Håller på att bygga om källaren och har beslutat att jag ska ha en vinkällare i ett rum om ca 4 kvm och använda frikyla från bergvärmesystemet. Behöver guidning i vilken typ av fläktkonvektor jag skall köpa. Byggaren jag har anlitat för att bygga om hela källaren har ingen koll på dessa detaljer, säger mer i stil med köp något så installerar jag det. Han tar in externa som drar sådana saker så jag har ingen direkt att fråga eller bolla med där. Specade att jag ville ha indraget frikyla frå bergvärmesystemet, om de nu drar det frånkollektorslangarna eller inte kan jag inte säga på rak arm med det känns som de gör det rätt. Vår KA har inte heller koll på dessa detaljer, går alltså inte att fråga specifika frågor där heller. Men förutsatt att allt är rätt draget för frikyla, inklusive avlopp för kondens, vad är det jag behvöver för fläktkonvektor? Jag ringde en av de största leverantörerna/återförsäljarna för att rådfråga och få förslag på produkt av dem. Killen sa att jag behöver MAX 0,5kW för ett sådant utrymme samt det är svårt att få ner det till 12 grader med en fläktkonvektor. Han skulle kolla upp lämplig produkt och återkomma, men det gjorde han såklart inte. Är lite villrådig. Behöver en vad jag förmodar enkel vanlig vägghängd fläktkonvektor (eller vad nu som behövs) för att kyla ner det till 12 grader. Men med det som sades från återförsäljaren gör mig lite ställd. Vätskan i brinekretsen i kollektorrören är ju redan nere kring nollan så varför borde inte jag kunna kyla rummet till 12 grader? och varför måste jag ha så liten effekt? vad händer annars?
 
A
H Hemohes01 skrev:
Håller på att bygga om källaren och har beslutat att jag ska ha en vinkällare i ett rum om ca 4 kvm och använda frikyla från bergvärmesystemet. Behöver guidning i vilken typ av fläktkonvektor jag skall köpa. Byggaren jag har anlitat för att bygga om hela källaren har ingen koll på dessa detaljer, säger mer i stil med köp något så installerar jag det. Han tar in externa som drar sådana saker så jag har ingen direkt att fråga eller bolla med där. Specade att jag ville ha indraget frikyla frå bergvärmesystemet, om de nu drar det frånkollektorslangarna eller inte kan jag inte säga på rak arm med det känns som de gör det rätt. Vår KA har inte heller koll på dessa detaljer, går alltså inte att fråga specifika frågor där heller. Men förutsatt att allt är rätt draget för frikyla, inklusive avlopp för kondens, vad är det jag behvöver för fläktkonvektor? Jag ringde en av de största leverantörerna/återförsäljarna för att rådfråga och få förslag på produkt av dem. Killen sa att jag behöver MAX 0,5kW för ett sådant utrymme samt det är svårt att få ner det till 12 grader med en fläktkonvektor. Han skulle kolla upp lämplig produkt och återkomma, men det gjorde han såklart inte. Är lite villrådig. Behöver en vad jag förmodar enkel vanlig vägghängd fläktkonvektor (eller vad nu som behövs) för att kyla ner det till 12 grader. Men med det som sades från återförsäljaren gör mig lite ställd. Vätskan i brinekretsen i kollektorrören är ju redan nere kring nollan så varför borde inte jag kunna kyla rummet till 12 grader? och varför måste jag ha så liten effekt? vad händer annars?
Det beror på vilket delta T du kan hålla och hur du isolerat du skall ha en enkel konvektor med separat termostat. Med dagens luftfuktighet kommer det att bli väldigt fuktigt i detta utrymmet det behöver man lösa
 
Så jag behöver någon form av avfuktare också?
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Vilket material är väggarna i utrymmet?
 
Det kommer bli 2 murade ytterväggar, 1 murad innervägg samt 1 tonad glasvägg. Golvet är kalksten, isolerat under.
 
