Hej!
Jag bor sen 3månader tillbaka i ett så kallat småhus med 1,5plan och källare.
Ca 120 kvadrat + 90 kvadrat källare.
Husets fasad är tegel och taket består av betongplattor, det är byggt 1968.

Vi planerar för ett takbyte till plåt. Den tekniska livslängden på betongplattorna har löpt ut och det rekommenderades även av besiktningsmannen att byta. Det är inte akut men behöver göras inom snar framtid. Takets area är ca 130kvadratmeter med en vinkel på 35 grader.

Som dom flesta småhus som byggdes under denna tid är isoleringen inte den bästa.
På övervåningen drar det lite och det finns en del köldfläckar på innertaket (har konstaterat detta med en värmekamera). Taket är isolerat med mineralull.

Men i och med det är ett småhus på 1,5plan finns det inget vindsutrymme. Det finns inte ens någon lucka, varken till kattvindarna eller till det lilla utrymme som finns under taknocken.

Jag är intresserad av att tilläggsisolera taket för att höja komforten och energibespara, men en invändig isolering är inte aktuellt pga husets konstruktion. Så en utvändig isolering upplever jag är mitt enda alternativ(?).

Jag har lagt mycket tid på att söka information kring utvändig takisolering, men informationen är knapp och det jag hittar är oftast 5–10 år gammalt och tekniken verkar inte vara välbeprövad i Sverige?

Jag har följande funderingar/frågeställningar som jag hoppas kan få er hjälp med:
1. Vet du vart jag kan hitta mer information om utvändig takisolering?
2. Har du eller någon du känner gjort en utvändig isolering av taket? Vad blev resultatet(komfort, energibesparing, utseende)?
3. Känner du till någon entreprenör som genomför takbyte och utvändig isolering?
4. Vilka isoleringsmaterial/varumärken är att föredra till utvändig takisolering, för- och nackdelar?
5. Hur lång är livslängden på utvändig isolering? Den ska ju med fördel åtminstone ha samma livslängd som det nya plåttaket.
6. Hur stor blir energibesparingen? De beräkningsmodeller jag hittar utgår från invändig isolering av vind. Är det någon skillnad mot utvändig?

Enligt denna artikel gjorde personen en energibesparing på 30 % och merkostnaden för isoleringen landa på ca 80 000kr. Det skulle i hans fall ge en pay-off tid på ca 8-10 år. Är det en rimlig bedömning, att efter utvändig takisolering minska energiåtgången med 30%?

Bifogar med en bild och ritning av huset:
Illustration av ett småhus i ett och ett halvt plan med tegelfasad och en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av småhus i snitt med måttangivelser och taklutning på 35 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tegelfasad småhus med snötäckt betongtak och vinterlandskap runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
H HusiNorr skrev:
Jag har lagt mycket tid på att söka information kring utvändig takisolering, men informationen är knapp och det jag hittar är oftast 5–10 år gammalt och tekniken verkar inte vara välbeprövad i Sverige?
Sent svar men...
Du kanske har rätt med tidsuppfattningen! När vi lät bygga vårt hus år 2010 gick jag all in för utvändig takisolering med cellplast. Enligt detta koncept:
https://docplayer.se/4808150-Trygga...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html
https://www.lfs-web.se/vind-klimatvind.htm
https://www.google.com/imgres?imgur...hUKEwiK9OmIvo_vAhVYBncKHcqdA6UQMygPegUIARCxAQ

Och det blev alldeles utmärkt! Aldrig svinkallt där uppe, låg fukthalt och inga insekter eller skadedjur.
Så här såg vårt vindsutrymme ut. Till stor del oinrett förråd, och ett enkelt gästrum längst bort.
Trappan upp lade vi på utsidan vid gaveln:
 
Jag utförde en utvändig isolering av taket för 1.5 år sedan i samband med byte från pannor till plåt.
Huset är från 40-talet (1.5 plan, källare och 38º takvinkel) så det fanns endast kutterspån i snedtaken, dessutom misstänker jag att detta spån satt sig med åren så antagligen fanns det helt oisolerade områden.

