7ender
Det var nånstans här jag började inse en stor tabbe. De diagonala takbjälkarna kan inte kan bli 45° med våra mått (6m x 3,8m) - det får man om takets bredd är dubbelt så stor som djup, om man drar ihop diagonalerna vid fasaden. Nu hade vi dessutom snöat in på att ha en ”platt nock” och drog isär diagonalerna ca 1,4m, med konsekvensen att vinkeln blir ännu mindre (eller större?).

Vad jag började förstå först nu var att takutsprånget skulle diffa framåt och åt sidorna. Vid t ex 45cm överhäng framåt skulle det bli endast typ 25cm åt sidorna. Suck, bara att bryta ihop ett par dar och leta nya krafter.

Började googla lösningar och hittade ett par bilder där man förlänger lite åt sidorna, vilket medför att takfotsbrädorna blir lite smalare:
Tak med ojämnt överhäng och palls upplyft takregel vid en huskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkonstruktion av en husveranda med takbjälkar och en "platt nock", synligt ojämnt takutsprång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillsamman med att putta ut diagonalerna lite, alltså så att de inte är riktigt centrerade över hörnstolparna, så blev skillnaden i överhäng acceptabel:
Träkonstruktion med diagonala takbjälkar som inte möts i en perfekt 45° vinkel, illustrerar problem med takutsprånget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovan ser man även att takregeln till vänster har fått pallas upp. Takets ”sidor” lutar in mot fasaden med knappt 1 cm per meter, vilket inte är nån stor katastrof. Antar att det beror på att diagonalerna inte är 45°. Det kan säkert nån ingengör förklara :thinking:
 
7ender
Hade ingen vidare plan på hur övriga takreglar skulle placeras...fick bli lite på känn, blev rätt ok till slut:
Pågående takkonstruktion med uppsatta reglar och råspont, intill ett gult hus med ställning och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även ställning på plats. Har en jäkla bra (läs billig) kontakt för det.
Här har råsponten börjat komma på.

Fick en del blånad på konstruktionen innan taket kom på. Allt behandlades med PrickFri i höstas, för att sedan nu i våras tvättas igen innan målning.
 
7ender
Råspont åkte på. Det har blivit november 2020.

Råspont klädd yta med verktyg och byggavfall på en byggarbetsplats i november 2020.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nylagd råspont på takkonstruktion, närbild av träpaneler med gul husvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel Wahlberg och 2 till
  • Laddar…
Kul tråd som jag skulle haft nytta av för ett par år den när jag byggde vår altan i liknade stil.
Storleken på min är ca8000x4500,
Var från början helt inne på att ”sneda delen” skulle vara 45 grader men då blev reglarna väldigt långa med tanke på djupet. Köpte taket från Land plåt i Lidköping mycket nöjd med både plåt och service. Jag var dock inte så seriös så jag isolerade taket. I stället för råspont så la jag 95 dubbelfasspont upp och ner för att få en snygg insida.
 
  • Altan med vit räcke och pelare, tak av plåt från Land Plåt, utan isolering, vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av altankonstruktion med tak, stuprör och snickeridetaljer i trä, samt blomkruka hängande på pelaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
7ender
P Pergunnaroberg skrev:
Kul tråd som jag skulle haft nytta av för ett par år den när jag byggde vår altan i liknade stil.
Storleken på min är ca8000x4500,
Var från början helt inne på att ”sneda delen” skulle vara 45 grader men då blev reglarna väldigt långa med tanke på djupet. Köpte taket från Land plåt i Lidköping mycket nöjd med både plåt och service. Jag var dock inte så seriös så jag isolerade taket. I stället för råspont så la jag 95 dubbelfasspont upp och ner för att få en snygg insida.
Snyggt jobbat! Mycket fina detaljer.
Vi valde bort isolering i taket till slut.
 
7ender 7ender skrev:
Det var nånstans här jag började inse en stor tabbe. De diagonala takbjälkarna kan inte kan bli 45° med våra mått (6m x 3,8m) - det får man om takets bredd är dubbelt så stor som djup, om man drar ihop diagonalerna vid fasaden. Nu hade vi dessutom snöat in på att ha en ”platt nock” och drog isär diagonalerna ca 1,4m, med konsekvensen att vinkeln blir ännu mindre (eller större?).

