P P H skrev:
Idag fick jag en chock! Appen fungerade direkt på morgonen även när klipparen gick på schema. (Det har innan endast fungerat när man kört manuellt). Appen fungerade även efter att den varit inne på laddning och gick ut igen. Nu fungerar även displayen när man trycker på stoppknappen och den tänds direkt som den ska. Kanske har uppdaterats som du @Likström sa…Hoppas iallafall att det fortsätter att fungera och att det inte är tillfälligt.
…man ska inte ”ta ut segern i förskott”…just när man trodde att allt skulle fungera, så var det just bara för den dagen. Mycket märkligt. Kontaktade faktiskt inköpsstället idag och sa att de får ge mig ett prisavdrag på klipparen. Hur de löser detta får de ta med Ryobi. Men produkten är ju inte till full belåtenhet, även om gräset klipps och allt borde vara frid och fröjd. Meningen är väl just att med appen ska du kunna ha koll även om du inte är hemma och eftersom den då marknadsförs så, tycker jag att de får kompensera oss som har köpt den. Jag brukar inte vara den som går tillbaka med grejer osv men just idag var jag tjurig…kanske är värmen
 
  • Gilla
Likström
  • Laddar…
P P H skrev:
…man ska inte ”ta ut segern i förskott”…just när man trodde att allt skulle fungera, så var det just bara för den dagen. Mycket märkligt. Kontaktade faktiskt inköpsstället idag och sa att de får ge mig ett prisavdrag på klipparen. Hur de löser detta får de ta med Ryobi. Men produkten är ju inte till full belåtenhet, även om gräset klipps och allt borde vara frid och fröjd. Meningen är väl just att med appen ska du kunna ha koll även om du inte är hemma och eftersom den då marknadsförs så, tycker jag att de får kompensera oss som har köpt den. Jag brukar inte vara den som går tillbaka med grejer osv men just idag var jag tjurig…kanske är värmen
Förstår vad du menar. Jag har personligen inte haft problem med just appen sedan jag fick godkänna avtalet igen. Får hoppas att det håller i sig
 
  • Gilla
P H
  • Laddar…
L Likström skrev:
Förstår vad du menar. Jag har personligen inte haft problem med just appen sedan jag fick godkänna avtalet igen. Får hoppas att det håller i sig

Nu har det nog ändå hänt något för nu peppar peppar har appen funkat både igår och idag. Även under schemalagd körning. T o m när den stod i laddstationen funkade appen och den indikerade ”jag laddar”…hoppas…
 
  • Gilla
Likström
  • Laddar…
Hej,
Efter att ha läst vad framförallt Likström men även P H skrivit är jag benägen att satsa på en RoboYagi. Maskinen verkar fungera bra, om jag förstått er rätt, och även appen verkar gå åt rätt håll. Dessutom är den klart prisvärd, särskilt om man som jag har ett passande 5 Ah batteri liggande.
Men jag har hört från andra att det lätt blir spårbildning när robotklippare kör "hem" för att ladda liksom när de kör ut till bortre zoner om man programmerat den att göra så en viss procentsats av starterna, något som jag lär behöva göra då jag har en U-formad gräsmatta. Andra fabrikat har försökt lösa detta genom att låta klipparen följa guidekabeln med varierande avstånd. Hur fungerar detta med RoboYagi när den inte har någon guidekabel? Har den någon annan funktion för att lösa detta eller bildas det mycket spår?
 
K K-Simon skrev:
Hej,
Efter att ha läst vad framförallt Likström men även P H skrivit är jag benägen att satsa på en RoboYagi. Maskinen verkar fungera bra, om jag förstått er rätt, och även appen verkar gå åt rätt håll. Dessutom är den klart prisvärd, särskilt om man som jag har ett passande 5 Ah batteri liggande.
Men jag har hört från andra att det lätt blir spårbildning när robotklippare kör "hem" för att ladda liksom när de kör ut till bortre zoner om man programmerat den att göra så en viss procentsats av starterna, något som jag lär behöva göra då jag har en U-formad gräsmatta. Andra fabrikat har försökt lösa detta genom att låta klipparen följa guidekabeln med varierande avstånd. Hur fungerar detta med RoboYagi när den inte har någon guidekabel? Har den någon annan funktion för att lösa detta eller bildas det mycket spår?
Om man är ute efter en klippare som klarar stora ytor och lämnar ett gott klippresultat är det ett helt klart prisvärt alternativ. Detta är dock om man har överseende med appen som tyvärr fortfarande har sina brister. Vissa dagar funkar den klockrent, andra dagar är det omöjligt att få kontakt med klipparen.
En annan nackdel är som du frågar, just spårbildning. På raksträckor är det inte så farligt, men när den kör i hörn eller svängar, då blir det spår. När jag är hemma brukar jag om jag kommer ihåg det, hålla koll när den går mot begränsningskabel för att ta sig till laddstationen och då gå och stänga av den och bära bort den ngn meter innan laddstationen.
Detta går ju inte varje dag men som sagt, eftersom min klippare är ute 2 ggr om dagen blir det ju några vändor utmed begränsningskabeln. Men ett bra klippresultat till hyfsad peng gör att jag står ut med det som inte är helt 100 % ok.
 
