Hej
Fick 6st nya spottar från biltema, dessa är 220v spottar men lampan är fast 5w led. Enligt instruktionen och en kompis ska dessa drivas med 2x0.75m2 kablage, dessa kablar
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/installationskablar/kabel-2000017920

Spottarna är dessa
[URL]https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/inbyggnadsspotlights/inbyggnadsspot-led-ip20-2000041100
[/URL]
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/46-0011_man.pdf



Finns här nån elektriker som kan bekräfta att detta funkar? Kablarna dras i slang i innertaket!

Med vänlig hälsning,
Niklas
 
SKX-kabel är vanlig apparatsladd som används till de flesta smågrejor som ansluts till 230 V. Det ska funka med denna kabeltyp till dina spottar.
Kabeln ska kopplas till någon fast anslutningspunkt i din installation. Därifrån ska det gå en installationskabel på min. 1,5 mm2.

Jag köpte biltemas SKX-kabel en gång, och den hade märkbart tunnare ytterisolering än vad som är brukligt. Personligen har jag slutat att handla hos Biltema.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
SKX-kabel är vanlig apparatsladd som används till de flesta smågrejor som ansluts till 230 V. Det ska funka med denna kabeltyp till dina spottar.
Kabeln ska kopplas till någon fast anslutningspunkt i din installation. Därifrån ska det gå en installationskabel på min. 1,5 mm2.

Jag köpte biltemas SKX-kabel en gång, och den hade märkbart tunnare ytterisolering än vad som är brukligt. Personligen har jag slutat att handla hos Biltema.
har jag förstått rätt om jag tolkar det så att mellan spottarna ska det va 1.5m2 kabel och från eldosan till första spotten 0.75m2 kabel? Eller är det tvärtom? Kommer va 5-6spottar i taket

Edit tänkte till och läste 1gång till, från tak uttaget till första spott och vidare till resten går det bra med 0.75m2 kabeln men fram till kopplingsdosan från elcentralen minst 1.5m2?

/niklas
 
Grejorna ska anslutas till någon "fast" matningspunkt, kabeln till denna punkt ska vara fast förlagd och minst 1,5 mm2.
Kabeln till spott och mellan spott kan vara 0,75 till 1, 5mm2.
Elektrisk kopplingsschema som visar kabelanslutning mellan två spottar och kabelstorlekar.
 
E etompau skrev:
Grejorna ska anslutas till någon "fast" matningspunkt, kabeln till denna punkt ska vara fast förlagd och minst 1,5 mm2.
Kabeln till spott och mellan spott kan vara 0,75 till 1, 5mm2.
[bild]
Toppen då förstod jag rätt andra gången jag läste!
 
köpt 30 st spottar från Biltema, dessa är 220v spottar lampan är dimmerbar på 5w led. Enligt instruktionen Max antal lampor som får installeras ihop: 15 st. 230 V ! är någon har förklaring varför? i tänk 5W X 30 st=150W
var är problemet här i så fall på den lila 150W belastning om jag kopplas i parallellkoppling ?

https://www.biltema.se/bygg/belysni...spotlights/inbyggnadsspot-led-ip20-2000041100
 
Den den kan ha en hög startström.
 
D Daniel 109 skrev:
Den den kan ha en hög startström.
Tack för svaret , vad inbär hög startström om D kan på verkar ledningar eller tinning-time ? Dimmer är
Transistordimmer SCHNEIDER Exxact 315W för resistiv last och elektronisk
 
Nu gissar jag:

En spot för 230V innehåller lite elektronik som omvandlar 230V växelström till en konstant ström (ex. 0,7A). Sådan elektronik innehåller ofta en rätt stor kondensator direkt på ingången. Det blir en kapacitiv last.

En kondensator kan populärt ses som ett liiiitet batteri som kan "snabbladdas", det drar då teoretiskt sett en oändligt stor ström när man slår på spänning. Men bara i någon mikrosekund. I praktiken drar de lite mindre ström, men under lite längre tid.

Kopplar man då in många sådana så blir det en väldigt stor ström under ett startögonblick. Det löser ut säkringar. Det handlar inte om att överbelasta ledningarna. Den stora strömmen varar under så kort tid att inget hinner bli varmt. Det kan tom. vara bra med lite klenare ledningar, det begränsar strömmen.
 
