Hej igen Plexus.
Vilken fråga har du ställt till mig som jag inte besvarat?
Ställ den igen så ska jag se om jag har svaret.

BS
 
Hetgas som överför sin energi i värmeväxlaren d.v.s. mellan hetgas och vatten....är parallell oavsett utetemperatur. Har du någon annan idé?

Menar du att luft/luft har bästa COP?

Är det storleken på investeringen, eller payoff som styr din rekommendation?
 
Hej igen Plexus.
Den första frågan förstår jag inte. Vad menas med "parallell oavsett utetemperatur"?
Luft-luft har mycket hög COP p.g.a. att den slipper värmeväxlaren på varma sidan. Den överför värmen direkt till luften. Något som bergvärme och luft-vatten inte kan skryta med.
Däremot så har alla värmepumpar som jobbar med uteluft dåligt COP då det är kallt ute, d.v.s. då värmen behövs.
Jag skulle nog rekommendera luft-luft värmepump till de som har ett stort rum och inte behöver bekymra sig över värmedistributionen. Något som luft-luft inte är så vidare bra på.
Rekommendationen vad man ska välja beror på många faktorer:
- Årsmedeltemperatur
- Varmvattenbehov (badar du inte så finns det mindre anledning att göra varmvatten med värmepumpen tex)
- Årsbehovet av energi
- Krav på ljud (oljud)
- Tillgång till billig installatör
- Rabatter
- Hållbarhet (frånluftvärmepumpar med propan kan vi ju ta som ett skrämmande exempel)

Då det gäller att räkna ekonomi så är det i min värld helheten som styr d.v.s. Hur stor skillnad får jag i utgifter före resp. efter en investering. "hur många år tar det att spara in det här då" är en fråga som passar i sandlådan. Vuxna människor borde har lärt sig att ränta, inflation och avbetalningsplaner kullkastar alla såna diskussioner.
Hoppas du blivit klokare (även du PetraD som startade tråden :)
 
Är det inte så att kompressorerna skapar ett tryck som i sin tur höjer temperaturen på köldmediet. Beroende på vilket köldmedium, kompressor och gratisenergi...så är väl förutsättningarna desamma på alla värmepumpar gällande antal grader på hetgasen.

Varför är det en nackdel att ha en andra värmeväxlare på vattensystemet?
Går energin till spillo någonstans d.v.s. blir det värme/energiförluster som inte tillförs huset?
 
Nu räcker det väl va!
Tror ni att PetraD blir klokare av er interna kraftmätning?

PetraD:
Jag tror du/ni blir nöjda med vilket val ni än gör av berg/luft -vp.
Men ni behöver STOR varmvattenberedare.

Jag skulle välja bergvärme, och om det i dessa 30000kWh ingår hushållsel skulle jag välja:
Nibe 1130-6, VPA 300/200 (extern varmvattenberedare), 150m borra.

Om dessa 30000kWh är utan hushållsel skulle jag välja, 1130-8 i stället, samt 170m borra.
 
nic2 skrev:
Nu räcker det väl va!
Tror ni att PetraD blir klokare av er interna kraftmätning?

PetraD:
Jag tror du/ni blir nöjda med vilket val ni än gör av berg/luft -vp.
Men ni behöver STOR varmvattenberedare.

Jag skulle välja bergvärme, och om det i dessa 30000kWh ingår hushållsel skulle jag välja:
Nibe 1130-6, VPA 300/200 (extern varmvattenberedare), 150m borra.

Om dessa 30000kWh är utan hushållsel skulle jag välja, 1130-8 i stället, samt 170m borra.

Nibe??

Det låter som att "det jag har är bäst".
(Nibe 1230-6, 150m borra (130m aktivt))

Vad tycker du om att Niben producerar värme, då det inte behövs?
 
Plexus skrev:
Nibe??

Det låter som att "det jag har är bäst".
(Nibe 1230-6, 150m borra (130m aktivt))

Vad tycker du om att Niben producerar värme, då det inte behövs?

va då produserar värme när det inte behövs?
förklara !
menar du att alla med Nibe anläggningar har varmare inomhus än vad man vill ha?
 
Hehe.
Det här verkar inte ha någon ände alls.
Att lägga ner flera 10 tusen på att producera varmvatten är rent åt skogen om man inte har stort varmvattenbehov.
Det kostar ca 1 kr att duscha. Du spar ca 60 öre för varje gång om du har bergvärme istället för elberedare.
PetraD. Räkna själv. Jag ska inte råda dig i det här fallet.
 
CarMan skrev:
va då produserar värme när det inte behövs?
förklara !
menar du att alla med Nibe anläggningar har varmare inomhus än vad man vill ha?

Inte bara Nibe-villor.......dom är i gott sällkap av Thermia.

Förstår inte varför du ställer frågan?

Jag har tidigare bett dig förklara hur man får stopp på en Nibe.