Hej på er, medlem sedan ett tag men första posten

Efter att ha läst denna tråd och läst era omdömen köpte jag själv tillslut en Roboyagi.

Tyckte de verka väldigt prisvärt med att 36v batteriet används i dessa. Hade ju ett 4ah sen tidigare så ja slapp den investeringen så nu har ja en robot som klarar 3000kvm för drygt 9.000, och batteri får man ju byta tillslut i alla gräsklippare så detta verkar ju smidigt.

Tycker roboten gör va den ska men ja har inte fått igång wifi kopplingen och appen än då ja måste ändra routern så den också sänder ut 2.4ghz. Kör den utan sålänge med inställt schema.

Ensak jag stör mig på är att motorerna från drivhjulen låter lite väl mycke. Ja vet inte om detta är normalt. Har vart i kontakt med supporten men de tycker de har svårt o höra nått alls (?) i filmerna ja har skickat in. De hänvisar istället till en verkstad som ska titta på de..

Hur låter era?
 
Hej,

jag har en något annorlunda erfarenhet av RoboYagi. Vi har en sluttningstomt på 3600m2 dock inom intervallet på vad den skall klara även om det är ganska nära gränsen. Har en Husqvarna sedan tidigare i stan men detta är på landet. Vi har nog 2500-3000m2 gräs.

Köpte stora paketet det var ju ett bra pris för den storleken… 15290 tror jag det blev. Installerade 300m2 kabel som räckte till ca 70% av trädgården så jag fick gena lite för att kunna testa.

Problem jag hade under första körningen…
1. Klara inte av att docka utan hjälp.. körde in men hoppade sedan ut och försökte igen, klarade inte av att hantera detta.
2. Problem med sluttning stannade ofta.
3. Halva tomten tappade den begränsningslingan, den del som var längst bort..
4. Okänt fel kontakta support stod det i display och man fick starta om den detta hände flera gånger.
5. Det var sammantaget nått fel som krävde räddning var 5-10 min.
6. Försökte uppdatera programvaran men den låste sig i nån bootloader
7. Ingen telefonsupport svarade på Mail efter 6 dagar/4 arbetsdagar
8. Varje gång den fastnade så skall man snurra in en kod ala FranzJäger först en gång och sedan en gång till.

Vi körde den i ett par timmar innan vi beslutade oss för att lämna tillbaka den. Flera timmars jobb att rulla ihop kabel och städa upp och paketera den. Detta är inte något jag är van vid hos min Husqvarna.

Husqvara kostar ju en förmögenhet i dessa storlekar och man bör ha lite överkapacitet. Vi köpte en Stihl 632PC för 22900 istället och hoppades på det bästa.

En helt annan maskin, klarar 5000m2, den som klarar 3000m2 är inte mycket dyrare än Ryobi.

Några stopp har vi haft men aldrig utan att det varit något hål eller konstig rot. Mycket mer inställningar. GPS stöd och stöldskydd. Gratis 3G koppling så wifi inte behöver nå hela trädgården. Vi är så nöjda det är en helt annan maskin. Svarar på telefon support inom några signaler.

Jag tror absolut att Husqvarnas är bättre men den är ju i princip dubbla priset.

Nu har vi kört Stihl i 3dagar och den bara går. Vi räddar den kanske var tredje timma och fyller i de hål den hittar. Tillslut tar väl hålen slut… men har beställt terräng hjul.

Hoppas det hjälper någon… var väldigt orolig med Stihl eftersom en annan tråd bara hittat problem med den men tycker så här långt att den verkar vara som en Husqvarna utan begränsningskabel… men var Husqvarna hemma är 10år och tuffar på än.. det är det riktiga testet.

