Noramasen Noramasen skrev:
[bild] Hmm! Var det ett sätt att bedöva ens eget samvete att skicka upp alla dessa gråtande barnen på väggarna. Ett slags distanserande och visa upp för alla utomstående -Att detta hem har enbart gråtande barn, och de sitter på väggarna
Någon som vet mer om konstnären till den där massproduktionen? Vore ju trist för hen om någon snott motivet och skott sig på en fattig konstnär.
 
Noramasen Noramasen skrev:
[bild] Hmm! Var det ett sätt att bedöva ens eget samvete att skicka upp alla dessa gråtande barnen på väggarna. Ett slags distanserande och visa upp för alla utomstående -Att detta hem har enbart gråtande barn, och de sitter på väggarna
Kom att tänka på den här:
Målning av äldre man med skägg och pipa i munnen, bär hatt och blå ansiktsmask under hakan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så är det fortfarande mellan Linköping och Kalmar, jag har varit där och spikat fast rälen.
Häftigt!
 
K Keld skrev:
Kom att tänka på den här:
[bild]
Det gråtande barnet, Zigenarflickan och Den gamle sjöbjörnen har aldrig funnits i mitt hem, så jag blev paff när jag såg att sonen och hans tjej har Den gamle sjöbjörnen på väggen.
 
Noramasen Noramasen skrev:
[bild] Hmm! Var det ett sätt att bedöva ens eget samvete att skicka upp alla dessa gråtande barnen på väggarna. Ett slags distanserande och visa upp för alla utomstående -Att detta hem har enbart gråtande barn, och de sitter på väggarna
Jag hittade lite historik om Det gråtande barnet, Zigenarflickan och Den gamle sjöbjörnen på Barnebys.se
www.barnebys.se/blogg/ar-han-konstsveriges-mest-kanda-gubbe
Saxat om det gråtande barnet:
Under 1970-talet hade var och varannan familj målningar med gråtande barn på väggarna. Faktum är att så många som 1,5 miljoner exemplar beräknas ha sålts i Sverige under detta årtionde. Titeln på dessa målningar var just "Gråtande barn" och de målades ursprungligen av den italienska konstnären Bruno Amadio, under hans psedonym G Bragolin, innan de på 50-talet började massproduceras och spridas runt om i världen utan konstnärens vetskap. Den omfattande försäljningen kom även att leda till att allt fler konstnärer skapade liknande motiv, vilket fick sitt slut först på 80-talet då en fasansfull myt började spridas om målningarna. Myten satte skräck i människor och ledde under en period till att mängder av målningar slängdes på sopptippen eller brändes upp på stora bål.

Enligt myten vilade en förbannelse över tavlorna sedan ett barnhem brunnit ner. Amadio påstods ha bott granne med detta barnhem där 27 pojkar vistades och som alla fått agera modell. När det inte längre fanns någon pojke att måla av brann barnhemmet plötsligt ner och samtliga barn brann inne. Myten nådde sin kulmen då ett hus i 80-talets England brann ner till grunden. Enligt brandmästaren var det enbart ett föremål i huset som klarat sig oskadd, en målning föreställande en liten gråtande pojke. Snart började ryktet sprida sig om att målningarna var anledningen till att husen brann ner, när det i själva verket berodde på att motivet var så vanligt förekommande att det knappast var en slump att de fanns i de hus som brann. Amadio berättade själv att han till målningarna använt sig av dockor, till vilka han hämtat inspiration till deras drag från sina egna söners ansikten.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Steelheart Nicklas75 skrev:
[bild]

Parkeringspengar och stenkoll på klockan. Nu tar man upp telefonen och ökar på parkeringen efter en pushnotis.
Vår såg ut såhär.
Fan så mycket bättre med mynten, det visade sig även i vår kommun att de drog in mer pengar och förlorade med detta nya sketna system.
Bolagen som håller i parkeringstjänster skickar ut fakturor med groteska avgifter.

Nu kan man inte bli av med enkronor längre.

OIP.HPw8B4kBuYWRljGiUvBqgAHaMO
 
  • Gilla
Noramasen och 2 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Innan Internetbanken skrev man girobetalningar och postade, funkade faktiskt bra under många år.

Sen började Sparbanken (Nuv Swedbank) råna sina kunder på avgifter. Jag blev så förbannad så jag började skicka flera kuvert i månaden med ett blankt avklippt papper i som protest.

Man kan ju undra hur det där skulle funka idag med Postnords precision.....

Finns det öht kvar dessa blanketter.

