Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Tvinga folk att vaccinera sig är ju etiskt diskutabelt. Däremot kan man förvänta sig av de som väljer bort vaccination att de alltid bär munskydd när de är ute bland folk och att de regelbundet testar sig.
Nej de kan man inte. Om man förväntar sig det så kan man flytta till ett land som innefattar tvång.

Har endast burit munskydd på sjukhus och på arbete i perioder. Skulle inte falla mig in att använda det i matbutiken. Om matbutiken inför tvång så blir det nätet.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A
Man kan väl i sammanhanget säga att det var tur att inte alla tvingades ta vaccin mot svininfluensan eller?
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Tvinga folk att vaccinera sig är ju etiskt diskutabelt. Däremot kan man förvänta sig av de som väljer bort vaccination att de alltid bär munskydd när de är ute bland folk och att de regelbundet testar sig.
Du menar som en stjärna på bröstet ungefär?
 
  • Gilla
  • Haha
MAczea och 4 till
  • Laddar…
Myrstacken
Handyman 1 skrev:
Man kan väl i sammanhanget säga att det var tur att inte alla tvingades ta vaccin mot svininfluensan eller?

Du menar som en stjärna på bröstet ungefär?
Enligt Nürnbergskoden är det förbjudet att påtvinga någon ett vaccin.. Även ett vaccinpass är förbjudet..
 
Myrstacken
Borde lägga till en valmöjlighet i röstningen...
Glömmer hela tiden av att beställa tid samt missat den tid man redan bokat..
 
MaxHugo
P pmd skrev:
A knuffar B i vattnet.
C ser det och säger: Jag tänker inte lyfta ett finger för att rädda B eftersom det är As fel att B ligger i vattnet.
Förstår din poäng och är helt rätt tänkt. Men ser mer jämförelsen som: A knuffar B i vattnet, B måste sen simma själv till lands och torka sina kläder. För att hylla B, så köper C en baddräkt till sig själv. (applådera på balkongen)
 
BirgitS
R Rkarlsson skrev:
Jag själv resonerar att gamla och riskgrupper är först.
När det gått ett par år och vi vet med hög säkerhet alla biverkningar så behöver vi ändå inte ta det.

Först skulle vi ta 2, sen 3 och sen snackas det om årligen. Då får det vara för mig iallafall.
Problemet är att med hög smittspridning så får nya mutationer chansen att sprida sig och förr eller senare uppstår då en variant som är ändå bättre än deltavarianten på att infektera de som har vaccinerats och/eller tidigare varit sjuka. Dvs. det blir återigen på samma sätt som förra våren med många dödsfall, många som insjuknar, många som får postcovid.

R Rkarlsson skrev:
Precis som jag vet konsekvenserna också. Men jag vet inte konsekvenserna av ett vaccin som inte funnits så länge.
Om jag vaccinerar mig så gör det knappast skillnad om en 80 åring inte gjort det och jag ändå sprider något.
Du vet inte vad konsekvenserna blir för dig om du insjuknar. Läs vad Kristina har skrivit i tråden förut idag (eller om det var igår kväll).

Tror du att vaccinet kommer att ge biverkningar månader efter att det är borta ur kroppen som är tillnärmelsevis likartade med att få postcovid på ett sånt sätt att man blir sjukskriven resten av livet?

Det gör stor skillnaden för 80-åringen som har vaccinerat sig men har dåligt immunsystem och du smittar hen resp. om du har vaccinerat dig och inte smittar hen.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Hus tomte
Men ni som fått sprutan smittar ni inte oss då som inte tagit den:thinking:

ni har ju ”skiten” i er

bara en tanke:thinking:
 
  • Wow
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Hus tomte
Som sagt flera ggr förut smaken e som baken å den e delad
 
BirgitS
Hus tomte Hus tomte skrev:
Men ni som fått sprutan smittar ni inte oss då som inte tagit den:thinking:

ni har ju ”skiten” i er

bara en tanke:thinking:
Nej, vi smittar inte för vi har inte fått virus med vaccinet utan bara en mycket liten del av viruset. Därmed kan inte den vaccinerade sprida virus till andra.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
MaxHugo
Hus tomte Hus tomte skrev:
Men ni som fått sprutan smittar ni inte oss då som inte tagit den:thinking:

ni har ju ”skiten” i er

bara en tanke:thinking:
Enkelt förklarat
Sprutan innehåller "information" om hur viruset kommer anfalla kroppen (i en lägre dos). Detta gör att kroppen lär sig hur den ska försvara sig i framtiden "träningsmatch".

Fast din kropp har ett försvar framöver mot viruset, betyder det inte att under tiden du är "utsatta eller under attack" av Corona, att du kan hosta och sprida vidare viruset.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MaxHugo
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vi smittar inte för vi har inte fått virus med vaccinet utan bara en mycket liten del av viruset. Därmed kan inte den vaccinerade sprida virus till andra.
Ditt svar kan vara lite otydlig (om du menar att själva vaccin processen inte kan smitta någon)

Du kan absolut sprida Corona i samhället fast du är vaccinerad.
 
  • Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
BirgitS
MaxHugo MaxHugo skrev:
Ditt svar kan vara lite otydlig (om du menar att själva vaccin processen inte kan smitta någon)

Du kan absolut sprida Corona i samhället fast du är vaccinerad.
Mitt svar var förstås beroende av Hus tomtes inlägg, som hade ett påstående om att vaccinerade har "skiten" i sig och därmed skulle smitta. Det är ju helt fel.

Men visst förekommer det att även vaccinerade blir sjuka trots vaccinet.
 
Hus tomte
MaxHugo MaxHugo skrev:
Enkelt förklarat
Sprutan innehåller "information" om hur viruset kommer anfalla kroppen (i en lägre dos). Detta gör att kroppen lär sig hur den ska försvara sig i framtiden "träningsmatch".

Fast din kropp har ett försvar framöver mot viruset, betyder det inte att under tiden du är "utsatta eller under attack" av Corona, att du kan hosta och sprida vidare viruset.
men med mitt jobb som innehåller lakvatten så tror ja e rätt immun mot all skit som kommer innan alla andra fått d..

Ja smakar ibland på d oxå

Men e ej odödlig för d men ej rädd heller
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Hus tomte
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vi smittar inte för vi har inte fått virus med vaccinet utan bara en mycket liten del av viruset. Därmed kan inte den vaccinerade sprida virus till andra.
vem säger att man inte kan sprida d vidare:thinking:


Inget mot dej



men ja e en kille som kommer sitta vid sidlinjen å kolla va som händer
 
Hus tomte
Allt har gått för fort fram inom detta virus

tycker iallafall jag

1-2 sprutor blev kanske 4 som d ser ut ”nu”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.