Cheesen
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Är det inte bara en beläggning på glaset som man borde kunna ta bort?
Det svåra är att få bildröret helt. Det är vacum i röret och brukar explodera om man är oförsiktig
 
På insidan finns det en del obehagliga ämnen, fosfor och sånt. Det finns visserligen ganska säkra metoder att öppna bildröret, men inte något att rekommendera.
Sen är det lite av en paradox.
Ju modernare tjock-TV, desto plattare skärm och bättre format,
men desto mindre intressant design.
En 32-tummars tjockis brukar sitta i en plastburk utan någon som helst känsla.
En annan ingångsvinkel kan vara att leta efter en gammal radiogrammofon med jalusidörrar?
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
En annan ingångsvinkel kan vara att leta efter en gammal radiogrammofon med jalusidörrar?
Jag fick också den tanken, det säljs ju retromöbler med radio och vinylspelare, kryddat med ingångar för USB och MP3
 
De äldsta tv-apparaterna hade jalusidörr att dra för. Kanske kan du hitta ett äldre jalusiskåp att bygga in en modern tv-skärm i? Du får inte "gammal känsla" när du tittar, men kan ge rummet 70-talsfeeling genom att dra för jalusiet när du inte tittar
 
Cheesen Cheesen skrev:
Det svåra är att få bildröret helt. Det är vacum i röret och brukar explodera om man är oförsiktig
Nä, knäcker man nacken (elekktronkanonen) på bildröret så kommer inte fronten att gå sönder när det imploderar. Sedan antar jag att man får kapa med diamantklinga hela vägen runt (jag har inte provat det). Fosforn borde gå att tvätta bort, men sedan kommer det ju ändå inte se ut som en riktig tjock-tv utan som en platt-tv med ett kupat glas framför.
 
N Nalleman64 skrev:
Jag tittar just nu på en 32 tums Telefunken. Haft flera med samma storlek. Övriga tjock-TV i hushållet är dock 28 tummare. Har bl.a. ett par helt oanvända.
Platta skärmar har jag enbart till datorerna (har även en 19 tum tjock-skärm men den tar för mycket plats på skrivbordet).
Oj, en till som gillar CRT-looken! Och verkar ha gott om plats... Du är inte intresserad av en liten nätt Barco Graphics 1208?
525x525px-LL-5734caff_vbattach11865.jpeg
(Det är inte min bild, men en likadan.)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
N
M mumiemonstret skrev:
Oj, en till som gillar CRT-looken! Och verkar ha gott om plats... Du är inte intresserad av en liten nätt Barco Graphics 1208?
[bild]
(Det är inte min bild, men en likadan.)
Tackar för frågan men det är CRT som är min grej. :)
 
C
N Nalleman64 skrev:
Tackar för frågan men det är CRT som är min grej. :)
Strikt talat sitter det väl i och för sig inte mindre än tre st CRT i den där :rofl:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Strikt talat sitter det väl i och för sig inte mindre än tre st CRT i den där :rofl:
Må så vara men jag tror alla förstår vad jag menar. ;)
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade en 29 tums Sony och min far hade en 32 tums Philips så större än 28 tums tjock tv fanns.
Har även hört talas om att Grundig hade någon på 37 tum som då skulle vara det största bildröret som tillverkats.
De gamla 4:3-TVapparaterna hade upp till 28".
När sedan 16:9-apparaterna kom, så blev de större tumstorlekar p.g.a. att man mäter från ett hörn diagonalt till nästa hörn.
 
A Antege skrev:
De gamla 4:3-TVapparaterna hade upp till 28".
När sedan 16:9-apparaterna kom, så blev de större tumstorlekar p.g.a. att man mäter från ett hörn diagonalt till nästa hörn.
Min 29a var 4:3 i formatet och ett as till att vara tung;)
Hittade till och med en länk med en liknande.
https://www.cnet.com/products/sony-kv-29fx65-wega-29-crt-tv/
 
A Antege skrev:
De gamla 4:3-TVapparaterna hade upp till 28".
När sedan 16:9-apparaterna kom, så blev de större tumstorlekar p.g.a. att man mäter från ett hörn diagonalt till nästa hörn.
Sant.
När folk pensionerade sina gamla 28-tummare och köpte 32-tums platt-tv så gick de i praktiken ner i storlek.
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade en 29 tums Sony och min far hade en 32 tums Philips så större än 28 tums tjock tv fanns.
Har även hört talas om att Grundig hade någon på 37 tum som då skulle vara det största bildröret som tillverkats.
Hade en 37 tums Finlux tv.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
mer retro
5d7a8ef186b509e30baf8c897656698e.jpg
jag ville ha en Predicta men alldeles för knepig att modernisera visade det sig
ebbe2a4ee8685aff61c84603c5a40c58.jpg03c7d3e144dda068c5eece1705b17173.jpg
finns många varianter. bättre förr då? iaf roligare
72f625b4beedf081a5bd2af0f85306bd.jpg
 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
Här är väl den ultimata lösningen på detta I-landsproblem :rofl: :D :geek:
En beige soffa med två röda glas och en vattenflaska på ett glasbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.