Hej,
jag tänkte höra om det här följande pris är rimligt. Eftersom för oss känns det absolut otroligt.
Vi har anlitat ett snickeri företag att byta två fönster. Nya fönstren har varit lite mindre och snickaren har flyttat de upp om några centimeter. Alltså lite mer jobb än bara byta två fönster. Men skulle för en snickeri inte vara svårt att lösa. Nya fönstren har vi köpt. De inte ingår i priset. På nätet står att man kan räkna med 1000-2000 kr per fönster.
Vi har nu fått en faktura. De vill ha 22.000 kr inkl moms utan rotavdrag för byte av de två fönsterna. Hur kan det händer? Kan det vara ett rimligt pris??
Tack för hjälpen.
 
Vad ingår i priserna, som du har angivit? Det pris som du sett på nätet, låter som bara materialkostnader? Typ fönsterbleck och foder. Vad gjorde snickeriet för arbete och vilket material ordnade dom?
 
Räkna med 650-800:- timmen. För två man en dag är det runt 10-13000:- (-rot)
Sen materialkostnad på det. Är det rimligt? Annars fråga dom.
 
Låter ju som väldigt omfattande arbete innan de sätter in fönster?
Skall de bygga om hela karmen?
 
Så många frågor :thinking:

Vilken våning? - Behövdes ställning?
Demonterade de det gamla och körde bort?
Behövde de fodra om invändigt + utvändigt?
Lång restid? (oops, risk det drar igång nu :rofl:)
Får du inte ROT på det beloppet?
 
Räkna 650kr timmen och sen en dags jobb ungefär. Plus att de kan behöva va två man i några timmar. Plus lite material som brädor, plåt, eventuellt färg?
Vad har de exakt gjort?

samt är det första plan eller behövdes ställning eller kram?
 
C CarlC89 skrev:
Räkna 650kr timmen och sen en dags jobb ungefär. Plus att de kan behöva va två man i några timmar. Plus lite material som brädor, plåt, eventuellt färg?
Vad har de exakt gjort?

samt är det första plan eller behövdes ställning eller kram?
Alla hantverkare behöver en kram ibland! :heart::rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Coverdrive och 5 till
  • Laddar…
S
renovera/byt fönstren själv , då slipper du hantverkares överpriser och städa efter dom
 
S stenna skrev:
renovera/byt fönstren själv , då slipper du hantverkares överpriser och städa efter dom
Arbetet är redan utfört!
 
Tack för alla era kommentarer!
Jag försöker svara på allt.

- 22 000 är priset för allt inkl material, men beloppet för material är angivet separat med 680 kr.
- vi får rotavdrag men på fakturan är det bara beloppet för arbetskostnaden som chockar oss. Och det är 18 000 kr exkl moms. Enligt chefen räknar de med 480kr/tim. Chefen sade att snickaren som var hos oss behövde 32 timmar för de två fönster.
- ingen ställning, bottenvåning.
- de demonterade det gamla, men körde inget bort.
- ingen restid - samma by.
- han kom ensam men sade att det är lugnt. Nu saknar jag lite fackord på svenska men han kunde ta ut ”flyglarna” ganska enkelt och bara sätta in karmen.

Utfört arbete:
- demontera gamla fönster
- såga uppåt
- höja underkant (ungefär 8cm)
- stänga luckan på höger av karmen (nya fönster var 10 cm smalare)
- han har också fodrat nya fönstren.

Nyss hade vi en annan snickare här som byggde till, han känner därför huset och jag frågade honom vad han tycker om fakturan.
Han tycker att det är det ett skämt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bra förtydligat.
Jag håller med om att 32h lät mycket.
Har du fått någon offert eller muntligt pris innan?
Förenklat får de överstiga ett ungerfärligt pris med 15% även på löpande arbete.
Verkar heller inte varit några överaskningar för snickaren, men för sakens skull: visste snickaren när de gav pris (om de gjorde det) att håltagningen behövde anpassas för det nya fönstret?
 
David-O David-O skrev:
Bra förtydligat.
Jag håller med om att 32h lät mycket.
Har du fått någon offert eller muntligt pris innan?
Förenklat får de överstiga ett ungerfärligt pris med 15% även på löpande arbete.
Verkar heller inte varit några överaskningar för snickaren, men för sakens skull: visste snickaren när de gav pris (om de gjorde det) att håltagningen behövde anpassas för det nya fönstret?

Jag frågade efter ett pris innan, men han svarade med ”det kan man inte säga”, ”det beror på” och ”det ska man se”.
Vi frågade sen honom som var hos oss vad det kommer ungefär kosta, men han sa att det var cheferna som kommer ta hand om det, det kunde (eller ville) han inte säga.
Nu vet vi att vi måste framhärda i det nästa gång…

vi vill i alla fall betala vad som är rimligt och varje hantverkare ska få sin lön men den här summan verkar inte vara sjyst till oss.
 
Men har han verkligen varit där i 32h?
 
H hempularen skrev:
Men har han verkligen varit där i 32h?
det vet vi tyvärr inte. Vi var på jobbet under dagen.
 
M MiriDe skrev:
det vet vi tyvärr inte. Vi var på jobbet under dagen.
På jobb under dagen?
Duktigt om man lyckas jobba 32h på en dag...
 
  • Haha
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.