R
H Hemohes01 skrev:
Håller på att bygga om källaren och har beslutat att jag ska ha en vinkällare i ett rum om ca 4 kvm och använda frikyla från bergvärmesystemet. Behöver guidning i vilken typ av fläktkonvektor jag skall köpa. Byggaren jag har anlitat för att bygga om hela källaren har ingen koll på dessa detaljer, säger mer i stil med köp något så installerar jag det. Han tar in externa som drar sådana saker så jag har ingen direkt att fråga eller bolla med där. Specade att jag ville ha indraget frikyla frå bergvärmesystemet, om de nu drar det frånkollektorslangarna eller inte kan jag inte säga på rak arm med det känns som de gör det rätt. Vår KA har inte heller koll på dessa detaljer, går alltså inte att fråga specifika frågor där heller. Men förutsatt att allt är rätt draget för frikyla, inklusive avlopp för kondens, vad är det jag behvöver för fläktkonvektor? Jag ringde en av de största leverantörerna/återförsäljarna för att rådfråga och få förslag på produkt av dem. Killen sa att jag behöver MAX 0,5kW för ett sådant utrymme samt det är svårt att få ner det till 12 grader med en fläktkonvektor. Han skulle kolla upp lämplig produkt och återkomma, men det gjorde han såklart inte. Är lite villrådig. Behöver en vad jag förmodar enkel vanlig vägghängd fläktkonvektor (eller vad nu som behövs) för att kyla ner det till 12 grader. Men med det som sades från återförsäljaren gör mig lite ställd. Vätskan i brinekretsen i kollektorrören är ju redan nere kring nollan så varför borde inte jag kunna kyla rummet till 12 grader? och varför måste jag ha så liten effekt? vad händer annars?
Svårt inlägg att läsa. Nästa gång försök dela in i stycken. Nu fångade du mitt intresse så jag tog mig genom det i.a.f. :)

Jag har gjort exakt detta för ca 6 år sedan. Det har fungerat ypperligt sedan dess och jag har ca 12-13C året runt i ett utrymme i källaren. Har också tre väggar av betonghålsten, och en isolerad innervägg av gips. Lite större rum dock, 9m2.

Jag satte ett https://www.ahlsell.se/10/kyl/luftkonditionering/flaktluftkylare/innova-1/7128026/

Det är fult som stryk, ganska stort, låter en hel del, och är specat till 2.8kW kyleffekt. Det borde m.a.o. vara väldigt överdimensionerat. Problemet är att dessa konvektorer oftast(alttid?) är specade vid 7C på kylbäraren och 25C i rummet. Om rummet är kallare och/eller kylmediet är varmare blir effekten mindre. Så det blir effektivt att sänka från 25 -> 24 eller liknande små förändringar, men när brine och rumstemperatur närmar sig varandra så sjunker effekten ner mot noll.

Jag har ca 9-10C i borrhålen året runt så när tempen i rummet börjar sjunka ner mot 13C så blir det inte mycket kyleffekt att tala om. Jag skulle gissa på några hundra watt max.

Varför återförsäljaren du pratade med sa vad han sa angående maxeffekt kan jag inte svara på. Ju större konvektor/mer effekt du installerar, desto bättre. Och det känns som han säger emot sitt eget uttalandet när han säger att det är svårt att nå 12C. Det blir ju omöjligt just med för låg effekt :)

Men om du verkligen har närmare 0C i brinen så har du väldigt goda förutsättningar för att komma undan med ett litet aggregat eftersom du har en stor temperaturskillnad mellan kylmediet och din måltemperatur. Men dubbelkolla att du verkligen har så kallt i borrhålet nu under sommaren. Det är ju inte så roligt om det inte fungerar den varma delen av året.

