Jag noterade på Eniro och Hitta samt Lantmäteriet att tomtgränsen mellan mitt hus och ena grannen verkade vara dragen igenom ett gammalt buskage som de hade. Påpekade detta för grannarna som tyckte att man inte kan lita på de gränserna. Skilde ca 0,5 meter till min nackdel. Så jag kontaktade kommunen och fick utskickat en mättekniker som bekräftade mina misstankar. Han grävde på den platsen som röret indikerades på med metalldetektor och hittade röret. Sedan slog han ner en pinne på den platsen. Gick väldigt smidigt faktiskt och jag fick tillbaka min mark.
 
  • Gilla
Keki och 1 till
  • Laddar…
T thompabompa skrev:
Du har alltså bott där i 10 år och varit nöjd med placeringen av staketet mellan dig och grannen?
Hade jag varit du hade jag nog sovit på saken. Den upplevda känslan av en nyfunnen oförrätt är en stark, men också destruktiv, kraft. Är det verkligen värt en kraftigt försämrad relation med grannen som behöver riva och bygga upp sitt staket, en granne som med ganska stor säkerhet inte har gjort något av illvilja.

Du sa att du ville få allt uppmätt så att du eventuellt kunde bygga något 6 meter från tomtgräns. Även om du håller dig på det avståndet finns det ju inget som säger att en nyligen upprörd granne inte skulle kunna skicka in skrivelser och överklaganden på ditt bygglov.

I all välmening.
Det är inte fel att veta var gränsen går. Bara för att man tar reda på det behöver man ju inte starta grannbråk.
 
  • Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Papper och penna är mycket snabbare än att sätta sig in i en ny mjukvara.
nej, du har uppenbarligen inte en aning vad du pratar om.
 
  • Haha
  • Ledsen
Destrier och 1 till
  • Laddar…
B BaPe skrev:
Här finns lite läsning gällande vad som gäller och annat ”smått och gott” kring tomter, hus, staket och trädrötter för den som har lite semester kvat… Jordabalk (1970:994).
[länk]
Tack, ska kolla in.
 
F fsn skrev:
nej, du har uppenbarligen inte en aning vad du pratar om.
Inte? Att komma igång med en ny mjukvara som man inte kan brukar ta åtskilliga timmar. Att räkna ut några koordinater på papper tar bråkdelen av den tiden. Om du inte måste börja med att läsa in grundskolematten då.
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 22 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Hade du läst så är det väl rätt tydligt att det bara finns två tomtrör och dessa är hittade.



Ett alternativ till vadå? När man inte trodde det kunde bli dummare så är det alltid nån med en joker på ha

Beroende på hur detaljerade dokumenten är vid avstyckning kan man få några avstånd från de tomtpinnar som finns samt Ibland kan en bild från luften med rätt dataprogram få ut tomten.

Känner flera som använder drönare för att hitta igen rågångar. Man kan få en bättre överblick över grannen staket osv.

Alltid kul me de som är fyrkantiga personer och inte kan gå utanför boxen
 
  • Gilla
Dallastower och 1 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Jag har laddat ned "Min karta" (från Lanmäteriet) till min mobíl och sedan antar jag att den arbetar med GPS.
Jag laddade ner den för några dagar sedan, gick ut på baksidan i mitten av tomten och kollade ”min plats”, appen angav då grannens adress… (6-7 m till tomtgräns).
 
  • Haha
Destrier
  • Laddar…
K Kreativt kaos skrev:
När jag köpt min tomt fanns ett gammalt stålstaket kvar i ett hörn, och alla bara antog att det var den faktiska tomtgränsen. Vi köpte sedan in en tillandning och lantmätaren ritade in det som var nya linjen förland och vatten. När han satte sin satellitpinne där i hörnet blev det ganska som enligt web-kartan.

Men så frågade jag vad det var förgammalt rör som jag sett sticka upp några meter bort i ett sly. Han fick se pinnen, blev helt eld och lågor, sprang till sin bil och hämtade några gamla xerox-kopior på gulnande original från typ 17-1800-tal. Där stod det i snirklig skrift att det skulle stå A1 eller något liknande inhugget i berget.

Han grävde och krafsade, och mycket riktigt så var det inhugget A1 vid röret.