Vad jag började förstå först nu var att takutsprånget skulle diffa framåt och åt sidorna. Vid t ex 45cm överhäng framåt skulle det bli endast typ 25cm åt sidorna. Suck, bara att bryta ihop ett par dar och leta nya krafter.

Började googla lösningar och hittade ett par bilder där man förlänger lite åt sidorna, vilket medför att takfotsbrädorna blir lite smalare:
[bild]

[bild]

Tillsamman med att putta ut diagonalerna lite, alltså så att de inte är riktigt centrerade över hörnstolparna, så blev skillnaden i överhäng acceptabel:
[bild]

Ovan ser man även att takregeln till vänster har fått pallas upp. Takets ”sidor” lutar in mot fasaden med knappt 1 cm per meter, vilket inte är nån stor katastrof. Antar att det beror på att diagonalerna inte är 45°. Det kan säkert nån ingengör förklara :thinking:
Bra tråd! Men skulle behövt läsa den tidigare. Har precis hamnat i liknande situation med hörnvinkeln... Får kanske korta av överhänget/takfoten lite:thinking: Nybyggd träveranda med takfot och hörnvinkel vid ett rödmålat hus, omgiven av natur och en björk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7ender
Topsy67 Topsy67 skrev:
Bra tråd! Men skulle behövt läsa den tidigare. Har precis hamnat i liknande situation med hörnvinkeln... Får kanske korta av överhänget/takfoten lite:thinking:[bild]
Ja, det ser inte ut att vara för sent. Om du snedkapar änden på diagonalbjälken kan du nog jämna ut med iaf några värdefulla cm.
Jag har nu underkant takfotsbräda 40cm/34cm och den skillnaden lider jag inte alls av.
 
  • Gilla
Topsy67
  • Laddar…
7ender
Som jag skrivit i en annan tråd tyckte plåtis att typ av underlagspapp var helt oväsentlig. Medan det i div produktbeskrivingar verkar vara superviktigt med rätt papp till bandtäckning. Jag vågade inte chansa. Självklart dyrare än övriga:
Rulle med Flexisteel underlagspapp på metallgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Pappen på, nu kan det regna. Klammrade dolt med galvat, inte rostfritt som vissa pappmärken rekommendrar.
Nyinstallerad underlagspapp på träkonstruktionstak med ställbara rännkrokar och rörböj synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takavvattningen monerades (av plåtis, ingick) efter pappen. Det blev ställbara rännkrokar för enkelhetens skull (iaf för mig). Den ”skarpa” rörböjen skymtar, var nåt vi kostade på oss. Fick det inte specat men de måste kosta flera hundra mer per styck än rundade standardböjar, men helt klart värt.
 
7ender
Nu blev det plåtslagarens tur. Vi våndades över valet av färg på plåten; tegelröd eller mörkröd.
Två provbitar av takplåt på en vit yta, övre biten är tegelröd och den nedre är mörkröd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Provbitar av tegelröd och mörkröd plåt mot äldre tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ibland ser man tak som ser alldeles för orange ut (kan ju ha varit nåt annat fabrikat), så vi lutade åt att välja ett tag åt att välja den mörka. Tror våra provbitar är från Plannja. Det blev dock tegelröd till slut och det ångrar vi inte.


Plåtis kollega hade glömt falsmaskinen på andra sidan stan, så det blev till att handjaga:
Nylagd tegelröd plåttak med verktyg utspridda, och halvfärdig installation i fuktigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nästan klart:
Tegelrött plåttak på ett gult hus delvis installerat med synliga verktyg och byggställning i skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Plåten klar till första snön i slutet av november:
Tegelrött plåttak med ett tunt lager snö och husets gula fasad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelröd plåt på tak med lätt snötäcke intill en gul vägg, handjagade falsar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelröd plåtdetalj vid husvägg med lätt snötäcke, mot gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johan_p och 4 till
  • Laddar…
7ender
Efter paus i december var det i januari dags att börja leka lite med hur staketet ska se ut. Allt målas sedan inomhus under vintern. Spjälorna är 15x69 planhyvlat, 20 kr/m på Byggmax. De sattes till slut glesare än på bilden.

