Hur är det om det är skalmur, kan det bli problem att sätta panel i muren, det kanske inte håller?
 
N
J Johan92 skrev:
Varför frostsprängs tegel igentligen ? Har man då för dåligt takutsprång så att teglet suger åt sig vatten, tar det lång tid för tegel att torka ut ?
Man blir ju lite orolig ifall det händer ens egna hus och vad man kan förebygga.
Det är bara hårdbränt tegel
J justusandersson skrev:
Jag tycker alternativen är putsning/slamning eller träpanel. En kompetent utförd putsning med rätt typ av genomfärgat bruk har med teglet som underlag alla förutsättningar att hålla länge. Jag tycker också att man kan sätta träpanel på ett sätt som höjer utseendet. Panelen ska ge en slät karaktär, inga locklister eller -brädor. Jag skulle välja en vanlig spontad panel utan fas av virke med hög kvalitet, t.ex. norrländsk gran. Spikläkten bör vara något kraftigare än vad du föreslår, kanske 38x50. Sätt den med spikplugg i stenarna, inte i fogarna.
Jag misstänker med ledning av de små taksprången och de djupa fönsternischarna att teglet har tillkommit i efterhand. När man gör något liknande bör taksprång och gavelutstick förlängas. Synd att du inte tänkte på det vid takomläggningen.
Detta svar var ju väldigt tvådelat.
Du kanske ska skriva vad du tycker att dom ska göra.
Och att rekommendera puts med genomfärgat bruk är väldigt dyrt.
Och väldigt ovanligt att man gör det nu för tiden, anser inte att det är ett bra råd.
 
Helst ska man ha alla förutsättningarna klara innan man uttalar sig, vilket jag inte hade. Jag gissar att det är ett plankhus från 40-talet med ursprungligen reveterad fasad. Om det stämmer tycker jag man måste bredda perspektivet och ta med alla aspekterna på klimatskärmen. Fasadteglet kanske bara är 1/4-sten tjockt? Inget perfekt underlag för putsning. Kanske är det bättre att bila ner teglet på den sämsta fasaden? Inte så jobbigt som det låter.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
Får hålla med @justusandersson på det sista.

Omöjligt att veta hur bra fasadteglet är förankrat i stommen och det är då en risk att en utanpåliggande fasad fångar vinden och ”drar ut” väggen.


Bila ner väggen ger också en fördel då man kan kontrollera skicket och eventuellt öka isoleringen.
 
  • Gilla
Tompa21 och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
På 70-talet klädde man fasaderna med plåt...
Ser inte fullt så jävligt ut om man har lite finesser med omfattningar runt fönster och så vidare
Nej, gör inte det. Bättre med träfasad då. Plåt är så otroligt dött. På gatan där jag bor har ett hus blivit befriat från sin plåtfasad och putsat istället. (tegel ursprungligt) och hela gatan har blivit finare och gladare.
 
Åsa Lund
Att byta ut sten i fasaden, foglaga och sedan hydrofobera är inget jag skulle ge mig på. Puts, trä eller plåt utanpå skulle det få bli.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Är det ett trähus från början och man bestämmer sig för trä igen så skulle jag ju definitivt ta bort teglet helt. Då skulle ju fönstren liva riktigt med fasaden igen och allt skulle se trevligare ut.
 
N neo11 skrev:
Jag vet att det kostar en slant att putsa huset, men anlitar du en riktig firma som använder kalkfärg eller stänkputs som ytskickt så kommer du inte behöva göra något på 20-30 år, i vissa fall 50 år. Utan att det flagnar, dom har anlitat fel firma.
Jag kan bara hålla med. Jag lät putsa min tegelfasad med genomfärgad puts som sista skikt och det blev skitsnyggt. Värdehöjande.
 
N
Många åsikter nu.
Och även om det blir litet utsprång på takfoten så tycker jag att teglet kan behållas och putsas rakt på.
Blir för dyrt att ta bort det för TS, och tror nog teglet klarar vikten av lite puts.
 
Jag skulle vilja ha konstruktionen klarlagd, utan det blir det mest spekulationer. Två frågor: 1) Byggår och 2) Tjocklek på ytterväggarna. Mät från utsida tegel till och med tapeten. Mät vid ett fönster. Skippa invändiga foder i måttet.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
H
Jag tog ner vår teglade fasad för ett par år sedan. Huset var ursprungligen reveterat men fick ett fasadtegel utanpå den gamla putsen på 60 talet. Vårt hus är 95m2 i två plan och tog ca 4 dagar för två gubbar att få ner. Min hustru och mor hjälpte till och plockade tegel på backen samt servade oss hårt arbetande män kall öl i en jämn takt. Det senare kan jag ha blandat ihop med ngn dröm.
 
Redigerat:
H
Om du är intresserad av mer detaljer så skicka ett PM
 
  • Delvis rivet tegelhus med synliga skador på putsen och tegelstenar på byggställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag skulle vilja ha konstruktionen klarlagd, utan det blir det mest spekulationer. Två frågor: 1) Byggår och 2) Tjocklek på ytterväggarna. Mät från utsida tegel till och med tapeten. Mät vid ett fönster. Skippa invändiga foder i måttet.
1. Byggår 1948, teglet från 80-talet, vet ej vad det var innan.
2. Tjocklek från yttersida tegel till tapet ca 32 cm. Det verkar välisolerat, väldigt låg uppvärmningskostnad, på 227 m2 gör vi bara av med ca 15.000 kW/år totalt, uppvärmning, varmvatten och el.
 
H hanson#16 skrev:
Om du är intresserad av mer detaljer så skicka ett PM
Jag har nog betydligt mer jobb, 2,5 plan, 100 m2 grundyta, drygt 11 m högt till toppenvid garagesidan...
 
mathiash77 skrev:
Får hålla med @justusandersson på det sista.

Omöjligt att veta hur bra fasadteglet är förankrat i stommen och det är då en risk att en utanpåliggande fasad fångar vinden och ”drar ut” väggen.


Bila ner väggen ger också en fördel då man kan kontrollera skicket och eventuellt öka isoleringen.
Ja, jag vet ju inte hur välförankrat det är i stommen, men det verkar mycket stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.