Känns som att du gjort det värsta jobbet för hand, det är väl bara att köra på med resten. Är väl mycket lättare om det bara är jord? En liten bilmaskin med bred mejsel för att luckra upp bara!
 
  • Gilla
Tumtapp
  • Laddar…
Håller med förgående.
Leja ut detta för att göra ett gym? Detta är ett bra träningspass. Hyr ett/två transportband så kan du få i det i containern direkt utan att använda skottkärra.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Dragit ut på tiden pga alla hjälpsamma råd att gräva för hand ;)

Men nu är nya golvet gjutet!

Även om jag hyrde i grävare till slut så snålade jag in på att forsla bort jorden, så blev ganska mycket jobb att fördela ut den i trädgården för att sen plantera gräs på.

En liten Bobcat grävmaskin arbetar inuti en byggnad med utspridd jord, bredvid en större röd grävskopa synlig utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum med nygjutet golv och ojämna väggar under renovering, jord och byggavfall syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna hade en hel del ojämnheter att jämna till under det gamla golvet, så blev några timmar med bilmaskin igen, dock inget jämfört med när golvet bilades ut i julas
Gjutet golv vid renovering med synliga ojämnheter längs väggen och spridd makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köra in 12 ton makadam med skottkärra tog en liten stund också. Hade grävarna lyckats jämna av horisontellt hade det räckt med hälften...

Nyjuten betonggolv med makadam och ojämna väggar i en renoveringslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev 10 cm cellplast + 10 cm fiberarmerad betong till sist, nu är det bara att vänta tre månader innan man kan flytta in (när betongen torkat tillräckligt för att täckas helt med gymgolv)
Nyligen gjutet betonggolv i ett renoveringsprojekt med solljus som speglas på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygjutet betonggolv i renoverat rum med ojämna väggar och synliga reparationsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 7 till
  • Laddar…
Nästa steg är att göra något åt väggarna, tanken har varit att laga och putsa dem, men fick tanken att kanske i första skedet bara hyra in någon som blästrar bort allt ner till teglet och lämna det så tills vi har bytt fönster och dörrar längre fram istället.
 
Kan tillägga att hela proceduren med utgrävning osv har utöver kapillärbrytande skikt och isolering under plattan även gett 38 cm lägre golv, för en takhöjd till underkant takstolar på ca 280 cm. Blir en rejäl tröskel när man går in, men det tycker jag det är värt. (ca 34 cm när pusselmattan är på plats). Man kan alltid ställa en step-up bräda vid dörren om någon har svårt att komma ut efter ett rejält benpass :D
 
  • Gilla
  • Haha
Engsson16 och 2 till
  • Laddar…
Du lär inte behöva vänta 3 månader med att lägga in gymgolvet. För så tät lär inte den pusselmattan vara att inte betongen kan andas igenom den.
 
Hade ett par killar här som rev ner den puts som satt kvar på väggarna och sen blästrade till rent tegel, mycket nöjd med deras arbete.
Renoverat rum med blästrade tegelväggar och en grå betonggolv, träbjälkar i taket och små fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De städade efter sig, men fick bli ett par varv med grovdammsugare och trädgårdsslagen för att få bort allt damm ändå. Det rök rejält i hela trädgården när de körde på, fick stänga ventilationen och åka hemifrån.
Rengjort tegelrum efter putsborttagning med stegar och dammsugare synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De körde även ett varv över taket som var missfärgat på sina ställen, hoppas att jag nu ska ha blivit av med vad än det kan ha varit som gett en liten instängd/gammal lukt där inne i förrådet.
Renoverat rum med blästrade tegelväggar och träbjälklag efter putsborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
Tanken är att i framtiden putsa väggarna igen, men först hade jag tänkt byta alla fönster och dörrar. Tanken är ett glassparti för att ersätta garageportarna, som ska agera som dörr så måste gå att låsa/öppna utifrån. Sen byta den existerande sidodörren till ett fast fönster och de två existerande fönsterna likaså.

Det snyggaste hade varit fönster och dörrar i oljad teak för att matcha huvudbyggnaden, någon som kan komma med tips på leverantörer som kan tillhandahålla det?

Jag funderar även på att jag behöver göra något åt takstolarna, men vet inte riktigt vad. Som synes är bjälkarna inte ens hela reglar utan skarvade, och jag har tänkt hänga upp ett par stora sandsäckar i dem. Kan man tänka sig att byta ut bjälkarna till limträbalkar utan att riva hela taket? Eller är det kanske bättre att köpa lite grövre plankor och bygga på på sidorna om de existerande bjälkarna där man skruvlimmar och ser till att ha ordentligt med överlapp över den existerande skarven?
 
Rev ner inklädnaden av takfoten för att kunna städa ordentligt samt avlägsna så mycket gammal trä som möjligt (utan att riva hel taket). Idag blev det äntligen ny panel uppsatt för att ersätta det rivna. Läste att man ska spika upp det, så försökte med det på första brädan, sen gick vi snabbt över till att skruva vilket var både lättare och snabbare. (skruvdragare vs hederlig gammal hammare)

Ny panel uppsatt under brun hängränna vid takfoten med synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att beställa ett gäng 145x45 fingerskarvade reglar (C24), tänkte jag skulle förstärka takstolarna innan jag börjar hänga upp saker i dem. Med nya raka reglar bredvid blev det ganska tydligt hur mycket de buktar ned på mitten. Provade att ta en överbliven gammal regel och trycka upp med, fick väl bort halva nedbuktningen kanske. Hur mycket vågar man trycka på? Ska jag ta en till regel så jag kan trycka på två ställen samtidigt och försöka få den i nivå, eller är trät permanent deformerat så att jag bör lämna det istället?

Renoverat utrymme med ny panel på takstolar, verktyg på golvet och röd tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat utrymme med ny panel, stegar samt fingerskarvade reglar vid en röd tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte jag skulle skruvlimma ihop regeln med takstolen sen, vad kör man för lim i så fall, vanligt hederligt trälim eller något bättre?
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Blev "färdigt" för ett par veckor sedan, så här ser det ut nu
Hemmagym i källare med tegelväggar, träningsbänk, skivstång, roddmaskin och träningsbollar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgym med röda tegelväggar, boxningssäck, färgglada golvplattor, vikter och träningsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen färdigställd hemmagym med röda tegelväggar, färgglada gummimattor och en boxningssäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagym med skivstångbänk, gymgolv, kettlebells och motionscykel i rödteglad källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 12 till
  • Laddar…
Blev ju kanonbra. Bra kämpat.
 
Börjat ta in offerter på att putsa väggarna, gick första svaret nu, 180h, 81kSEK efter rot inkl allt. Är det rimligt, är ju en hel arbetsmånad i så fall.
 
A ajn82 skrev:
Börjat ta in offerter på att putsa väggarna, gick första svaret nu, 180h, 81kSEK efter rot inkl allt. Är det rimligt, är ju en hel arbetsmånad i så fall.
Du har ju riktigt snygga väggar. Varför förstöra med puts?
 
  • Gilla
Uppner och 3 till
  • Laddar…
För jag tycker blir bättre, och snyggt att putsa in de nya fönstren.

Fick för övrigt en andra offert nu, från murare jag jobbat med tidigare, 49k, och då har de ändå betydligt längre resväg. Så den första offerten låg nog inte helt rätt i alla fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.