Nybyggt trästaket med planhyvlade spjälor på en veranda i anslutning till ett gult hus, omgivet av vintersnö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl och 3 till
  • Laddar…
7ender
Målardags i mitten av april. Otroligt drygt att måla tak med alla dessa prång, ryggen har inte hämtat sig än.

Lite bilder:
En person målar vita bjälkar på ett tak utomhus vid ett gult hus med vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen målat vitt trägolvstak under veranda med synliga träbjälkar mot en gul husfasad, stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målningsprojekt under ett ommålat vitt verandatak vid ett gult hus, med en stege och målningstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny målad verandatak med synliga balkar och en stege, utomhusmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nabbor och 8 till
  • Laddar…
Kul att se! Byggde något liknande för tre år sen, men min veranda gick runt huset och var därmed lika djup som bred i hörnet. Fick således inga problem med att ha 45 grader.

Valde också att måla allt tak innan det monterades, ett bra beslut. Glömde dock att behandla med Prickfri eller motsvarande, vilket var en miss. Ska köra mögeltvätt på hela alltet nästa vecka, på förekommen anledning.

Rött hus med vit veranda runt hörnet och pågående trädgårdsarbete i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålat trähus med veranda som går runt hörnet, beläget i en lummig trädgård med stenformation framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad verandatak med synliga takbjälkar och en hängande lampa, utsikt över trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jenmaeli och 5 till
  • Laddar…
7ender
Sioo:x pålagt kring Valborg. Det skrivs ju en del skit om sioo, men nu blev det så.
Nybehandlad trätrall med Sioo:x som ser jämn och väderbeständig ut i solsken, med lätt glans och vattendroppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev lite orolig när det efter några dagar såg ut såhär:
Trall behandlad med Sioo:x efter en månad, vattenpärlning och ljusa, flammiga mönster på träytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...men det var inget att oroa sig för. Tydligen accelereras processen av vatten, så när regnvattnet pärlar sig på ytan blir det så. Eftersom vi har trall både utanför och under tak spolar vi av golvet under tak nån gång i veckan för att jämna ut skillnaden.

Efter en månad:
Trall behandlad med Sioo:x, vattenpärlor efter regn synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
7ender
Dags för staketet. Vi hade alltså provmonterat en del i vintras och sen målat det mesta nere i källaren. Konstruktionen togs från denna video:

Överliggaren är en allmogeprofil från Jabo. De kommer bara i 2,4 m så det har blivit en del spill. Underliggaren är en 95mm råspånt (hyvlade sidan ut) som fasats av 45 gr. Hade jag gjort om det hade jag valt en 70mm och något mindre fasat än 45 gr.

Veranda under konstruktion med en nymålad vit staketsektion och trägolv, med trädgården i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt vitmålat trästaket med vertikala spjälor på en altan, fasade kanter, och stolphattar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del av beslagen som yttre underliggare skruvas i började rosta vid provmonteringen, så dessa rostskyddsprejades. Såg galvade ut och de heter staketbeslag, så de borde ju vara rostskyddade. Hade en sprejflaska som jag senast använde 2005, tror jag. Den som spar han har :geek:

Eftersom sektionerna inte är lika långa nojade jag över att det skulle bli fult med olika mellanrum mellan spjälorna, men jag tycker det är väldigt förlåtande. Det kan säkert diffa en cm utan att man reagerar.

Staketet typ klart (ska bara målas på en del ställen) med stolparna kapade i rätt längd och stolphattarna på:
Nybyggt vitt staket med allmogeprofil och råspont runt en veranda på ett gult hus, med synliga stolpar och stolphattar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dekorlisten under överliggaren är en enkel läkt som fasats av.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jenmaeli och 3 till
  • Laddar…
Hej! Hur girade du ihop 45x220 med dom tvärsgående limträbalkarna? Funderar på att göra en liknande veranda men får inte till girningar med så mycket vinkel i kap- och gersågen. Hur gjorde du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.