[bild]
Jo de finns kvar. Tror farsan gör de fortfarande. Han totalvägrar digitala världen och anser den är värdelös. Håller med han till viss del =)
Han blev tvingad av någon att skaffa kivra (kommer inte ihåg vad för skit det var) men det försvann ganska snabbt igen.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Capricia Caprine skrev:
Mycket som har försvunnit. T ex ICQ som jag inte använt sen början av 2000-talet.
Åhå, nu kom jag att tänka på ett fint minne. Min far skulle ha någon föreläsning inför mängder med människor på ett stort seminarium och hade med sig sin laptop dit för att visa nåt. Strax innan hade jag varit sjuk och då fått låna hans laptop för att kunna "skriva på skolgrejer" när jag låg i sängen. Hade givetvis råkat pilla dit ICQ för att ha något att göra vilket han inte hade märkt. Så, föreläsningen skall börja och han kopplar upp sin laptop mot den stora skärmen i föreläsningsrummet och vips - ett bombardemang av detta underbara Uh-Oh börjar. :crysmile:
Min far hade ingen aning om vad ICQ var och förstod inte varför datorn lät konstant så när han kom hem igen på kvällen nämnde han att jag inte kunde få låna laptopen den kvällen för han var tvungen att installera om den och ta bort det där märkliga viruset. :geek:
 
  • Haha
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Steelheart Nicklas75 skrev:
[bild]

Parkeringspengar och stenkoll på klockan. Nu tar man upp telefonen och ökar på parkeringen efter en pushnotis.
Å andra sidan kunde man ha tur och komma till en parkeringsmätare som fortfarande hade tid kvar.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Å andra sidan kunde man ha tur och komma till en parkeringsmätare som fortfarande hade tid kvar.
Eller, när man kom till sin parkerade bil tidigare än beräknat, kunde man sälja kvarvarande tid till nästa som sökte P-plats.
Fast det gjorde jag aldrig.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Åhå, nu kom jag att tänka på ett fint minne. Min far skulle ha någon föreläsning inför mängder med människor på ett stort seminarium och hade med sig sin laptop dit för att visa nåt. Strax innan hade jag varit sjuk och då fått låna hans laptop för att kunna "skriva på skolgrejer" när jag låg i sängen. Hade givetvis råkat pilla dit ICQ för att ha något att göra vilket han inte hade märkt. Så, föreläsningen skall börja och han kopplar upp sin laptop mot den stora skärmen i föreläsningsrummet och vips - ett bombardemang av detta underbara Uh-Oh börjar. :crysmile:
Min far hade ingen aning om vad ICQ var och förstod inte varför datorn lät konstant så när han kom hem igen på kvällen nämnde han att jag inte kunde få låna laptopen den kvällen för han var tvungen att installera om den och ta bort det där märkliga viruset. :geek:
Alla var mer aningslösa.

Jag blev kallad till en förtvivlad företagare som undrade om jag kunde få tillbaka hans bokföring. Han hade lånat ut sin dator (det var inte en en laptop, det var en stationär) till sin son som tog den med till ett LAN-party. Där kunde han inte spela det önskade spelet, så någon annan deltagare "hjälpte" honom genom att helt enkelt installera om operativsystemet.

Hela årets bokföring försvann i ett naffs.
 
  • Haha
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
ylven och 7 till
  • Laddar…
Maria T
F fusion skrev:
Innan Internetbanken skrev man girobetalningar och postade, funkade faktiskt bra under många år.
[bild]
Efter (?) girobetalningarna men innan Internetbanken fanns ju även telefonbanken, jag gissar i alla fall att de fyra-fem största bankerna under 1990-talet hade just telefonbank.
Om jag minns rätt så var den som skulle betala räkningarna tvungen att summera totalen och få fram nån checksiffra också, och det var lika spännande varje månad för det fanns också ett tidsinsintervall inom vilket man var tvungen att kirra alla knapptryckningar annars tvungen att börja om från början.

Detta scenario utspelade sig ofta:
Jag (stående vid den väggfasta telefonen i köket på övervåningen) - "älskling, jag tänker betala räkningarna nu så använd inte telefonen.
Mannen - "OK".
Jag (sju minuter senare med ett klick i örat som avbröt min telefonlinje) - "men va faan, du skulle ju vänta tills jag sa att jag var klar".
Mannen - "...."
 
  • Gilla
  • Haha
rogerkp och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vår såg ut såhär.
Fan så mycket bättre med mynten, det visade sig även i vår kommun att de drog in mer pengar och förlorade med detta nya sketna system.
Bolagen som håller i parkeringstjänster skickar ut fakturor med groteska avgifter.

Nu kan man inte bli av med enkronor längre.

[bild]
Med tanke på höjden på den där måste bilarna ha haft otroligt låg markfrigång på den tiden…
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
S Sadelmakare skrev:
Jag använder mina inte dagligen men varje vecka
Men kan ingen berätta vad det är???!!!
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kollektivtrafiken i vilken del av Sverige?
Göteborg med omnejd.

Vänersborg hade en liten mojäng vid föraren som föraren "viker ihop" för att stämpla och stansa åt dig.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.