Farzan skrev:
Det är väl främst ek- och boklöv samt barr som ger sur mull. .
Vi har ekar!!! Det är undeekarna som alla sippor (blå, vita) och liljekonvljerna växer. Grannen dessutom har en fantstisk rododendhron!!! De satte den för två år sedan och den är enorm! Om jag minns rätt,så trivs väl de i sur jord?

Hur ska man veta vad man har för jormån? Tar man med sig en skopa till handelsträdgården?

// Snäckan

ps. I tö kommer det fram som göms i snö - vår "trädgård" ser återigen ut som en byggarbetsplats.... måste röja i helgen för att rädda det som finns under...
 
yonna skrev:
Lavendeln är egentligen 'vackrare' men det kan vara tveksamt om den klarar sthlmsområdet. Om du funderar på den kan det vara vettigt att sätta ett par provex och se om de klarar sig. Planteras i så fall nu på våren så att de hinner etablera sig väl till vintern.
Hade lavendel i radhuslängan tidigare, den och rosmarin trivdes som 17, men å andra sidan var det väldigt sandigt där....

Att plantera lavendel denna vår blir svårt... har ingen aning om planen i trädgården än... snyft. Ska i alla fall försöka plantera några fruktträd i år, det dröjer ju innan de bär frukt...

// Snäckan

ps. det är mycket nu - phu
 
Använd några lediga stunder till att åka på utflykt till olika trädgårdar. Själv föredrar jag lite enklare trädgårdar med pioner, syren sibirisk ärtväxt och liknande. Bor man i Stockholms området är säkert Skansen en guldgruva. I sommras besökte jag Stora Hyttnäs i Sundborn (ej att förväxla med Carl Larssons Lilla Hyttnäs intill), en mycket trevlig trädgård en varm sommardag. STORA HYTTNÄS
 
V skrev:
Använd några lediga stunder till att åka på utflyckt till olika trädgårdar. Själv föredrar jag lite enklare trädgårdar med pioner, syren sibirisk ärtväxt och liknande. Bor man i Stockholms området är säkert Skansen en guldgruva. I sommras besökte jag Stora Hyttnäs i Sundborn (ej att förväxla med Carl Larssons Lilla Hyttnäs intill), en mycket trevlig trädgård en varm sommardag. STORA HYTTNÄS
Tack för tipset! Länken var intressant och blir nog en utlykt till sommaren. Kul med ett helt hem bevarat i sekelskiftesstil. Även invändigt försöker vi inreda i denna tidsanda och ser sakta men säkert hur detaljerna kommer att göra helheten.

Idag ska vi på auktion för att se om vi hittar nå gammalt till hemmet. :)

// Snäckan
 
tallmilan skrev:
2. En fantastisk bok om gamla trädgårdar är just boken "gamla trädgårdar", ska kolla författaren, boken är till för alla 70-talister som nu har flyttat till alla gamla sekelskiftes hus och torp, men är uppvuxna i 70-tals hus med bara gräs och vinbärsbuskar ... många bra skisser och förklarar kryddträdgårdarna och t.ex. vårdträden.
Nu har jag hittat boken:

Bevara och sköta en gammal trädgård.
Christina Ilminge
ISBN:91-518-4319-6

Förklarar "varför och hur" i trädgårdar mellan 1850-1950
Hoppas det hjälper

.Henrik
 
tallmilan skrev:
Nu har jag hittat boken:

Bevara och sköta en gammal trädgård.
Christina Ilminge
ISBN:91-518-4319-6

Förklarar "varför och hur" i trädgårdar mellan 1850-1950
Hoppas det hjälper

.Henrik
Hejsan!

Ska kolla upp boken på en gång (slutar nog med att jag köper den), eftersom jag redan läst ut den förra som jag blev rekommenderad.

Kul att intresset är så stort för vår trädgård! Så fort vi sätter igång kommer vår hemsida att uppdateras frenetiskt under "trädgård" - det lovar jag!

