possum77 possum77 skrev:
Åter till ämnet, ICAnder och MonICA är djupt saknade!
Ica hos mina föräldrar har faktiskt dammat av dessa igen, glad överaskning härom veckan när jag var på besök norröver.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det här här kan jag inte komma ihåg. undrar vad det kan vara?
[bild]
Det är en vattenreningsanläggning, gick att beställa antingen som delar eller 2 ihopsvetsade rostfria spannar med extra valen om man ville ha 2tums mejerikoppling samt elpatron färdigt installerade. Enligt annonsen i tidningen Land så var den bra ifall man hade akvarium och behövde extra rent vatten.
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det här här kan jag inte komma ihåg. undrar vad det kan vara?
[bild]
För de som tvunget måste göra sin egen spolarvätska?:cool:
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Långsökt kanske, men kan det vara en finkelslip?
 
  • Haha
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det här här kan jag inte komma ihåg. undrar vad det kan vara?
Standardutrustning i varje modernt hushåll. Den kan man väl bara inte inte glömma, så den platsar inte här …
 
Koka brännvin var något av en folksport i mina hemtrakter på 90-talet. Priset sjönk till och med, då tillgången till slut var större än efterfrågan.
 
Som Demert en gång sjöng:

Vår farsa han har en apparat
som lämnar ett skumt destillat.
Den puttrar och går
uti kammaren vår
Och är ett fruktansvärt hot mot vår stat.
 
Hört i lanthandeln; får jag tjugo kilo socker och två paket jäst. Pappa ska baka!
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Haha, hade t.o.m en liten resebrännare som tog ca 8 liter, den klassiska FOA-modellen. Ställ den på spisen och glöm den sedan och efter 3-4h fanns det nån liter vätska redo för akvariet eller nåt. Detta var verkligen en hobby förr.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Hört i lanthandeln; får jag tjugo kilo socker och två paket jäst. Pappa ska baka!
Det har jag inte bara hört utan även sett. I kundvagnen.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det här här kan jag inte komma ihåg. undrar vad det kan vara?
[bild]
På mitt första jobb i Sverige kunde man beställa dylika renare som svetsades i verkstan och langades över staketet på nattskiftet.
 
Maria T
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det här här kan jag inte komma ihåg. undrar vad det kan vara?
[bild]
Snygga manchesterbyxor...
 
Maria T
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
...(och även naturligtvis getost!)
Hoppas du menar den vita getosten, den som är lite sträv och salt och fullt ätbar, och inte det där bruna äckliga som kladdar ihop sig uppe i gommen :oops::sick:
 
Maria T Maria T skrev:
Hoppas du menar den vita getosten, den som är lite sträv och salt och fullt ätbar, och inte det där bruna äckliga som kladdar ihop sig uppe i gommen :oops::sick:
Brunost! Så klart! Norsk lunch; rundstycke med brunost! ;)

När jag jobbade i Norge så återupptog jag bekantskapen (litet paket) det är tydligen ungefär 50% socker... :)
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hittar inga bra bilder, men det där påminner mig om sjuttiotalets sommarturer till Norge för att köpa billig mat; ost, mjöl, och margarin var billigt (och även naturligtvis getost!)

Med tillhörande besök vid Fredrikstens fästning i Halden. Där jag varit sex gånger (aldrig som vuxen...) :)

[bild]

Men sedan så fick de fart på oljeutvinningen, och nu är det väl bara blöjor (och kanske ris) som inte är hutlöst dyrt i vårt västra grannland. Nu går gränshandeln ensidigt åt andra hållet. ;)
Det är nästan svårt att tro att det varit det omvända. Jag antar att det på 70-talet inte var lika billigt i Norge som det nu är dyrt. Åker ofta till Norge för att dyka och då tas nästan all mat med från Sverige. Den mat som finns att handla är löjligt dyr; en liter mjölk kostar 20:-, bröd runt 40:-, 1kg morötter 30:- osv. Samtidigt är inte utbudet speciellt kulinariskt, ett år glömde vi cayennpeppar och först i tredje butiken fann vi en burk med bleknat innehåll. Deras bergiga landskap gör att de har svårt med transporterna samtidigt som de har små butiker överallt istället för större välsorterade.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.