P
32“ är inte något från 70-tal

Men ska det vara 70tal så ska det väl vara lite mindre och jäkligt burkigt ljud.
 
2000 köpte jag en 36", gick från 14" till 36"....
Vilken dinosaurie till TV, då............
Byggde in den i baren hemma och efter 5 år började folk fråga om jag köpt plattTV, det var ju lite fint att köpa plattTV då......
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade en 29 tums Sony och min far hade en 32 tums Philips så större än 28 tums tjock tv fanns.
Har även hört talas om att Grundig hade någon på 37 tum som då skulle vara det största bildröret som tillverkats.
Med 70-talsutseende som ts efterfrågar i någon form av trälåda, de större modellerna du sett kom senare. Den som hade unikt utseende på 70-tal var B&O med helt egen design och ev. kan haft 29". Min andra TV på 70-tal var en Luxor och med trälåda med låsbar lucka på högersidan där knappar/reglage fanns, tror det var 26".
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Cheesen
B byron v2 skrev:
Alltså.
Jag älskar 60-70talet. Design och folkhemmet under guldbruna.

Mellan de gamla tvapparaterna mer eller mindre av trä, och de nya av svart plast/komposit fanns det under början på 80talet tvapparater med träimitation. De var snygga!

Hur som helst.

Jag vill ha en klassisk 70talstocktv.
Frågan är, någon som tagit en modern smart tv och byggt in i ett chassi som ger känslan av en äldre tjock-tv?

Menar inte sista generationens tjocktv utan de klassiska från förr.
Att hitta en så liten skärm tror jag blir omöjligt idag... 19' 4;3 monitor vet jag finns att köpa... Men det är ju ett himla meck om du tänkt kolla på tv eller modern film på den skärmen... Blir dessutom letterbox
 
M
Har du någon idé om hur du skall få till den krökta ytan, sorgkanterna och den flimmriga bilden? Sedan så måste ju fjärrkontrollen på något vis byggas in i lådan och bilden kan inte komma förrän efter en halvminut när du startat den, ljudet kan dock komma lite tidigare. Och tänk på att du bara kan titta på TV1 & TV2 samt att du även behöver en TV kanna.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Kanske inte riktigt detta utseende du är ute efter, men så här gjorde jag för att få till en gammal känsla men med nytt innehåll.
 
  • Gammal TV-kabinett ombyggd till modernt användande med ny skärm och elektronik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett retro TV-skåp omvandlat till mediabänk, öppet och stängt, med modern TV inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jehu och 13 till
  • Laddar…
Finns ju alltid Swedx tv. Platt skärm med träram.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K
Jag har umgåtts med besläktade tankar, så här lite av mina funderingar i ämnet.

Behöver det vara stor skärm? Jag tänker att om man kunde använda sig av t ex en iPad för visning av teve (vilket jag inte vet om det är tekniskt möjligt, men det bör väl gå). Fungerar inte iPad finns det mindre specialskärmar för bruk t ex i badrum, men har inte koll på priserna.

Om det handlar om att få in formfaktorn så hade de ju även mini-tv/portabla som om möjligt hade ännu mer av det där bulliga. Kan tänka mig att det t o m kan finnas liknande kvar på marknaden för t ex husvagnar. Vill minnas jag även sett sådana med antenner. Så om skärmstorlek inte är superviktigt och man kan titta på stor skärm på annan plats i hemmet skulle jag satsa på en minitv av något slag.

Kunde man slakta ett sådant skal eller bygga en vettig replika kunde den ställas i köket eller på annan plats som extra-tv. Det känns också som det kan vara lättare att få fram ett kurvigt glas till ett mindre format.

I övrigt håller jag med de som föreslår någon variant på inbyggt eller skåp om man vill ha större skärm, eller kanske båda delarna. Det är nog lättast att komma undan med på ett tidstroget sätt utan att det blir konstigt. Både skåp och inbyggt förekom ju. Då kan man också välja precis de designelement man gillar, knappar, rattar, högtalarskydd, pålimmade logotyper i metall osv helt utan hämningar. :)

Skåp har fördelen framför inbyggt att man kan sätta ben på det, och väljer man rätt ben kan det ytterligare förstärka tidskänslan.

