Håller på att bekämpa Parkslide/Jätteslide.
Röjd mark vid stenmur med bombuskar till vänster och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nyligen röjd mark vid stenmur och skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har låtit det vara i 30 år eftersom växten inte stört mig men nu klagar bönderna på att det sprids till deras åkrar så kör med röjsåg 2-3 ggr/vecka på bägge sidorna av stenmuren. Årsvis med ved var det värsta att få bort men det gick. Det gröna är ju bara att köra ner 1 timme 2-3 ggr veckan på bägge sidorna av stenmuren.
Men min gissning är att Parksliden/Jättesliden kommer skjuta fart på andra ställen eftersom rötterna kan sträcka ut sig 7 meter. Men vad gör man inte när mina snälla grannar/bönder blir oroliga. Det började skjuta skott i gräsmattan men de var klena och trötta, ingen match för Husqvarna robotklippare och sedan kom det inget mer.
På min sida försöker jag göra i ordning med att jämna till så att antingen gräsklipparen eller roboten kan göra jobbet.
All nerhackad ved har jag lagt mot stenmuren eftersom man inte ska dra runt det man skördar. Ska ner i svarta sopsäckar när jag är färdig och lämnas in för bränning. Min stenmur får jag manuellt rensa med händerna.
Bild på nedhuggna parkslide/jätteslide växtrester bredvid en mossbelagd stenmur och en kratta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer uppdatera med hur det går men 30 årig Parkslide ger sig nog inte men kanske det går att hålla efter. Så här såg det ut på ena sidan om trät/bombuskarna till vänster i bild innan jag gick lös på växten. Växten hoppade över att sprida sig bland bombuskarna (lokalt namn).
Lummig trädgård med Parkslide/Jätteslide längs en stenmur, framför hus.
Här en länk till YouTube:
 
  • Gilla
Oliver 278
  • Laddar…
S STB skrev:
Det tydligaste tecknet brukar annars vara att den sätter tunnare skott som sätter blad tidigare. Ett välmående bestånd skickar gärna upp grova skott över en halvmeter upp innan första bladet slår ut. Läs gärna stycket om nedkapning i mitt dokument.
[länk]
Lagt de stora rötter jag orkat ta upp att torka vid stenmuren. Efter en vecka kommer det fortfarande inga skott från dem så undrar om jag kan låta dem ligga kvar istället för att lägga i svarta sopsäckar och köra 9 mil till närmaste ställe några vändor som tar emot Parkslide (Jätteslide tror jag det är i mitt fall).
 
De finns ju redan i ett etablerat bestånd så de riskerar ju inte att sprida sig. Har du dessutom lite koll så kan du ju göra något åt det om de verkar rota sig på nytt.
 
  • Gilla
johnjensen och 1 till
  • Laddar…
S
johnjensen johnjensen skrev:
Lagt de stora rötter jag orkat ta upp att torka vid stenmuren. Efter en vecka kommer det fortfarande inga skott från dem så undrar om jag kan låta dem ligga kvar istället för att lägga i svarta sopsäckar och köra 9 mil till närmaste ställe några vändor som tar emot Parkslide (Jätteslide tror jag det är i mitt fall).
Jag har torkat en del parkslide, både rötter och gröna delar. Själv torkar jag dem på en asfalterad yta. Rötterna kräver längre tid på sig att torka. Det finns i vilket fall ingen större anledning att köra iväg dem till tippen. När de är helt torra väger de väldigt lite och enligt min begränsade erfarenhet så är det säkert att kompostera.
 
  • Gilla
johnjensen och 1 till
  • Laddar…
Gör hellre en rotbrasa än att kompostera....utifall
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
H Haagbard skrev:
Gör hellre en rotbrasa än att kompostera....utifall
Bra idé. Ville redan nu tända eld på skrapet med gammal ved och rötter men grannen är rädd om sin skog och åkrar och jag vill ju inte bli en Fire Strater,
 
S STB skrev:
Jag har torkat en del parkslide, både rötter och gröna delar. Själv torkar jag dem på en asfalterad yta. Rötterna kräver längre tid på sig att torka. Det finns i vilket fall ingen större anledning att köra iväg dem till tippen. När de är helt torra väger de väldigt lite och enligt min begränsade erfarenhet så är det säkert att kompostera.
Då kan de kompostera sig där det ligger vid stenmuren. Har 50 meter till godo till huset så kan experimentera lite. I alla fall har jag inte råkat ut för att rotsystemet som är kvar har skjutit skott i sin ände. Några få stackars förvridna i gräsmattan men de tar roboten hand om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.