Med vänlig hälsning, D
 
Humm, blev några fel. Inte 300m2 utan 300m och jag menade att Stihl saknade guide kabel inte begränsningkabel
 
L Likström skrev:
Förstår vad du menar. Jag har personligen inte haft problem med just appen sedan jag fick godkänna avtalet igen. Får hoppas att det håller i sig
Tänkte bara säga att nu finns det en uppdatering för appen och även en uppdatering för klipparen. Har installerat båda och märker väl ännu ingen jätteskillnad då jag startade klipparen för säsongen igår. Hoppas på någon förbättring i dels kommunikation app / klippare och att RoboYagin beter sig. Kan säga att det var ganska stökigt att få in den nya uppdateringen för klipparen men det gick tillslut. Men när jag startade om den var alla inställningar återställda och pin-koden var ”fel”…efter många om och men kom jag ihåg att första gången efter att ha köpt den, skulle man trycka in ”0000” som pin-kod och då hoppade den igång. Som sagt, håller tummarna att den funkar ännu ett år…
 
Hej!
Vi har köpt en Ryobi RoboYagi och ska nu till att installera denna pärla! Har aldrig haft en robotgräsklippare så ni får ursäkta en novis deltagare i tråden.
När ni har gjort installationen och lagt ut begränsningskabeln, har ni gjort så som i videon och bara klubbat ned den i marken eller har ni använt kantskärare och grävt ned kabeln någon centimeter i jorden?
 
Jag har kört kantskärare
 
Ja slog ner slingan från grimsholm med deras pinnar till min robot. Har fungerat hur bra som helst. Blir också lätt att justera om man skulle behöva ändra slingan och tro mig, ibörjan får man ändra en del för att få den o gå som den ska. Alltid nått hörn eller slänt som den fastnar. Efter 1 år syns inte min slinga.
 
jag sänkte ner några meter framför uterummet där som var lite trafik resten la jag ovanpå
 
Jag har grävt ner på känsliga ställen, spikat fast den på de flesta ställen och ibland krattat över slingan med ett tunt lager dressjord.
 
P P H skrev:
Ny här på forumet och hamnade här då jag sökte information om Ryobi Roboyagi robotgräsklippare och ville kolla om andra hade problem med sina. Jag har själv köpt en sådan och den har nu kört här hemma i ca 2 veckor. Jag visste att Ryobi naturligtvis inte kunde mäta sig med Husqvarna eller likvärdiga, men då jag har stor tomt, (ca 3000 m2 varav klipparen klipper 2000 m2) ville jag ge den en chans och det var lite mer lockande att betala 15000:- istället för runt 25 upp till 30000:- för ett ledande fabrikat. Så här långt kan jag konstatera följande: appen och wi-fi anslutning är katastrof. I kontakt med Ryobi erkänner de att de har problem med appen och att de håller på att se över servrarna. Ny uppdatering är på gång. Slår jag på roboten och låter den köra i manuellt läge så hittar appen ibland klipparen men så fort den får gå enligt schema tappar appen klipparen så fort den har stått på laddning en stund. Klipparen klipper helt ok och jobbar på lagom fort. Kör schema mellan 8-16 och den står stilla 2 dagar. Den klipper länge, ca 3 timmar, laddar och kör 3 timmar igen. Men nu har den redan hunnit bli konstig. När man trycker på stoppknappen ska displayen tändas direkt, men det gör den inte. Jag får stänga av klipparen undertill och starta igen, sedan startar displayen. Irriterande. Har kontaktat Ryobi för att se vad de säger. Ett måndagsexemplar som ska bytas ut kanske. Men visst - den klipper som den ska, känner av alla ”öar” och begränsningskablar och har hittills aldrig hängt upp sig på något hinder. Så slutsatsen får bli att för 15000:- kanske man inte hittar ngt annat som klipper så mycket så fort och då får man stå ut med att inte appen fungerar. Och har man väl ställt in den så behöver man ju inte in och pilla i menyn även om det blir lite som en sjukdom att ständigt försöka komma in i menyn bara för att det SKA gå.
Hej! När man trycker på stoppknappen ska displayen tändas direkt, men det gör den inte. Jag får stänga av klipparen undertill och starta igen. Har just köpt roboyagi och har också detta problem. Fick du det löst? Eller hur har det gått för dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.