Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
när det händer har du redan googlat på det verktyget och därför dyker det upp reklam om det. Och har du inte googlat på det så handlar det bara om att du uppmärksammar den reklam som alltid funnits där. Så har det alltid varit, inget nytt under solen.
Precis så ligger det till.Jag har en lite ovanlig bil. Innan jag köpte den såg jag aldrig en liknande bil. Efter jag köpt den ser jag en likandan väldigt ofta. Jag misstänker att vissa anar en konspiration av Apple, Google, Microsoft mfl. Jag håller nog med dig, att jag uppmärksammar det mer.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Precis så ligger det till.Jag har en lite ovanlig bil. Innan jag köpte den såg jag aldrig en liknande bil. Efter jag köpt den ser jag en likandan väldigt ofta. Jag misstänker att vissa anar en konspiration av Apple, Google, Microsoft mfl. Jag håller nog med dig, att jag uppmärksammar det mer.
Exakt samma hände mig redan på 80-talet! Brukar tänka på det när såna här diskussioner dyker upp.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Tänk om Google mfl kunde nyttja denna teknik och verkligen ge mig den reklamen jag vill ha och inte denna skit om öronvax och om hur div kändisar gjort stora pengar på skumma investeringar. Men nu när jag har skrivit detta så kommer det nog upp en massa fler spam reklam i mitt flöde.
Håller mig inte ifrån att surfa på div skumma video strömningstjänster under vintersäsongen med mycket popupper mm men får ändå inte upp samma reklam i mitt FB flöde mm.
Får börja prata med mig själv lite oftare om det jag önskar mig reklam om så jag får vet vad som händer i världen.
Just nu har jag letat ny tjänstebil sedan slutet Juni och pratat bil på varje virituel fika med telefonen liggande bredvid och inte en annons om bilar eller liknande. Men när vi i familjen började prata färger på bil så börjar vi i trafiken se massor av den färgen jag försökte förklara men ingen reklam. Gissar att Google skickat ut en massa bilar med den färgen i mitt område bara för att vi skulle kunna se den i verkligheten.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Varför använder du Windows om du är så paranoid att du använder speciella browsers? Varför Android? Varför skriver du på internet under ditt riktiga namn?
Jag kör Linux på alla maskiner utom en, som tyvärr måste vara min huvudmaskin. Jag har lite utvecklingsmiljöer för mina gamla program som inte går på Linux.

Android är tillfälligt, det råkar vara den säkraste nu. Min nästa lur blir en Librem.

Mitt riktiga namn? Det använder jag bara i sammanhang där jag inte behöver vara privat. Söker du på det hittar du inget känsligt.

T tanaris skrev:
Och var är länkarna till dina påståenden om 1700 timmars mikrofondata och att Microsoft spionerat på folk?
Följer du inte nyheterna? Det var en jättegrej för typ ett par år sedan. Är du minsta intresserad av säkerhet så måste du ha sett den.
 
T
T Troberg skrev:
Följer du inte nyheterna? Det var en jättegrej för typ ett par år sedan. Är du minsta intresserad av säkerhet så måste du ha sett den.
Jag läser mycket och kommer naturligtvis inte ihåg alla detaljer, men det jag minns är att Amazon skickade ett relativt stort antal filer till fel person. Som jag minns det var det också inspelningar relaterade till kommandon, dvs ingen avlyssning. Och Snowden avslöjade väl att NSA ville/kunde/tänkte använda XBox-funktioner för att spionera på folk?

Men nej, jag minns ingenting om 1700 timmars inspelningar 24/7, eller att Microsoft spionerat via kameror. Så de jättegrejerna måste jag ha missat, varför du gärna får länka dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Just nu befinner jag mig i Polen. Då blir den mesta reklamen på polska. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Det är ju inte säkert att man kan förstå polska bara för att man befinner sig där.

Men det är ändå roligt att reklamen, trots olika språk, blir precis rätt. Texten i inlägget handlar om en frys som gått sönder, och då kommer reklamen ”Dags för ett nytt kylskåp ”

Reklam på polska för en ny kylskåp mot bakgrund av ett inlägg om en trasig frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men detta är ännu mer intressant.

