Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
M
Anna_H Anna_H skrev:
Ändrat m8in röst till fullvaccinerad. Fick rejäla "influensasymptom" dagen efter båda sprutorna, satt i några timmar. Vilket jag ser som positivt, då det visar att immunförsvaret jobbar på och "lär sig sin läxa". Hade ju Covid-29 i april, sedan första sprutan i slutet av maj, och andra 6 veckor senare.
Båda döttrarna har också fått första sprutan.
(om man inte får symptom behöver man inte vara orolig, det är också normalt)
Och varför anser du det vara lönt att vaccinera dig när du redan har haft covid?
Du lär ju ha en bättre naturlig immunitet än vad något vaccin kan ge dig, eller hade du så lindrig covid att du inte tror att den tog?
 
M mnils skrev:
Och varför anser du det vara lönt att vaccinera dig när du redan har haft covid?
Du lär ju ha en bättre naturlig immunitet än vad något vaccin kan ge dig, eller hade du så lindrig covid att du inte tror att den tog?
Jag gjorde det för att lättare få covidresebevis
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
M mnils skrev:
Och varför anser du det vara lönt att vaccinera dig när du redan har haft covid?
Du lär ju ha en bättre naturlig immunitet än vad något vaccin kan ge dig, eller hade du så lindrig covid att du inte tror att den tog?
Nej, forskningen visar att genomgången sjukdom är ungefär som att vaccinera sig med Astra Zenecas vaccin medan man får mycket bättre skydd (högre antikroppshalter) genom att vaccinera sig med Pfizers eller Modernas vaccin.

Har man varit sjuk med alfavarianten eller någon av varianterna innan den är inte skyddet så väldigt bra mot deltavarianten.
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
G Glofinken skrev:
Nästan så man hoppas på massiva biverkningar efter att ha läst hur självrättfärdiga alla som vaccinerat sig är, samt är villiga att lämna över ännu mer kontroll till de styrande.
Man kan väl också se det som utlopp av frihet, yttrandefrihet, att dela med sig av sitt personliga beslut att vaccinera sig. Sen kan det väl variera om man vaccinerade sig av ren egoistiska skäl eller för att man vill hjälpa till att begränsa smittspridningen och verkningarna av ett nytt virus.

Västerländska vacciner är väl testade och studerade så några massiva biverkningar lär det inte bli när det gått så här lång tid och när man kommit så här långt med vaccinationerna.

Tittar man på östra Europa och framförallt på Ryssland förstår jag varför många är mer skeptiska till vaccin där och speciellt skeptiska till ryska vaccin..
Varför skulle det ryska Sputnik V vaccinet sakna de biverkningar som AstraZ och amerikanska J&J vacciner har? De använder samma princip (liknande virus).

Man får skilja på vanliga milda ofarliga biverkningar och ovanliga farliga biverkningar.
För att få ont i armen och/eller lite feber kan vara ”opraktiskt” och verka meningslöst för den enskilde men är till nytta för andra.

Är det något mRNA vaccinerna har kvar att bevisa så är det väl att biverkningarna inte ökar eller blir farliga efter 3:e, 4:e eller 5:e sprutan. Antag en (identisk) boosterdos och ett nytt vaccin i 2 doser för en ny värre variant. Det är inte testat, så man vet inte…än.
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
P
G Glofinken skrev:
Nästan så man hoppas på massiva biverkningar efter att ha läst hur självrättfärdiga alla som vaccinerat sig är, samt är villiga att lämna över ännu mer kontroll till de styrande.
Jante lever och frodas hör jag.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
Snigla Snigla skrev:
Båda sidornas val baserar sig på samma sak, men rädslorna är olika.
Det är en mycket förenklad beskrivning. Att vara rädd för att bli svårt sjuk (eller t.o.m. dö) i covid-19 är inte samma sak som att vara rädd för allvarliga biverkningar (eller dö) av att vaccinera sig mot covid-19.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Anna_H Anna_H skrev:
(om man inte får symptom behöver man inte vara orolig, det är också normalt)
Jag blev hungrig. En ganska mild biverkan, alltså. Eftersom jag blev hungrig på vägen hem från vaccineringen (sent på eftermiddagen) så berodde det helt säkert på vaccineringen.

