T
C cpalm skrev:
Är det någon annan än Nordea som har gratis Bank-ID?
Jag är ganska säker på att det är gratis i Skandiabanken. SEB vet jag inte, där betalar jag månadsavgiften, eftersom det är bästa banken för mig. Även om de hamnade långt ner på den där listan...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tror jag betalar ett par hundra om året för glädjen att vara kund hos Skandia. Inte specifikt för bank-id då, men någon form av allmän grundavgift.
 
Skulle hellre ha Ekobanken (varken BankId eller kort) eller JAK (inte BankID) än en bank som sysslar med tvivelaktiga affärer.
Men nu har jag kollat på och skaffat Freja eID som tipsades om här ovan. Det funkar inte överallt ännu men det lär nog växa. Om det blir lika användbart som BankID (som förresten strular just nu) så byter jag bank.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
C
T tanaris skrev:
SEB vet jag inte, där betalar jag månadsavgiften, eftersom det är bästa banken för mig.
Månadsavgiften - som är 0 kr då alltså?
 
T
C cpalm skrev:
Månadsavgiften - som är 0 kr då alltså?
Nej, den är någon femhundring. Jag är kund i flera banker, men det är bara SEB jag betalar mer än 0 kr till :)
 
Såååå glad att det löste sig till slut. Blir en bra historia att dra.
 
P pmd skrev:
Om du öppnar ett konto hos den konkurrerande hedersamma banken så blir du väl kund där?
Att hyra ett bankfack är väl också att vara kund? Jag misstänker att ordet "kund" i detta sammanhang inte har den traditionella betydelsen. Vad krävs för att få hyra ett bankfack?
Nej, det räcker inte att ”bli kund”. Det tragikomiska är att kontoren ligger väg i väg, så alla kunder från min bank förhörde sig hos dem . Och så många tillgängliga fack finns inte i hela stan när storbanken lägger ner denna verksamhet. ”Vi kan inte garantera något , flytta alla dina affärer till oss så får vi se framöver....” blev beskedet hos konkurrenten. En fars !
 
Nej, att bankfack inte längre erbjuds är ingen fars. Det är ett svar på efterfrågan. De flesta av oss är helt enkelt inte intresserade.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bror köpte sin bostadsrätt för ca 10 år sedan med pengar direkt från bankkonto.
Var inga problem då.
Nej, men bankerne er blevet det nye Stasi (Østtyskland) og det skyldes nogle fortolkninger af EUs rammer. Det er ikke kun i Sverige, men i hvert tilfælde også i Tyskland, Holland og Danmark at det er tilfældet. I de tre nævnte lande er der derfor opstået bevægelser som arbejder for at bevare kontanter og for at man kan blive ved med at bruge dem. Jeg ved ikke om der er noget lignende i Sverige.

Jeg købte også ejendom fra min bankkonto i 2019, og min bank var ikke et problem, men det var en udfordring for de som solgte ejendommen til mig at deres bank mente at de skulle kunne dokumentere hvor mine penge kom fra. Vi fik det løst, men på den måde kan der også opstå problemer.
 
BettanG BettanG skrev:
Apropå om banker är bra eller dåliga, kolla deras betyg här: [länk]

Tyvärr så ger de bästa bankerna inte ut BankID. Och det "måste" man ha nuförtiden.

Om vi är många som sätter in pengar på de "bästa " bankerna så kanske de får råd att också kunna serva med BankID.
Findes der lignende opgørelser hvor ranking baserer sig på hvordan bankerne behandler sine kunder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.