Det visade sig att det inte var ovanligt att det ibland blev någon hundradels grad fel när man scannade in originalen, vilket ger systematiska fel i det som visas upp på webben mm. Särskilt vid väldigt långa skiften.

Det finns tydligen ställen i närheten där webkartorna kan skilja 40 meter och mer från de fysiska punkterna. Med detta fynd kunde de tydligen skruva till webvisningarna för hela regionen.

Jag fick nästan 14 meter längre strandlinje, och nästan 1000 m2 extra yta, dvs jämfört med det som kunde mätas på lantmäteriets webkarta. I verkligheten var det ju inget som ändrats eftersom ingen levande faktiskt visste var röset faktiskt låg. Nu vet man igen.

Fysiska rågränser gäller alltid. Mäklarbilder och annat som är hämtat från webkartor är bara indikativa visualiseringar. Ibland blir det bättre eller sämre än man tror, men verkligheten slår fiktionen i alla lägen :)
Trevlig berättelse.
 
  • Gilla
pete_rask och 4 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Inte? Att komma igång med en ny mjukvara som man inte kan brukar ta åtskilliga timmar. Att räkna ut några koordinater på papper tar bråkdelen av den tiden. Om du inte måste börja med att läsa in grundskolematten då.
det är för det första extremt enkelt att knäppa in 2d koordinater i de flesta CAD-program. Det handlar inte om att komma igång med en ny programvara, det handlar om att sätta 2-3 kommando. Det mesta finns på youtube.

Det är inte alls trivialt att sätta sig med ett gäng koordinater och utifrån det exakt räkna ut positioner på alla härnen på tomten. Det går mycket snabbare att göra grafiskt och då är CAD ypperligt.

Men vi kan väl göra ett test. Det tar mig ca 15 minuter att lösa på CAD och det är inte omöjligt att jag hunnit hämta en kaffe då med. Jag kan snickra ihop ett fiktivt fall till dig som jag postar och förväntar mig korrekt svar inom 20 minuter. Jag förutsätter då att du redovisar dina beräkningar så jag vet att du inte har fuskat med CAD eller frågat din polare El-Löken.
 
H
N Nilsson i Boda skrev:
Hej HEM2121. Jag skrev detta idag lite högre upp i tråden:


"I mina dokument från Lantmäteriet så finns det bara två rör utmärkta. De var mycket lätta att hitta.
Men så fick jag idén att beställa grannens fastighetsdokumetation från Lantmäteriet - och till min förvåning så fanns det tre rör utmärkta (gamla och nya) med avstånd och allt. Så min tomt är väl markerad med rör. Men jag var tvungen att beställa kartor av grannens tomt. Det tror jag kan vara ett gott tips, även om långa pinnar, måttband och drönare har föreslagits. Det hade i och för sig varit en utmaning. Nu ligger utmaningen att hitta rören."
Härligt! Då blir det att leta och hoppas att rören finns kvar. Kan du få koordinaterna så blir det lättare att hitta rören.
 
  • Gilla
Mickwi
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?

Orkar i ärlighetens namn inte läsa alla kommentarer. Men började fundera över detta med staket. Har för mig att det är som så att om jag vill sätta upp ett staket runt min tomt men grannen inte är enig så måste detta byggas 4m ifrån tomtgränsen. Det kan inte vara som så då att föregående ägare satte upp staketet enligt de reglerna (om de ens finns eller om jag missminner mig), och därav har du ”förlorat” en del av din tomt?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
F
K Knight skrev:
Beroende på hur detaljerade dokumenten är vid avstyckning kan man få några avstånd från de tomtpinnar som finns samt Ibland kan en bild från luften med rätt dataprogram få ut tomten.

Känner flera som använder drönare för att hitta igen rågångar. Man kan få en bättre överblick över grannen staket osv.

Alltid kul me de som är fyrkantiga personer och inte kan gå utanför boxen
Rätt onödigt att gå utanför boxen då det finns identifierade tomtrör och avstånd. Skall du skicka upp drönaren för att gissa på en punkt du kan korssmäta dig fram till med måttband? Jag vidhåller att det var ett magiskt dåligt förslag.
 
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
Vilken konstig attityd, eller bara dålig pedagogik?
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81
  • Laddar…
R RJMS skrev:
Vilken konstig attityd, eller bara dålig pedagogik?
Till inlägg #85
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.