Möjligen kan det bli svårt hitta en mini i trä eller imitation dock, men kanske det inte är så svårt att göra själv i det formatet? Det finns en del instruktioner på nätet om sådant, t ex
Här en video om en som har en gammal tv för streaming och casting:

Oavsett vilken storlek man väljer får man ju också ett utrymme inuti som kan nyttjas för förvaring om baksidan görs öppningsbar, t ex för fjärrkontroller, laddare och dylikt.

Bildlänkar
Plastig tv, ej trä eller imitation: https://www.vntg.com/20143/mini-tv-by-unknown-designer-for-tesla-orava-np/
Den här är sextiotal, inte heller trä men absolut kurvig i formerna: https://twitter.com/ebay/status/520499311847550978

P.S.
Betänk att gamla tiders apparater har ett annat skärmformat än vad som är vanligt numera. Nu är det mer avlångt (wide screen).
https://en.wikipedia.org/wiki/Fullscreen_(aspect_ratio)
https://en.wikipedia.org/wiki/Widescreen

Någon video jag kollade varnade också för elektriska effekter som kan uppstå när man tar bort innanmätet, så se till att kolla upp vad man bör och inte bör göra elsäkerhetsmässigt. Obs, de effekterna kan tydligen uppstå även om den inte är inkopplad.
 
B byron v2 skrev:
Alltså.
Jag älskar 60-70talet. Design och folkhemmet under guldbruna.

Mellan de gamla tvapparaterna mer eller mindre av trä, och de nya av svart plast/komposit fanns det under början på 80talet tvapparater med träimitation. De var snygga!

Hur som helst.

Jag vill ha en klassisk 70talstocktv.
Frågan är, någon som tagit en modern smart tv och byggt in i ett chassi som ger känslan av en äldre tjock-tv?

Menar inte sista generationens tjocktv utan de klassiska från förr.

Kika på detta kontot
https://www.instagram.com/p/BAsqAghmSRZ/?utm_medium=copy_link

Love Hultén

Tillbaka i flödet vid 2016 finns en 55" bygge som andas retro men du har fortfarande dagens teknik tillgänglig. Just den kanske talar ett designspråk lite tidigare än 70 tals stuk. Men ett frö för tanke
...
 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Att hitta en så liten skärm tror jag blir omöjligt idag... 19' 4;3 monitor vet jag finns att köpa... Men det är ju ett himla meck om du tänkt kolla på tv eller modern film på den skärmen... Blir dessutom letterbox
Finns 19" 4:3 platt tv att köpa också, men inte jättevanligt
 
P peroande skrev:
Det välvda glaset är en del av bildröret. Inte helt enkelt att såga isär, men framförallt är det inte genomskinligt.
Är det inte bara en beläggning på glaset som man borde kunna ta bort?
 
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade en 29 tums Sony och min far hade en 32 tums Philips så större än 28 tums tjock tv fanns.
Har även hört talas om att Grundig hade någon på 37 tum som då skulle vara det största bildröret som tillverkats.
När jag flyttade senast lämnade säljaren kvar diverse möbler och grejer (alldeles för mycket), bland pärlorna fanns en Sony tv med följande egenskaper (håll i er nu):
* CRT tjock-tv
* Trinitron bildrör
* 16:9 bildformat
* 36 tum
 
  • Älska
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
N
A Argastesnickaren skrev:
Jag hade en 29 tums Sony och min far hade en 32 tums Philips så större än 28 tums tjock tv fanns.
Har även hört talas om att Grundig hade någon på 37 tum som då skulle vara det största bildröret som tillverkats.
Jag tittar just nu på en 32 tums Telefunken. Haft flera med samma storlek. Övriga tjock-TV i hushållet är dock 28 tummare. Har bl.a. ett par helt oanvända.
Platta skärmar har jag enbart till datorerna (har även en 19 tum tjock-skärm men den tar för mycket plats på skrivbordet).
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
När jag flyttade senast lämnade säljaren kvar diverse möbler och grejer (alldeles för mycket), bland pärlorna fanns en Sony tv med följande egenskaper (håll i er nu):
* CRT tjock-tv
* Trinitron bildrör
* 16:9 bildformat
* 36 tum

Då min 29 tummare vägde in på 52 kg så vill jag inte vara med att flytta din 36a;);)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.