BirgitS BirgitS skrev:
Ja, man ska aldrig beskära när bladen är på gång eller just har kommit. I Lund får man nog beskära hårt under det som brukar kallas för vintermånaderna för att det inte ska riskera att bli för sent.
Då har ett år gått och vi har äntligen klippt ned våra liguster! De syns nu knappt bakom lagret med löv som samlat sig under året men de mäter väl 10-20 cm ungefär. Har precis lagt på ett lager plantjord med grönkompost också (och smällt upp ett temporärt insynsskydd).

Där finns ett lågt metallnät som går i princip genom ligusterplantorna. Jag vet inte riktigt vad det ska vara bra för? Det samlar visserligen upp löven på ”rätt” sida så att de inte far ut på gräsmattan, så det får väl vara kvar.

Håller tummarna för att plantorna nu tar fart när värmen börjar komma! :)
 
  • Nyklippta ligusterplantor syns knappt bakom ett lager löv vid ett lågt metallnät, intill ett temporärt insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedklippta ligusterplantor bakom ett lager löv med lågt metallnät framför och insynsskydd bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedklippta ligusterplantor bakom ett lager löv framför ett metallnät och temporärt insynsskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harmagedon och 1 till
  • Laddar…
Andreas.G.N Andreas.G.N skrev:
Där finns ett lågt metallnät som går i princip genom ligusterplantorna. Jag vet inte riktigt vad det ska vara bra för? Det samlar visserligen upp löven på ”rätt” sida så att de inte far ut på gräsmattan, så det får väl vara kvar.
Jag gissar att en tidigare ägare haft ett djur de velat hålla inne på tomten, t.ex en hund. Det är ganska vanligt med Gunnebostängsel inne i häckar i mina trakter.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A
Om man får luckor efter föryngring, kan man ta sticklingar eller nått för att fylla ut? Hur gör man isf?
 
  • Gilla
Andreas.G.N
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Om man får luckor efter föryngring, kan man ta sticklingar eller nått för att fylla ut? Hur gör man isf?
Visst kan man fixa sticklingar inne i häcken men det smidigaste är ändå att att ta ett antal sticklingar och vårda dem på separat plats (gärna i bottenlös låda i skugga) på annan plats och efter ca 2 år plantera ut de som tagit sig bäst med rot i häcken.
 
  • Gilla
Andreas.G.N
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Om man får luckor efter föryngring, kan man ta sticklingar eller nått för att fylla ut? Hur gör man isf?
Jag gör så här! Låter dem ta rot i en vas och när de börjat få rötter så planterar jag ut. Det har funkat rätt bra. Inte alla överlever men kanske hälften?
 
  • Växtsticklingar med början till rötter i en genomskinlig vas med vatten, på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fox Lane
  • Laddar…
Andreas.G.N Andreas.G.N skrev:
Håller tummarna för att plantorna nu tar fart när värmen börjar komma! :)
En bild på dagens föryngrade häck skulle vara trevligt!:D
 
  • Gilla
Andreas.G.N
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
En bild på dagens föryngrade häck skulle vara trevligt!:D
Före och efter gårdagens klippning. Den växer så det knakar! :D
Nyklippt gräsmatta och trimmade buskar längs en staketlinje med bambuskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välansad häck längs ett staket före och efter klippning i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andreas.G.N Andreas.G.N skrev:
Före och efter gårdagens klippning. Den växer så det knakar! :D
[bild] [bild]
Det ser jättefint ut! Putsa nu häcken i augusti och håll framför allt sidorna jämna.
 
  • Gilla
Andreas.G.N
  • Laddar…
A
Andreas.G.N Andreas.G.N skrev:
Jag gör så här! Låter dem ta rot i en vas och när de börjat få rötter så planterar jag ut. Det har funkat rätt bra. Inte alla överlever men kanske hälften?
jag ska klippa häcken nu i augusti. Kan jag ta sticklingarna av det jag klipper ner? Eller måste det vara fjolårets med vedartade grenar?
 
Johan1975z skrev:
jag ska klippa häcken nu i augusti. Kan jag ta sticklingarna av det jag klipper ner? Eller måste det vara fjolårets med vedartade grenar?
Jag är verkligen ingen expert, jag har experimenterat med att sätta sticklingar enligt ovan, från grenar som jag klippte samma år, och ca hälften av dem har överlevt åtminstone ett år (vilket är så länge jag har bott i huset). De verkar växa som de ska. Men de tar sig kanske ännu bättre om man gör som Yonna föreslog.
 
Du kan försöka redan i augusti. Fixa ett gäng nya (strax efter att de tänt) till våren också.

Men gör inte som jag som satte dem i torvblock ett år och glömde bort dem... Ett par år senare, då plantorna blivit jättefina, gick det inte att få upp dem med rötterna ur torven. Där står de än idag, i en salig blandning tillsammans med otillgängligt rotogräs, klipps rätt över med häcksax på en yta av 15 kvm och kallas i familjen för "hiet" - krävs numera grävmaskin för att få bort dem.

Det är kul med trädgård - även när man klantar sig.
 
  • Gilla
Andreas.G.N
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.