Ytterligare en sak du måste titta på är att många av konvektorerna inte specade för att klara så låga temperaturer. De flesta har en minimitemp på 5-6C och under det är det i.a.f. en del som stänger av sig. Där får du nog fråga de olika märkenas support hur det ligger till och vad som händer om du kör genom så kall brine.

electroluxaren skrev:
Med dagens luftfuktighet kommer det att bli väldigt fuktigt i detta utrymmet det behöver man lösa
Varför? Konvektorn avfuktar ju luften när den kyler. Jag har det inte fuktigt i rummet jag kyler och jag har inte vidtagit några speciella åtgärder.
 
R RoAd skrev:
Svårt inlägg att läsa. Nästa gång försök dela in i stycken. Nu fångade du mitt intresse så jag tog mig genom det i.a.f. :)

Jag har gjort exakt detta för ca 6 år sedan. Det har fungerat ypperligt sedan dess och jag har ca 12-13C året runt i ett utrymme i källaren. Har också tre väggar av betonghålsten, och en isolerad innervägg av gips. Lite större rum dock, 9m2.

Jag satte ett [länk]

Det är fult som stryk, ganska stort, låter en hel del, och är specat till 2.8kW kyleffekt. Det borde m.a.o. vara väldigt överdimensionerat. Problemet är att dessa konvektorer oftast(alttid?) är specade vid 7C på kylbäraren och 25C i rummet. Om rummet är kallare och/eller kylmediet är varmare blir effekten mindre. Så det blir effektivt att sänka från 25 -> 24 eller liknande små förändringar, men när brine och rumstemperatur närmar sig varandra så sjunker effekten ner mot noll.

Jag har ca 9-10C i borrhålen året runt så när tempen i rummet börjar sjunka ner mot 13C så blir det inte mycket kyleffekt att tala om. Jag skulle gissa på några hundra watt max.

Varför återförsäljaren du pratade med sa vad han sa angående maxeffekt kan jag inte svara på. Ju större konvektor/mer effekt du installerar, desto bättre. Och det känns som han säger emot sitt eget uttalandet när han säger att det är svårt att nå 12C. Det blir ju omöjligt just med för låg effekt :)

Men om du verkligen har närmare 0C i brinen så har du väldigt goda förutsättningar för att komma undan med ett litet aggregat eftersom du har en stor temperaturskillnad mellan kylmediet och din måltemperatur. Men dubbelkolla att du verkligen har så kallt i borrhålet nu under sommaren. Det är ju inte så roligt om det inte fungerar den varma delen av året.

Ytterligare en sak du måste titta på är att många av konvektorerna inte specade för att klara så låga temperaturer. De flesta har en minimitemp på 5-6C och under det är det i.a.f. en del som stänger av sig. Där får du nog fråga de olika märkenas support hur det ligger till och vad som händer om du kör genom så kall brine.



Varför? Konvektorn avfuktar ju luften när den kyler. Jag har det inte fuktigt i rummet jag kyler och jag har inte vidtagit några speciella åtgärder.
Ska försöka spalta upp det bättre nästa gång.

Ja den var inte den fagraste saken man sett.

Jag dubbelkollade vad jag har för temepratur. I mars i år hade jag Brine in/ut -1/-6 i bergvärmepumpen. Jag tänkte att det är normalt men det kanske det inte är. Kanske bara jag som har ett dåligt hål i backen. Borrades redan på 80-talet som jag förstår det, ganska grunt. Varken tidigare ägaren till huset eller företaget som gjorde installationen kan ta fram information om djup, etc.

Jag vill gärna att exempelvis en sådan här sak fungerar för mig, Daikin FWXV10ATV3. Står inget i databladet om vätska vid låga temperaturer.
https://www.daikin.se/content/dam/d...HPC_Product catalogue_ECPSV20-793_Swedish.pdf
 
R
H Hemohes01 skrev:
Ska försöka spalta upp det bättre nästa gång.

Ja den var inte den fagraste saken man sett.