// Snäckan
 
Ett annat substitut för lavendel är kantnepeta
Kantnepetan är suverän så till vida att den blommar länge men den är inte vedartad som lavendel och isop (som finns även i rosa och vitt) och går därför ej att göra små häckar av. Kantnepetan eller kattmynta är jättefin att ha ihop med rosor, isop är mer en renodlad kantväxt.
 
Alsti18 skrev:
Kantnepetan är suverän så till vida att den blommar länge men den är inte vedartad som lavendel och isop (som finns även i rosa och vitt) och går därför ej att göra små häckar av. Kantnepetan eller kattmynta är jättefin att ha ihop med rosor, isop är mer en renodlad kantväxt.
Intressant! Jag skulle gärna vilja ha lavendeln ihop med rosor - går inte det, så har jag ju fått ett alternativ nu! :)

Igår kontaktade jag en del trädgårdsdesigners.... väntar på svar....
Fock svar från 1 och hon tog 850 kr i timmen och kunde inte säga hur många timmar hon behövde.... Kan ju sluta hur dyrt som helst!

Vi får se vad de andra svarar.

// Snäckan
 
snackan68 skrev:
Intressant! Jag skulle gärna vilja ha lavendeln ihop med rosor - går inte det, så har jag ju fått ett alternativ nu! :)

// Snäckan
Stäppsalvian liknar lavendeln men den är tåligare.

Årets perenn 1997
 
Spiderman skrev:
Stäppsalvian liknar lavendeln men den är tåligare.

Årets perenn 1997
Oj vad kul!

Kikade på årens perenner på länkarna i din länk - Alla var ju jätte fina. Nu kliar det verkligen i fingrarna! :)

// Snäckan

ps. man kanske skulle sadla om och bli trädgårdsdesigner/arkitekt - måste ju vara jätte kul
 
Nu tar vi till expert hjälp!

Har bokat in en trädgårdsdesigner - något jag borde tänka på inför första mötet? Tips mottages tacksamt!!!


// Snäckan

ps. han är från England och jag tror han har rätta känlan för en nationalromantisk trädgård.
 
Snäckan: Klart du kan ha lavendel ihop med rosor. Det jag menade var att lavendel och isop är vedartade (som rosmarin tex.) och därför kan man om man vill använda dem som minihäck medan kattmyntan inte är vedartad och därför ej gör sig som häck men väl som lite mer yvig kantplantering eller samplantering. Vad gäller stäppsalvian så är smaken olika men det är en perenn som jag skall fasa ut ur min trädgård. Alldeles för ostyrig, lång, ranglig och spretig för min smak. Dessutom rätt ful när den blommat över...men humlorna håller inte med mig och tydligt inte alla andra heller.
Proffs är bra, men kom ihåg att trädgård är till stor del en fråga om vad man själv tycker om så glöm inte vad du tycker om!
 
Alsti18 skrev:
Snäckan: Klart du kan ha lavendel ihop med rosor. Det jag menade ....QUOTE]

Jag förstod precis vad du menade, ;-)

// Snäckan
 
Idag hade jag Jeremy - trädgårdsdesigner från England på besök!!!!
Kul - Om en vecka kommer offerten, jag hoppas, hoppas hoppas att vi har råd!

// Snäckan

Trädgård
 
A
Vad kostar en sån i runda slängar? Våran trädgård ser i dagsläget ut som, jag vet inte vad. Tänk er f.d sommarstuga från 70 talet som pensionärer har haft där dom har planterat allt som finns överallt i en radie om ca 15 m från huset. Sen lägger du till att min sambo har byggt å renoverat en del på ca 10 projekt + lite vildvuxet för att ingen har väl orkat/velat gjort nått större projekt dom senaste 3 åren. Halva tomten är skogstom men cypresser kan man väl ha överallt, eller?? Finns ju bara hur mkt skog som hellst runt omkring. Varför denna hysteri med cypresser?? Va det en av 70 talets "måste ha"??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.