Jag har satt in ett litet fönster ovanför takfallet på en utbyggnad. Dessvärre lutar väggen utåt så det ser ut som om fönstret sitter snett, se bild.
Litet fönster ovanför takfallet på en röd vägg med utåtlutande snedställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan man göra för att fixa detta? Att ta loss gavelpanelen och räta upp väggen har jag ingen lust med, även om det såklart är det mest rätta.

Men kan man göra något annat för att det inte ska synas? Hur skulle ett "proffs" hantera detta?
 
Har samma problem med dörren till pannrummet, lider varje gång jag ser det.
Såhär 14 år senare så håller det på att bryta ner mitt byggarsjälvförtroende.

Protte
 
  • Haha
  • Gilla
Peder90 och 3 till
  • Laddar…
Fönstret på bilden ser inte märkbart snett ut, tycker jag. Betraktare av fönstret IRL, som bara slänger en hastig blick, ser nog inget konstigt heller.
 
  • Gilla
Heij83 och 5 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Har samma problem med dörren till pannrummet, lider varje gång jag ser det.
Såhär 14 år senare så håller det på att bryta ner mitt byggarsjälvförtroende.

Protte
He he, nu är det på den befintliga byggnaden väggen är sned, och den är jag tack och lov helt oskyldig till. Men även om mitt byggarsjälvförtroende inte stukats nämnvärt av detta inser jag andemeningen i ditt inlägg - det bör åtgärdas :crysmile:
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Fönstret på bilden ser inte märkbart snett ut, tycker jag. Betraktare av fönstret IRL, som bara slänger en hastig blick, ser nog inget konstigt heller.
Det syns mer nedifrån marken. Fönsterfodrens nederdel ligger c:a 10 mm längre ut än överdelen om man mäter längs en lodlinje.
 
Hus tomte
Buildgates Buildgates skrev:
Det syns mer nedifrån marken. Fönsterfodrens nederdel ligger c:a 10 mm längre ut än överdelen om man mäter längs en lodlinje.
Kan du inte sätta fodrena snett så d ”ser” rakt ut.
Byggde ett staket för några år sen som va spikrakt me satan va snett d va me ögat.. d droppade vi 10cm på ena ändan:p
 
  • Gilla
hablam
  • Laddar…
Hus tomte Hus tomte skrev:
Kan du inte sätta fodrena snett så d ”ser” rakt ut.
Byggde ett staket för några år sen som va spikrakt me satan va snett d va me ögat.. d droppade vi 10cm på ena ändan:p
Åt vilket håll menar du då? Om man lutar fodren ut från väggen kommer det väl att synas att de lutar om man jämför med väggen? Om man istället lutar fodren åt sidan ser det säkert bra ut från en viss vinkel med helt vansinnigt från annan.. :thinking:
 
Hur ser det ut på insidan?
Kan du inte bara följa panelens lutning?
 
  • Gilla
Milla.hus
  • Laddar…
Kan du sätta locken lite snett när du sätter tillbaka dem? Det ser ju ut att vara ganska smala springor, så har du exempelvis tre cm åt ena hållet uppe och en nere så rätar du ju ut synintrycket av den sneda panelen lite utan att behöva räta upp den faktiska panelen.
 
S
Buildgates Buildgates skrev:
Jag har satt in ett litet fönster ovanför takfallet på en utbyggnad. Dessvärre lutar väggen utåt så det ser ut som om fönstret sitter snett, se bild.
[bild]
Vad kan man göra för att fixa detta? Att ta loss gavelpanelen och räta upp väggen har jag ingen lust med, även om det såklart är det mest rätta.

Men kan man göra något annat för att det inte ska synas? Hur skulle ett "proffs" hantera detta?
Jsg hade fixat till underplåten som sitter felaktigt. Fönstret hade jag dock låtit va som de e gjort.
 
Lite snett är också rakt. Då skulle du brottas med det kalkstenshus jag har på södra Gotland. Det såg för jäkligt ut när jag började renovera och gjorde till en början allting spikrakt. Det var bara att börja om. Man fick göra det så rakt det går utan att det ser för galet ut. Vint och skevt har också sin charm.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Hus tomte
Buildgates Buildgates skrev:
Åt vilket håll menar du då? Om man lutar fodren ut från väggen kommer det väl att synas att de lutar om man jämför med väggen? Om man istället lutar fodren åt sidan ser det säkert bra ut från en viss vinkel med helt vansinnigt från annan.. :thinking:
Kör ”ögonmått” laser/vattenpass e rakt men snett många gånger i gamla hus..

Försök hitta där allt ser rakt ut i där du tittar/ser

se helheten på väggen å inte bara fodrena
 
fönstret kan man leva med, men skruven till fodren och plåten borde fixas:cool:;)
 
  • Gilla
Anonymiserad 156139
  • Laddar…
A
Buildgates Buildgates skrev:
Jag har satt in ett litet fönster ovanför takfallet på en utbyggnad. Dessvärre lutar väggen utåt så det ser ut som om fönstret sitter snett, se bild.
[bild]
Vad kan man göra för att fixa detta? Att ta loss gavelpanelen och räta upp väggen har jag ingen lust med, även om det såklart är det mest rätta.

Men kan man göra något annat för att det inte ska synas? Hur skulle ett "proffs" hantera detta?
Enda sättet är ju att sätta fönstret jämt efter väggens lutning utvändigt isf, utan vattenpass alltså:) då blir det kanske snett på insidan istället ev.
 
Handyman 1 skrev:
Enda sättet är ju att sätta fönstret jämt efter väggens lutning utvändigt isf, utan vattenpass alltså:) då blir det kanske snett på insidan istället ev.
Ja, på insidan är väggen lodrät, så då flyttar man problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.