Vi åkte med färjan till Gdynia. På väg in genom hamnen satt frugan och jag och tittade på utsikten. Jag pratade entusiastiskt om de olika maskinerna och utrustningarna vi åkte förbi, hon lyssnade mest, kanske något mindre entusiastiskt. Vi pratade alltså i verkligheten; telefonen hade jag i fickan.

Jag fäste mig särskilt vid ett besynnerligt fartyg vi passerade. ”Undrar vad man har ett sådant fartyg till? Vad märkligt det ser ut.”

Sedan när jag på kvällen ska kolla till Byggahus så får jag omedelbart svar på min fråga. Fartyget tillhör företaget Phoenix Poland och används för ”Marine Aggregate Repairs”. Det hade jag inte kunnat googla fram själv, även om jag hade försökt. Faktiskt en enastående service.

Flygbild av ett ovanligt fartyg i hamnen med industriell utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tanaris skrev:
(Och att du säger att du enbart hörde ordet och inte sa det själv gör ju saken ytterligare lite mer mystisk. Många argument har ju kretsat kring att mikrofonen alltid är påslagen. Körde du högtalarläge?)
OM det nu är någonting som processar och analyserar tal så processar den säkert både det som går in och går ut ur telefonen.

Jag tror jag skrivit ett inlägg om det tidigare i tråden, min bonusson åkte buss och råkade hamna bredvid en spanjor som pratade spanska i sin telefon. I bonussonens telefon började det då dyka upp annonser för språkkurser i spanska.
 
Idag var det ytterligare ett märkligt sammanträffande, eller vad man ska kalla det.

En kollega kom in till mig och undrade om jag hade några högtalare hon kunde låna. Det hade jag inte, men vi diskuterade en stund vem som möjligen kunde ha någon extra högtalare. Jag skickade också iväg ett mejl - från jobbdatorn - och efterlyste högtalare. Min privata telefon låg vid tillfället på skrivbordet.

Efter arbetsdagens slut tittar jag i telefonen och mycket riktigt, direkt kommer det reklam för högtalare.

Jag använder aldrig min privata telefon i jobbet, inte heller gör jag några privata inloggningar på jobbdatorn. Men antingen så har telefonen lyssnat på mig, eller så har den någon kontakt med jobbdatorn, eller så var det en ren tillfällighet.
 
BirgitS
A andersmc skrev:
Idag var det ytterligare ett märkligt sammanträffande, eller vad man ska kalla det.

En kollega kom in till mig och undrade om jag hade några högtalare hon kunde låna. Det hade jag inte, men vi diskuterade en stund vem som möjligen kunde ha någon extra högtalare. Jag skickade också iväg ett mejl - från jobbdatorn - och efterlyste högtalare. Min privata telefon låg vid tillfället på skrivbordet.

Efter arbetsdagens slut tittar jag i telefonen och mycket riktigt, direkt kommer det reklam för högtalare.

Jag använder aldrig min privata telefon i jobbet, inte heller gör jag några privata inloggningar på jobbdatorn. Men antingen så har telefonen lyssnat på mig, eller så har den någon kontakt med jobbdatorn, eller så var det en ren tillfällighet.
Eller så har man märkt att båda dina telefoner och kollegans telefon befunnit sig på samma ställe (Är privatmobilen kopplad till jobbets WiFi?). Kollegan kanske dessutom har sökt på högtalare.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så har man märkt att båda dina telefoner och kollegans telefon befunnit sig på samma ställe (Är privatmobilen kopplad till jobbets WiFi?). Kollegan kanske dessutom har sökt på högtalare.
Var med om liknande i somras...

Var på landet med min bror och berättade om att vi varit på en konsert med ett band han aldrig hört talas om och som vi lyssnade en hel del på via Spotify... Dag 3 tillsammans dyker reklam för bandets kommande spelningar upp i hans flöde.

Förmodligen matchas Spotify-data och placering. Att våra telefoner följer varandra och att jag lyssnar på musiken...
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P PurreP skrev:
Förmodligen matchas Spotify-data och placering. Att våra telefoner följer varandra och att jag lyssnar på musiken...
Samma WiFi-nätverk?
För det innebär ju att telefonerna får samma publika IP-adress.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Samma WiFi-nätverk?
För det innebär ju att telefonerna får samma publika IP-adress.
Inget wifi i stugan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.