Jag gjorde enligt följande, detta är dock inget facit utan den metod jag valde:

-Rev bort pannor och läkt.
-Inspekterade hela taket och kunde konstatera att all råspont var i bra skick.
-Lät den gamla pappen från 40-talet ligga kvar, den var i riktigt bra skick.
-La ny papp ovanpå den gamla.
-La 100mm cellplastskivor (S100 2400x1200mm), dessa klämdes fast mellan råsponten och ströläkt bestående av 22x95. Jag använde 6x180mm skruv för att fästa ströläkten.
-Sedan bärläkt och fuskfalsad plåt på vanligt maner.
-Jag stängde den lilla ventilation som fanns av kallvinden, så gott det gick alltså, det blir aldrig helt tätt i ett gammalt hus. Jag kan se att tempen sjunker på vinden när det stormar ute, så en viss ventilation finns uppenbarligen fortfarande.

I mitt fall gjorde det mycket stor skillnad på övervåninges klimat. Varmare på vintern och svalare på sommaren. Jag har monterat en termometer och hygrometer på vinden så att jag kan hålla koll. Inte ens under januari, som bjöd på konstant utomhustemperatur runt -20, så kunde jag mäta minusgrader på vinden. Oftast ligger vindstempen på runt 10 plusgrader vintertid, följaktligen har det även blivit ett mycket torrare klimat där uppe.
 
Jag är inne på samma spår som andra i tråden: isolera utvändigt med cellplast och sedan sätta plåt på. Jag tänkte först betongpannor för jag tycker det är så mycket snyggare. Men jag börjar se fler och fler fördelar med plåt; mindre underhåll, snabbare läggning, eventuellt billigare, finns i massor av färger, och inte minst inte lika mycket löv som blir liggande (vi har tre pampiga vackra träd ca fem meter från huset och jag VÄGRAR ta ned dem).

Min fråga: hur blir det med ljudbilden? Jag bor i Borås så det regnar typ 200 dagar om året. Idag ligger det gamla betongpannor, och när det regnar ordentligt hör jag ingenting från det stora taket, medan det är en ständig trumvirvel på två små plåttak (farstukvist + altan). Vore det så på hela huset kanske det inte är så roligt?

Jag får för mig att om det ligger cellplast mellan råspånt och ströläkt bör det "bryta" mycket akustik.

Vad är era erfarenheter? @Gabbe1? @KnockOnWood?
 
Jag tror inte 100mm cellplast tar bort så mycket ljud, det är ett väldigt lätt isoleringsmaterial.
Dock kan jag inte påstå att jag upplevde någon skillnad i ljud när jag bytte från eternitpannor till plåt (+ cellplast), varken bättre eller sämre.
När solen går upp en varm sommarmorgon så kan jag höra något enstaka knäpp i plåten, men det är det enda som jag har tänkt på och det stör mig inte alls.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Ingen skillnad duger fint för mig
 
H
Hej!
Blev det utvändig isolering för dig i slutändan?
Vad fick du betala?
Är du nöjd?
 
H halj skrev:
Hej!
Blev det utvändig isolering för dig i slutändan?
Vad fick du betala?
Är du nöjd?
Detta ligger fortfarande några år framåt. :)
 
Jag står och trampar lite i samma frågor. Att isolera mitt tak utvändigt då jag idag har fuktproblem och kommer byta råspont och hela köret till sommaren. Men då jag ändå gör om vill jag också bygga rätt från början. Men finns ju väldigt lite information om detta ändå. Det skrivs lite här och lite där men det verkar inte blivit ett genombrott på 10år då dom flesta trådarna och inläggen om detta är skrivet för 10 år sedan.

Jag skrev till isover som gör takboard och hade skrivit om det 2012.
https://www.isover.se/news/hallbart-byggande-del-7-nar-ar-utvandig-isolering-av-rasponten-en-fordel

Jag frågade om detta är något som folk gör idag och om dom fortfarande rekomenderar detta och vad vet dom idag. Fick bara som svar:
"Det gäller fortfarande när man bygger en ventilerad snedtakskonstruktion. Det skyddar råsponten så den inte blir så kall. Sedan är den nog inte en vanlig lösning pga olika orsaker – främst så kostnad och okunskap."

Någon annan som har mer info?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.