Inga övriga biverkningar. Inte ens ont efter nålsticket.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
jarlh och 6 till
  • Laddar…
P
M mnils skrev:
Och varför anser du det vara lönt att vaccinera dig när du redan har haft covid?
Du lär ju ha en bättre naturlig immunitet än vad något vaccin kan ge dig, eller hade du så lindrig covid att du inte tror att den tog?
Det senaste rönen jag läste om det var att man får bättre skydd om man vaccinerar sig efter att ha genomgått sjukdomen.
(Referens finns i nyhetstråden).
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jante lever och frodas hör jag.
Tror du missat vad jante är. De som vaccineras vill att alla ska göra detsamma för att vara lika, det är jante.

De som löper störst risk vid corona är feta ohälsosamna människor, men inget görs för att dessa individer ska ta tag i sina liv.
 
  • Gilla
DrDim
  • Laddar…
P
G Glofinken skrev:
Tror du missat vad jante är. De som vaccineras vill att alla ska göra detsamma för att vara lika, det är jante.
Ingen får sticka ut och skryta med att ha varigt duktig och vaccinerat sig …
De som löper störst risk vid corona är feta ohälsosamna människor, men inget görs för att dessa individer ska ta tag i sina liv.
Vilket tror du är effektivast för att hejda smittspridningen? Att feta ohälsosamma människor "tar tag i sina liv", eller massvaccinering?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
G Glofinken skrev:
Tror du missat vad jante är. De som vaccineras vill att alla ska göra detsamma för att vara lika, det är jante.

De som löper störst risk vid corona är feta ohälsosamna människor, men inget görs för att dessa individer ska ta tag i sina liv.
Jantelagen är att man inte får sticka ut och tro att man är bättre än andra på något sätt. Du verkar tycka att vaccinerade tror att de är bättre än andra och du anser att det är fel vilket i så fall innebär att du håller på jantelagen.

Det gör visst saker för att folk ska leva hälsosammare. Men tack och lov så har vi mycket fri- och rättigheter kvar i Sverige att man faktiskt har rätt att förstöra sin kropp och sitt liv.

Nu är det ju inte enkelt med covid utan det finns långt fler orsaker till att man blir allvarligt sjuk än ett ohälsosamt liv. Det beror t.ex. på vilka gener man har och om man nyligen har haft en förkylning orsakad av ett annat coronavirus. Det går inte i förväg att säga hur allvarligt sjuk en viss person ska bli.
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
G Glofinken skrev:
De som löper störst risk vid corona är feta ohälsosamna människor, men inget görs för att dessa individer ska ta tag i sina liv.
För att starta viss vård, tex operationer, så är det ofta krav på viktnedgång och att personen slutar röka för att öka sannolikheten för en lyckad behandling.
Att tvångsbanta folk för att minska sjukhusinläggningar och dödlighet tror jag inte du vill…?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och varför anser du det vara lönt att vaccinera dig när du redan har haft covid?
Du lär ju ha en bättre naturlig immunitet än vad något vaccin kan ge dig, eller hade du så lindrig covid att du inte tror att den tog?
Jag har också vaccinerat mig fastän jag haft en rejäl omgång covid-19.
Jag gjorde det för att
- höja nivåerna av antikroppar
- få effektiv antikroppar
- få mer långlivade antikroppar (nivåerna sjunker ju efter 1/2 år, i mitt fall 8 månader infektion).
Upprepade infektioner (eller vaccinationer) ger högre nivåer av antikroppar.
(Jfr att man tar 2 doser vaccin och man får mer antikroppar med längre intervall än 3 veckor).

Det finns ju möjligheten att naturlig infektion ger fler olika antikroppar som kan ge immunitet mot framtida varianter av viruset. Samma förhoppning fanns på kinesiska försvagade helvirusvacciner, men de visade ju sig ge väldigt dåligt skydd mot muterade varianter.

Andra dosen för de som har haft covidinfektionen är mer tveksam. Den ger inte mer antikroppar, bara ett covidbevis….

Graf som visar antikroppsnivåer före och efter vaccination mot COVID-19 över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild, källa: Screenshot av en konstnärlig läkares redovisning av en vetenskaplig rapport).
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är en mycket förenklad beskrivning. Att vara rädd för att bli svårt sjuk (eller t.o.m. dö) i covid-19 är inte samma sak som att vara rädd för allvarliga biverkningar (eller dö) av att vaccinera sig mot covid-19.
Det är det enkla som funkar för det mesta i samhället.
Alla är inte lika smarta/dumma.

Håll det simpelt, med lätta ord utan att dra in för mycket vetenskap i det hela (som vissa ändå inte lyssnar på/förstår/bryr sig om).

Försvårar man det, ja då slutar de lyssna.. en stor del av folket bryr sig inte om detaljerna.

(men du har rätt, det är lite förenklat)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.