Jag dubbelkollade vad jag har för temepratur. I mars i år hade jag Brine in/ut -1/-6 i bergvärmepumpen. Jag tänkte att det är normalt men det kanske det inte är. Kanske bara jag som har ett dåligt hål i backen. Borrades redan på 80-talet som jag förstår det, ganska grunt. Varken tidigare ägaren till huset eller företaget som gjorde installationen kan ta fram information om djup, etc.

Jag vill gärna att exempelvis en sådan här sak fungerar för mig, Daikin FWXV10ATV3. Står inget i databladet om vätska vid låga temperaturer.
[länk] Altherma HPC_Product catalogue_ECPSV20-793_Swedish.pdf
Med ett så litet rum så kommer den konvektorn fungera utmärkt när du har en så låg temperatur på brinen. Om det är normalt eller inte är jag inte tillräckligt insatt för att avgöra men det finns väl en anledning till att man har frysskydd i vätskan ;)

Men att temperaturen är låg kan bero på att borrhålet har låg kapacitet och det kan innebära att temperaturen ökar när du kyler ett rum vilket i sin tur minskar kyleffekten (osannolikt så mycket att du inte kan hålla önskad temperatur). Du kommer i.s.f. ha igen det när du ska värma hus och varmvatten.

Sammanfattningsvis så ser det ut som om det konvektorelementet du länkade till kommer att fungera utmärkt till det du vill göra med dina förutsättningar.

Men: Jag hittade inte någon angivelse för lägsta temperatur i det aggregatet men jag tror trots det att det finns en sådan så kolla upp det för att slippa otrevliga överraskningar.
 
Har du kollat vilken temp du har i utrymmet med dörr stängd? Är det oisolerat golv /yttervägg så kan det kanske klara sig helt utan aktiv kylning.

Jag har en vingarderob med isolerade väggar men som där golvet är en oisolerad klinkerlagd plattta, den håller utrymmet inte kallt men väldigt jämn temp året om.
 
tommib
Kolla vad du har för brinetemp i slutet av augusti. Den är sannolikt inte lika låg. Att det är lågt i slutet av mars är inte så konstigt, underdimensionerat eller ej.
 
I InsidersUnited skrev:
Har du kollat vilken temp du har i utrymmet med dörr stängd? Är det oisolerat golv /yttervägg så kan det kanske klara sig helt utan aktiv kylning.

Jag har en vingarderob med isolerade väggar men som där golvet är en oisolerad klinkerlagd plattta, den håller utrymmet inte kallt men väldigt jämn temp året om.
Rummet existerar inte än förutom på arkitektur och konstruktionsritningar, håller på att byggas. Men visst, med lite tur så håller den lägre temperatur om jag bara låter rummet vara, lär dock komma in spillvärme samt att golvet kommer bli ordentligt isolerat.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kolla vad du har för brinetemp i slutet av augusti. Den är sannolikt inte lika låg. Att det är lågt i slutet av mars är inte så konstigt, underdimensionerat eller ej.
Det kan jag göra. Håller dock på att bygga om hela källaren. Drar in vattenuren golvvärme från tidigare kallkällare, alla gamla värden och data lär vara svåra att jämföra med hur det kommer att bli. Lär ju ta en del energi att värma källaren men har samtdigt hört att det kommer ändra värmekaraktäristiken på hela huset. Men kolla och följa brinetempen kommer jag absolut göra.
 
Efter att ha pratat med en mängd personer verkar det som att för att få till en "riktig" vinkällare behöver den förutom vara 12 grader även en luftfuktighet på 70% på grund av korkarna i flaskorna. Det kräver mer eller mindre ett isolerat kylrum om jag inte vill ha fukt på väggarna och i framtiden mögel har det förklarats för mig. Det pratades om daggpunkt och liknande saker också. Även att fläktkonvektorer generellt sett inte ger lägre än 16-18 graders kylning. Då behöver man lura eller programmera om dem. Oavsett, det omkullkastar planerna helt. Vill inte bygga ett kylrum.

