F
P pmd skrev:
Jag känner inte av något bett i röva. Förmodligen för att ingenting har bitit mig där?
Du måste ha missuppfattat något.
nej, jag tror inte det. Men jag gör det tydligt för dig då. Du anklagade Jack23 för att inte läsa och skrev ”TS har alltså hittat alla rör som finns. Det skrev han i första inlägget i tråden.”

men så var det alltså inte, du har alltså inte läst.

förresten, nämnde jag att jag inte har nån båt?
 
P
F fsn skrev:
nej, jag tror inte det. Men jag gör det tydligt för dig då. Du anklagade Jack23 för att inte läsa och skrev ”TS har alltså hittat alla rör som finns. Det skrev han i första inlägget i tråden.”

men så var det alltså inte, du har alltså inte läst.
Jag har läst alla inlägg i tråden. Även de som är mest brus. Läs inlägg #224 igen så ser du att det är ren faktaupplyssning.
förresten, nämnde jag att jag inte har nån båt?
Då får du väl simma. :)
 
P pmd skrev:
Hur ser det ut i förrättningshandlingarna för din respektive din grannes fastighet? Finns det någon karta som visar fastigheternas inbördes förhållande? Går det att uttyda om de har en gemensam gräns?

Om era tomter har en gemensam gräns så räcker det med att hitta grannens gränsrör. Har du letat efter dem?
I och med att grannens markeringar inte verkade vara med på TS karta tänker jag att det kanske inte är så lätt. Det finns rätt många variabler som kan spela in men utan underlaget känns det lönlöst att spekulera.
 
F
M Manfreds skrev:
I och med att grannens markeringar inte verkade vara med på TS karta tänker jag att det kanske inte är så lätt. Det finns rätt många variabler som kan spela in men utan underlaget känns det lönlöst att spekulera.
Vad är inte lätt? Ett tomtrör är ett tomtrör och det har koordinater. Vad skulle vara svårt?
 
F fsn skrev:
Vad är inte lätt? Ett tomtrör är ett tomtrör och det har koordinater. Vad skulle vara svårt?
Det finns väldigt mkt att lära ang. fastighetsgränser. I bästa fall har allting gått rätt till i förrättningarna och då kan det absolut vara lätt, men inte nödvändigtvis.
 
F
M Manfreds skrev:
Det finns väldigt mkt att lära ang. fastighetsgränser. I bästa fall har allting gått rätt till i förrättningarna och då kan det absolut vara lätt, men inte nödvändigtvis.
Rätt eller fel, förrättningen gäller alltid. Det finns enligt uppgift tre rör till, man för väl förutsätta att det är rätt gjort och finns koordinater, det är inte direkt vanligt att det blir fel.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Jag har läst alla inlägg i tråden. Även de som är mest brus. Läs inlägg #224 igen så ser du att det är ren faktaupplyssning.

Då får du väl simma. :)
Du känner fortfarande inte att Gaaahhhh bet dig lite i röven?
 
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Ids inte scrolla 217 sidor. Rådet är; prata med grannen! Mät! Se till att ni är överens om hur gränsen går. Visa hur angelägen du är att göra upp i godo. Påpeka hur gärna du vill undvika en tvist som bara kostar massvis med tusen. En gissning; om du noga kryssmäter med måttband med utgångspunkt från lantmäteriets karta och de rör du hittat, kommer du att finna de saknade rören någon decimeter under marken (det gjorde, jag) på någon decimeter när.
En gränsutvisning är värdelös eftersom den inte är juridiskt bindande. Sålunda talar vi lantmäteriförättning för minst tio papp och det är beställaren (du) som får pröjsa. Nej! Ta alltså en grogg med grannen och så mäter ni tillsammans ut var gränsrören kan tänkas vara.
Sedan skrev någon något obegripligt om "proffsgps". Allt nog, gps-utrustning som används av lantmäteriet kostar någonstans kring 100 000 kronor PLUS det myndigheten betalar för särskilda abonnemang som gör att en position kan tas ut med en (1) centimeters noggrannhet. Inte så många Anderoidtelefoner eller Apples produkter fixar det
 
F
E Exkroken skrev:
Ids inte scrolla 217 sidor. Rådet är; prata med grannen! Mät! Se till att ni är överens om hur gränsen går. Visa hur angelägen du är att göra upp i godo. Påpeka hur gärna du vill undvika en tvist som bara kostar massvis med tusen. En gissning; om du noga kryssmäter med måttband med utgångspunkt från lantmäteriets karta och de rör du hittat, kommer du att finna de saknade rören någon decimeter under marken (det gjorde, jag) på någon decimeter när.
En gränsutvisning är värdelös eftersom den inte är juridiskt bindande. Sålunda talar vi lantmäteriförättning för minst tio papp och det är beställaren (du) som får pröjsa. Nej! Ta alltså en grogg med grannen och så mäter ni tillsammans ut var gränsrören kan tänkas vara.
Sedan skrev någon något obegripligt om "proffsgps". Allt nog, gps-utrustning som används av lantmäteriet kostar någonstans kring 100 000 kronor PLUS det myndigheten betalar för särskilda abonnemang som gör att en position kan tas ut med en (1) centimeters noggrannhet. Inte så många Anderoidtelefoner eller Apples produkter fixar det
Man kanske inte behöver läsa alla inlägg. Men på riktig, med så många inlägg, tror du inte det du skriver nu varit uppe 30 gånger redan? Läsa alla inlägg är väl jobbigt men är man så intresserad av att skriva nåt så kan man väl läsa den första sidan som minsta insats?

