Hej igen
nu är jag klart med plåttak målning och har fått ytterpanelen som ska sättas upp , panelen är enkelfas 170 mm , frågan är om jag ta bort locket kan jag spika på botten bräda lock brädan är 95 och botten bräda är 145, jag vet att det redan finns diskussion om detta ämne men fortfarande inte säkert, jag har frågat några snickare och de säger att det går bra och många har gjort så, men ville fråga er som är husägare och har eget erfarenheter
Så här ser panelen ut
Nymålat rött enkelfasat träpanel med synliga skarvar och målfärgsdroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny målad röd enkelfas ytterpanel på husvägg nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny målad enkelfas ytterpanel i staplar på gräsmattan, redo att monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen kunde svara, hjälpa ?
 
Då du har gammal panel spikat utan luftspalt som börjar ruttna så bör du riva allt och göra rätt med stående spikreglar
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Då du har gammal panel spikat utan luftspalt som börjar ruttna så bör du riva allt och göra rätt med stående spikreglar
Den där 2-3 cm mellan botten brädorna är det inte luftspalt?
 
Jo, det ser ut som att det finns luftspalt redan.
 
Det blir ju extra luftspalt genom lockläktpanelen också.
Jag hade spikat den nya panelen rakt på utan att sova dåligt.
 
Om spikar på lockläkt kommer bygga ut lite men ni säger att det går bra att spika på botten bräda
 
R amed07 skrev:
Den där 2-3 cm mellan botten brädorna är det inte luftspalt?
Nä det är en jävla skillnad på att spika i dåliga bottenbrädor med 2-3cm spalt och spikreglar c/c 60. Du gör som du vill men mitt råd är att göra det ordentligt när du ändå gör det.
 
  • Gilla
KajsaGuld och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä det är en jävla skillnad på att spika i dåliga bottenbrädor med 2-3cm spalt och spikreglar c/c 60. Du gör som du vill men mitt råd är att göra det ordentligt när du ändå gör det.
Grejen är om jag tar bort botten brädor då kommer jag förstöra vindpappen också då blir det mycket jobb att lägga nytt vindpapp och spikläkt, men kan fortfarande ta bort varannan botten för att få mer luft bakom , så klart vill inte fuska med mitt eget hus men försöker hitta enklare sätt å göra det, jag gör allt jobbet själv och har inte så mycket tid när jag jobbar
 
Beror ju på vilken tidshorisont man har, jag har liggande istort sett utan luftspalt gjort ca -95 av tidigare ägare. Fick byta en del för drygt 10 år sen för att det ruttnat, nu behöver jag byta dessa igen. Om möjligt följ Matti_75.s råd och riv ner allt och gör rätt istället för att bygga in halvruttna brädor. Själv kommer jag bara byta det dåliga eftersom det är en begränsad del än men samma sak kommer säkerligen att inträffa om 10 år igen. Då räknar jag dock med att ha mågar som får ta hela fasaden.
 
R amed07 skrev:
Grejen är om jag tar bort botten brädor då kommer jag förstöra vindpappen också då blir det mycket jobb att lägga nytt vindpapp och spikläkt, men kan fortfarande ta bort varannan botten för att få mer luft bakom , så klart vill inte fuska med mitt eget hus men försöker hitta enklare sätt å göra det, jag gör allt jobbet själv och har inte så mycket tid när jag jobbar
Men du tror att du har tid att göra om jobbet senare om det visar sig att det inte funkar?
Skulle det inte vara skönt när du är färdig att veta att du gjort ett bra jobb och att med rätt underhåll så behöver du inte oroa dig i många många år? Självklart ska du byta vinduken den gamla förhydringspappen är inte särskilt tät längre
 
Bild på delvis ruttet fasad med röda och svarta träplankor under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kollade jag igen för att se om det är ruttet och man kan säga att 1 av 10 botten brädor är ruttet ca 5 cm längs ner , som på bilden menade jag om jag ta bort varannan bräda eller ta bort allt sätta allt nytt , nytt vindduk och läkt?
 
Altanens träbjälkar fästade på husets vägg med metallbeslag, med synlig grund och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag ett problem tycker jag , altanen som är på 3 sidor är fästade på panelen, hur gör jag det om jag riva ner allt Underdel av en rödmålad altan fästad vid husets vägg med synlig träkonstruktion och metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan på tre sidor av ett rött hus med vit panel, fråga om renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan på tre sidor av ett rött hus med vit panel, fråga om renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan fäst vid husets röda panel med vita staket, stöds av betongpelare, barnets cykel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har redan börjat riva ner på andra sidan som har inga bron men hur kommer jag göra med dom tre sidor? Det är panelen som håller upp heela altanen , jag hade tänkt aatt kapa längs ner men då finns inget som håller upp altanen , vad hade ni gjort i så fall?
 
Den bron med taket är spikat på lockbrädan och den långa altanen är spikat på bottenbrädor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.