H hempularen skrev:
Nu gissar jag:

En spot för 230V innehåller lite elektronik som omvandlar 230V växelström till en konstant ström (ex. 0,7A). Sådan elektronik innehåller ofta en rätt stor kondensator direkt på ingången. Det blir en kapacitiv last.

En kondensator kan populärt ses som ett liiiitet batteri som kan "snabbladdas", det drar då teoretiskt sett en oändligt stor ström när man slår på spänning. Men bara i någon mikrosekund. I praktiken drar de lite mindre ström, men under lite längre tid.

Kopplar man då in många sådana så blir det en väldigt stor ström under ett startögonblick. Det löser ut säkringar. Det handlar inte om att överbelasta ledningarna. Den stora strömmen varar under så kort tid att inget hinner bli varmt. Det kan tom. vara bra med lite klenare ledningar, det begränsar strömmen.
Tack, Mycket bra förklaring
om jag förstå dig rätt (0,7A) X 30st LED=21A :surprised: Jag har dvärgbrytare 10A :thinking: Då varje gång jag tända belysning få jag slå på säkring när den löser sig ,Frågan om D finns lösning ? jag kan inte dela dom på 2 grupp det är redan installation färdig draget , Är det alla led har samma problem eller bara Biltemas Spotled ? Tack förhand
 
0,7 A är inte strömmen på 230 voltssidan, 0,7 A är det som driver lysdioden vid ungefär 3 volt. Strömmen på 230 voltsidan kan vara i häradet 0,05 A men så har vi då strartströmmen…..

Protte
 
Nej. En LED, själva dioden som lyser drivs med en konstant ström, ex. 0,5A. Är den då på 5w så får man genom formeln P(5w) = U x I(0,5A) att det blir 10 V över dioden. Elektroniken omvandlar då 5w 230V växelström till 5w 10V likström. Så strömmen på 230V sidan blir mycket lägre. Men ingångskondensatorn till elektroniken drar typ 200A vid start. Den skulle dra 1miljon A om elnätet kunde leverera. Den strömmen laddar upp kondensatorn på någon tusendels sekund. Sedan går det väldigt lite ström till kondensatorn.

Kondensatorn finns där av två skäl. Den skall leverera ström till omvandlaren, även under de millisekunder i varje växelströmscykel när spänningen passerar noll från positiv till negativ, eller tvärtom. Under de korta ögonblicken agerar kondensatorn ”batteri”. Omvandlaren skall ju ge 0,5 A i varje ögonblick oavsett vilken spänning det är på matande växelström just precis i det ögonblicket. Men den har också egenskapen att kortsluta höga frekvenser, så den tar bort störningar som skapas av elektroniken. Dessa skulle annars matas ut ur lampan till ledningen som kan fungera som en bra sändarantenn, och sprida störningarna till allt annat av metall i huset.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej. En LED, själva dioden som lyser drivs med en konstant ström, ex. 0,5A. Är den då på 5w så får man genom formeln P(5w) = U x I(0,5A) att det blir 10 V över dioden. Elektroniken omvandlar då 5w 230V växelström till 5w 10V likström. Så strömmen på 230V sidan blir mycket lägre. Men ingångskondensatorn till elektroniken drar typ 200A vid start. Den skulle dra 1miljon A om elnätet kunde leverera. Den strömmen laddar upp kondensatorn på någon tusendels sekund. Sedan går det väldigt lite ström till kondensatorn.

Kondensatorn finns där av två skäl. Den skall leverera ström till omvandlaren, även under de millisekunder i varje växelströmscykel när spänningen passerar noll från positiv till negativ, eller tvärtom. Under de korta ögonblicken agerar kondensatorn ”batteri”. Omvandlaren skall ju ge 0,5 A i varje ögonblick oavsett vilken spänning det är på matande växelström just precis i det ögonblicket. Men den har också egenskapen att kortsluta höga frekvenser, så den tar bort störningar som skapas av elektroniken. Dessa skulle annars matas ut ur lampan till ledningen som kan fungera som en bra sändarantenn, och sprida störningarna till allt annat av metall i huset.
Tack för alt för alt
Ska jag kolla 28 st 5w led på samma grupp? Eller inte
Förfarande jag undrar var är risk?
 
Testa, säkringen löser ut vid ev. överbelastning.
 
E etompau skrev:
Testa, säkringen löser ut vid ev. överbelastning.
Eller så knäcker hen dimmern, som jag iof tror kommer fungera mindre bra med LED.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.