Gick igenom mitt förråd idag, och konstaterar att jag känner mig ganska så väl förberedd om det skiter sig, har mat för ca 3 månader för en familj på 4, egen brunn och kommunalt, även rinnande vatten i närheten och möjlighet till vattenrening.
100 liter vatten finns på dunk.
Sovsäckar ved och goda möjligheter till att klara ett längre avbrott från el (luftvärmepump)
Har 3 olika sätt att laga mat på utan el.
Det finns massor av batterier, värmeljus etc för att kunna hålla någotsånär belysning kvällstid.
4 st Powerbanks med uppladdning via solcell finns till telefoner.
Sen finns sjävklart ett större sjukvårdskit, med allt från trauma till möjligheter att sy ihop sår.
Hygienartiklar som tandkräm, toapapper, tvål, tvättservetter osv finns också i större mängder

sällskapsspel, böcker osv finns för någon underhållning om krisen kommer.

Känns som att vi börjar närma oss en hyfsad beredskap, är det något ni tycker vi missat ? Eller är vi ”klar”? Det största problemet skulle vara brist på snus, för då är de kris på riktigt
 
  • Gilla
Kim84
  • Laddar…
Vad gör ni om huset brinner? Har ni resurser off site? Sommarstuga med liknande uppsättning? bug out bag?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Låter som du saknar en rejäl bunker.
 
  • Gilla
  • Haha
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
A
Gör dig av med nikotinberoendet, så skönt att slippa tänka på att alltid ha hemma och alltid ha med sig!:)
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
Vad gör ni om huset brinner? Har ni resurser off site? Sommarstuga med liknande uppsättning? bug out bag?
Bob finns åt alla, även vart vi ska ta vägen. Men saknar en riktig bol, de är på gång.
 
MrJay MrJay skrev:
Låter som du saknar en rejäl bunker.
haha frun sa de precis häromdagen, hon var förvånad att ja inte grävt ned en bunker på gården
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Gör dig av med nikotinberoendet, så skönt att slippa tänka på att alltid ha hemma och alltid ha med sig!:)
har försökt, 2 ggr. Suger släpper helt enkelt inte, dag 1 var lika jobbig som dag 100, gav upp efter typ 5-6 månader, då hade ja visst varit grinig som fan ett halvår så de var lika bra att börja igen
 
Totte_S
Börja odla egen tobak. Kolla Kalle och Britta där Kalle gör eget snus från egna plantor Blir det kris på riktigt är det bra med bytesvaror.
 
R
Sprit 95,6%
Går att använda till mycket… dricka, bränsle, desinfektion etc. och lär funka lika bra som tobak vid byteshandel om the shit hits the fan.
Går att köpa utomlands bla.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Sprit 95,6%
Går att använda till mycket… dricka, bränsle, desinfektion etc. och lär funka lika bra som tobak vid byteshandel om the shit hits the fan.
Går att köpa utomlands bla.
alkohol finns på lager också, men inte ”sån” sprit. Bra idé ! Tack
 
Kaffe? Svårt att klara sig utan för den som är van och ett enkelt och billigt sätt att bjuda på nått varmt.
Enklare och billigare än tobak och bör kunna fungera som bytes vara vid ev kris.
 
F fribygg skrev:
Kaffe? Svårt att klara sig utan för den som är van och ett enkelt och billigt sätt att bjuda på nått varmt.
Enklare och billigare än tobak och bör kunna fungera som bytes vara vid ev kris.
kaffe finns på lager, både till min kaffemaskin men också kokkaffe
 
Hemmakatten
Gammaldags batteridriven radio.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Myrstacken
Jag tog den enkla vägen..
Istället för att samla på mig en massa förnödenheter och prylar för tusentals kronor som tar plats skaffade jag mig ett vapen och ordentligt med ammunition som jag gömt undan..
Om allt skiter sig fixar jag lätt det jag behöver av andra samt kan beskydda mig själv och familj från illasinnade kleptomaner..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
SonnyListon och 11 till
  • Laddar…
Myrstacken Myrstacken skrev:
Jag tog den enkla vägen..
Istället för att samla på mig en massa förnödenheter och prylar för tusentals kronor som tar plats skaffade jag mig ett automatvapen och ordentligt med ammunition som jag gömt undan..
Om allt skiter sig fixar jag lätt det jag behöver av andra samt kan beskydda mig själv och familj från illasinnade kleptomaner..
Jag kan inte se någon användning för ett vapen om man inte är jägare och duktig skytt.

En burk pilsner korv, ett paket kaffe, knäckebröd och en flaska anständig alkohol och en dunk rent vatten kan däremot komma till nytta nästa gång coops kassasystem ligger nere och swich inte funkar på ica.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.