Klippt från tråden "Tungviktarmatchen"


"Hej CarMan

Menar du att du kan ställa in regleringen så att Niben INTE producerar värme, då rumsgivaren visar 1,5° övertemp, rumskomp 3, värmekurva 7, +10° på utegivaren och ratten på 0.

Då blir jag väldigt glad om du beskriver hur man gör."



Något svar från dig har jag inte sett....än!
När kommer det?
 
Plexus skrev:
Nibe??

Det låter som att "det jag har är bäst".
(Nibe 1230-6, 150m borra (130m aktivt))

Vad tycker du om att Niben producerar värme, då det inte behövs?
Suck.
Då jag inte har nåt att jämföra med vet jag inte om det jag har är bäst, men jag vet att det fungerar bra, och det går billigt.

Dert funkar säkert lika bra med IVT, CTC, Thermia mfl, men jag tyckte att jag kunde ge mig på en rekommendation, iom att vi är nöjda med vår anläggning.

Och om den producerar värme när det inte behövs, det har jag inte märkt av, vi har jämn värme inne, och det är väl det som räknas.
 
BAS skrev:
Hehe.
Det här verkar inte ha någon ände alls.
Att lägga ner flera 10 tusen på att producera varmvatten är rent åt skogen om man inte har stort varmvattenbehov.
Det kostar ca 1 kr att duscha. Du spar ca 60 öre för varje gång om du har bergvärme istället för elberedare.
PetraD. Räkna själv. Jag ska inte råda dig i det här fallet.

jag förstår inte förklaringen
 
Plexus skrev:
Inte bara Nibe-villor.......dom är i gott sällkap av Thermia.

Förstår inte varför du ställer frågan?

Jag har tidigare bett dig förklara hur man får stopp på en Nibe.

Klippt från tråden "Tungviktarmatchen"


"Hej CarMan

Menar du att du kan ställa in regleringen så att Niben INTE producerar värme, då rumsgivaren visar 1,5° övertemp, rumskomp 3, värmekurva 7, +10° på utegivaren och ratten på 0.

Då blir jag väldigt glad om du beskriver hur man gör."



Något svar från dig har jag inte sett....än!
När kommer det?

om du har runsgivare så kommer niben at förskjuta kurvan & minska värmeproduktionen suksesivt, beroende på hur känskigt du ställt givaren m.m. så kommer den att til viss mån fortsätta att produsera en mycket liten mängd värme. den här lilla mängden värme är ofta för en klen värmepump 6 defenetivt ihopp med golv värme ingjutet i plattan, räddningen för att hålla elpatronen borta & det gör att du spar energi/pengar. ven om det för tillfället käns lite onödigt att det kostar 0,2 öre just det dygnet

om nu anläggningen är sådan att den ändå kulle klarat sig utan elpatron så kan det i vissa fall vara så att viss värme produseras i onädan & det kan sträckasig till flera kronor på ett år (läs 10:-/år) Hutlösa pängar !!!

------------------

men som jag skrev längre upp. har man inte för varmt innomhus så har värmepumpen inte produserat värmen i onödan! Skulle det vara så att värmepumpen produserar värmen i onödan så uppstår ju en värmeökning i huset.


------------------------

men för att åter gå till dit specefika exemlel som jag är säker på att jag redan svarat på i den andra tråden. om du har ökande värme så ska du ju inte ha givaren kvar på rums komp 3, utan ändra till 4, 5 eller 6. ställer du inte in grejorna rätt så funkar det givet vis inte (sen är det ju synd att just den niben i exemplet inte justerer på mer än varje helgrad man av viker från önskat värde)
 
CarMan skrev:
ställer du inte in grejorna rätt så funkar det givet vis inte
Det är det jag vill att du ska tala om för mig.....hur man ställer in en Nibe så att den inte producerar värme i ett hus som har 1,5°C övertemp.

Kurvan och finjusteringen är rätt.

Vi ger den rumkomp 6, men det kommer inte att hjälpa.

De kostnader du nämner har du gript ur luften, som inte är i närheten av verkligheten.
 
Plexus skrev:
Det är det jag vill att du ska tala om för mig.....hur man ställer in en Nibe så att den inte producerar värme i ett hus som har 1,5°C övertemp.

Kurvan och finjusteringen är rätt.

Vi ger den rumkomp 6, men det kommer inte att hjälpa.

De kostnader du nämner har du gript ur luften, som inte är i närheten av verkligheten.
om du inte produserar lite värme konstant, så finns risk att värmepumpen behöver hjälp av elpatronen för att få upp normal temp på plattan, när solen försvinner & det kostar dig stora pengar , jämfört med var det kostar att låta pumpen gå 20 - 30 minuter delat på 2 till tre starter under dagen.

en Nibe 1215-7 drar med 0/35 ca: 1kW på en 30 minuters gångtid.

Flytta din inne givare till en bättre plasering & öka gradminuterna till 125.
alt fins ju redan i den andra tråden,men du antar ju att det inte komer att funka o vägrar ju testa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.