Tja
Ska bygga en kraftig högvakuum-spånsug å behöver nån form av ordentligt kraftig motor för att skapa ett bra sug
Man kan ju ta å sätta ett antal vanliga dammsugarmotorer men det ä kolborstmotorer som inte håller särskilt bra, så frågan är om det finns dammsugarfläktar som går på 3-fas? Skulle behöva en på 4-5.5kw. Hade varit bättre så om man kunde hitta en lös fläkt, för motorer har jag massor av
TR
 
Vad för maskiner har du., allt kommer inte att köras samtidigt tror jag.
 
D Djävulssnickarn skrev:
[…] frågan är om det finns dammsugarfläktar som går på 3-fas? […]
TR
Visst gör det det. Dustcontrol har ett antal trefasavskiljare. Jag vet inte om man kan köpa motor/fläktpaketet som reservdelar men det skadar inte att fråga dem.
 
D Djävulssnickarn skrev:
Tja
Ska bygga en kraftig högvakuum-spånsug å behöver nån form av ordentligt kraftig motor för att skapa ett bra sug
Man kan ju ta å sätta ett antal vanliga dammsugarmotorer men det ä kolborstmotorer som inte håller särskilt bra, så frågan är om det finns dammsugarfläktar som går på 3-fas? Skulle behöva en på 4-5.5kw. Hade varit bättre så om man kunde hitta en lös fläkt, för motorer har jag massor av
TR
Leta efter en begagnad Dustcontrol 5000 eller 5500, de har motor plus turbin på 5,5 kW. Men skulle tro att de som reservdelar går på många tiotals kkr.
 
Det är en anläggning med 6st mindre snickerimaskiner som står i ett rum i källaren. Själva sugen ska stå ute vid stallet där de stora maskinerna å 2 st spånfläktar står. Röret som leder in till källaren är ett 50mm rör, så därför behövs de höga undertrycket. Å de maskinerna där inne har alla 32mm suganslutning. Förutom svarven som kommer ha ett 50mm hål i spånrännan för tömning, men den tömmer jag när de andra maskinerna är avstängda. Normalt så går max 3 av de maskinerna samtidigt, finns uttag för handverktyg både i källaren å i stallet.
Tänkte att om det finns borde man väl kunna hitta nåt beggat. Vad sitter de för fläkt i de där ÅSS sugarna som brukar stå i slöjdsalar? Där är det ju nåt med högvakuum
 
Dessa i träslöjden är av cyklontyp för det mesta och filtrerar kraftigt. Storlek på motor/fläkt vet jag inte, det med 50 mm rör är nog i klenaste laget för spånor som kan bli lite större. Rekommenderar min 100 eller 125 mm.
 
Jo om man hade kunnat ha 125mm så hade jag gärna tagit det å använt en av alla fläktar jag har liggande, problemet är bara att det går inte att få plats mer än ett 50mm rör genom väggen. Å det går inte att göra hålet större heller för väggen är en 1m tjock stenvägg. Röret går ut genom ett ingjutet 80mm järnrör där också 4g10 kabeln ut till stallet går samt signalkabel å en tryckluftsslang genom samma rör. Är det bara samma vakuum-tryck som en dammsugare har så är det inga problem med 50mm
 
Ja du, då är det bara att prova. det med en häftig fläkt på utsidan som ska suga, kan rendera till att turbin inte får så mycket luft som den behöver för att vara verksam, den kan gå in i ett vacumförhållande och varva upp i tomme.
 
Men så blir det väl med vilken fläkt som helst, stryps luftflödet så blir den mer lättdriven? På den stora fläkten i stallet så kan man tydligt se att den tar mer ström om fler ventiler är öppna
 
Lättdriven JA , men mindre effektiv då luften så att säga tar slut eller avtar kraftigt.
 
Aha ja då är det kanske lite annat. För den vanliga fläkten har samma sug till du öppnar så många portar så du går över vad fläkten max kan suga in
Vad har centraldammsugare för rördimensioner?
 
50 mm tunnväggiga , 50 mm avloppsrör passar med muffarna, sättes ihop så att man bygger baklänges.
 
Hur skulle det vara att suga/trycka i 2 steg där en fläkt sitter i källaren och trycker ut till stora spånsugen i stallet? Jag inbillar mig att det blir väldigt mycket effektivare.
 
Jodå det hade varit nåt, men vad skulle man ha för fläkt för att trycka inifrån källaren?
 
Det skulle väl kanske va nån form av luftpump som skapar ett rätt så högt tryck?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.