Nu hade det varit lämligt med en länk till Gaaaahhh.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Ids inte scrolla 217 sidor. Rådet är; prata med grannen! Mät! Se till att ni är överens om hur gränsen går. Visa hur angelägen du är att göra upp i godo. Påpeka hur gärna du vill undvika en tvist som bara kostar massvis med tusen. En gissning; om du noga kryssmäter med måttband med utgångspunkt från lantmäteriets karta och de rör du hittat, kommer du att finna de saknade rören någon decimeter under marken (det gjorde, jag) på någon decimeter när.
En gränsutvisning är värdelös eftersom den inte är juridiskt bindande. Sålunda talar vi lantmäteriförättning för minst tio papp och det är beställaren (du) som får pröjsa. Nej! Ta alltså en grogg med grannen och så mäter ni tillsammans ut var gränsrören kan tänkas vara.
Sedan skrev någon något obegripligt om "proffsgps". Allt nog, gps-utrustning som används av lantmäteriet kostar någonstans kring 100 000 kronor PLUS det myndigheten betalar för särskilda abonnemang som gör att en position kan tas ut med en (1) centimeters noggrannhet. Inte så många Anderoidtelefoner eller Apples produkter fixar det

Fast är gränsen lagligen och modernt tillkommen och har koordinatsatta markeringar så visar ju gränsutvisningen exakt var de markeringarna en gång har funnits, dvs gränsens rätta läge. Gränsutvisningen må vara ej juridiskt bindande, det är ju inget beslut, men den visar ju den juridiskt bindande gränsen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur ser det ut i förrättningshandlingarna för din respektive din grannes fastighet? Finns det någon karta som visar fastigheternas inbördes förhållande? Går det att uttyda om de har en gemensam gräns?

Om era tomter har en gemensam gräns så räcker det med att hitta grannens gränsrör. Har du letat efter dem?
Jag uppfattar det som en gemensam gräns, dvs deras rör är mina rör. Hunnit leta: Nej. Jag haft tomten i många år så jag har inte bråttom.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
E Exkroken skrev:
Ids inte scrolla 217 sidor. Rådet är; prata med grannen! Mät! Se till att ni är överens om hur gränsen går. Visa hur angelägen du är att göra upp i godo. Påpeka hur gärna du vill undvika en tvist som bara kostar massvis med tusen. En gissning; om du noga kryssmäter med måttband med utgångspunkt från lantmäteriets karta och de rör du hittat, kommer du att finna de saknade rören någon decimeter under marken (det gjorde, jag) på någon decimeter när.
En gränsutvisning är värdelös eftersom den inte är juridiskt bindande. Sålunda talar vi lantmäteriförättning för minst tio papp och det är beställaren (du) som får pröjsa. Nej! Ta alltså en grogg med grannen och så mäter ni tillsammans ut var gränsrören kan tänkas vara.
Sedan skrev någon något obegripligt om "proffsgps". Allt nog, gps-utrustning som används av lantmäteriet kostar någonstans kring 100 000 kronor PLUS det myndigheten betalar för särskilda abonnemang som gör att en position kan tas ut med en (1) centimeters noggrannhet. Inte så många Anderoidtelefoner eller Apples produkter fixar det
Jag håller med. Hittar vi (jag och grannen) rören så vet vi var gränsen går.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Jag uppfattar det som en gemensam gräns, dvs deras rör är mina rör. Hunnit leta: Nej. Jag haft tomten i många år så jag har inte bråttom.
Det är skillnad om gränsen mellan era fastigheter tillkom i förrättningen/förrättningarna för 15 år sedan eller om aktuella gränsmarkörer markerar mot befintlig gräns som skiljer era fastigheter.
 
M Manfreds skrev:
Det är skillnad om gränsen mellan era fastigheter tillkom i förrättningen/förrättningarna för 15 år sedan eller om aktuella gränsmarkörer markerar mot befintlig gräns som skiljer era fastigheter.
Mina gränser sattes för ca 10-15 år sedan. Grannens gränser sattes för ca 30 år sedan. Så när mina gränser sattes så utnyttjade man de befintliga redan satta för 30 år sedan.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Mina gränser sattes för ca 10-15 år sedan. Grannens gränser sattes för ca 30 år sedan. Så när mina gränser sattes så utnyttjade man de befintliga redan satta för 30 år sedan.
Det är inte fullständig information. Att grannens fastighet bildades för 30 år sedan betyder inte att gränsen mellan era fastigheter tillkom i den förrättningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.