Får sikta på en kompromiss med ett svalare rum med lite torrare luft, kring 16 grader eller något som en normal fläktkonvektor kan skjuta ut. Efter att ha pratat med vår bergvärmepumpstillverkare CTC har jag fått dessa två förslag.

Diagram över kylsystem med fläktkonvektor och komponenter för en bergvärmepump från CTC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schema för installation av frikyla med fläktkonvektor och värmepump från CTC, med komponentlistning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även fått input att jag ska ha styrning från fläktkonvektorn till pumpen, låter rimligt. Står nu inför problemet hur jag gör det. Borde det inte även vara någon shunt som behöver styras? Står exempelvis inget om sådana saker på Daikins produktinformation om fläktkonvektorena. Vill inte ha hela flödet från bergvärme hålet genom fläktkonvektorn.
 
Düsseldorff
Det behöver inte vara så hög RF som 70 %. Korkarna klarar sig med en RF strax över 55, om det inte är några 100 år gamla korkar vi talar om men det är det knappast va? Dessutom är det faktiskt ett problem med för hög RF (upp mot 80 och högre) också, i det att korkarna kan tappa formen och börja glappa. Och etiketterna faller av.
 
Läste på lite om konnektorn du valt, den går ju bara att ställa in på satt nå en temperatur 16 grader som lägst, hur rundar man det, eller finns det en specifik inställning som ignorerar tempandgivelse och bara kyler?

/
Mattias

R RoAd skrev:
Svårt inlägg att läsa. Nästa gång försök dela in i stycken. Nu fångade du mitt intresse så jag tog mig genom det i.a.f. :)

Jag har gjort exakt detta för ca 6 år sedan. Det har fungerat ypperligt sedan dess och jag har ca 12-13C året runt i ett utrymme i källaren. Har också tre väggar av betonghålsten, och en isolerad innervägg av gips. Lite större rum dock, 9m2.

Jag satte ett [länk]

Det är fult som stryk, ganska stort, låter en hel del, och är specat till 2.8kW kyleffekt. Det borde m.a.o. vara väldigt överdimensionerat. Problemet är att dessa konvektorer oftast(alttid?) är specade vid 7C på kylbäraren och 25C i rummet. Om rummet är kallare och/eller kylmediet är varmare blir effekten mindre. Så det blir effektivt att sänka från 25 -> 24 eller liknande små förändringar, men när brine och rumstemperatur närmar sig varandra så sjunker effekten ner mot noll.

Jag har ca 9-10C i borrhålen året runt så när tempen i rummet börjar sjunka ner mot 13C så blir det inte mycket kyleffekt att tala om. Jag skulle gissa på några hundra watt max.

Varför återförsäljaren du pratade med sa vad han sa angående maxeffekt kan jag inte svara på. Ju större konvektor/mer effekt du installerar, desto bättre. Och det känns som han säger emot sitt eget uttalandet när han säger att det är svårt att nå 12C. Det blir ju omöjligt just med för låg effekt :)

Men om du verkligen har närmare 0C i brinen så har du väldigt goda förutsättningar för att komma undan med ett litet aggregat eftersom du har en stor temperaturskillnad mellan kylmediet och din måltemperatur. Men dubbelkolla att du verkligen har så kallt i borrhålet nu under sommaren. Det är ju inte så roligt om det inte fungerar den varma delen av året.

Ytterligare en sak du måste titta på är att många av konvektorerna inte specade för att klara så låga temperaturer. De flesta har en minimitemp på 5-6C och under det är det i.a.f. en del som stänger av sig. Där får du nog fråga de olika märkenas support hur det ligger till och vad som händer om du kör genom så kall brine.



Varför? Konvektorn avfuktar ju luften när den kyler. Jag har det inte fuktigt i rummet jag kyler och jag har inte vidtagit några speciella åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.