Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
MaxHugo MaxHugo skrev:
Att inte vara uppsatt på tobiasregistret.se är osolidariskt och egoistiskt! Se vi kan kasta paj hela dagen.
Säg att vaccinet är gratis för dig och att riskerna med vaccinet är mindre än riskerna med att få sjukdomen (multiplicerat med risken att du blir smittad). Om det är så, finns det någon anledning att inte vaccinera sig?
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
KristinaRT
MaxHugo MaxHugo skrev:
Att inte vara uppsatt på tobiasregistret.se är osolidariskt och egoistiskt! Se vi kan kasta paj hela dagen.
Det är helt valfritt och man gör precis som man vill.
Eftersom många förlorat anhöriga kan det upplevas som mycket egoistiskt att säga att man inte vill vaccinera sig. Det förstår säkert de flesta, oavsett om man vill vaccinera sig eller ej.

Sedan är det kanske inte så konstigt att personer som arbetar inom vården har starka åsikter, eftersom det är vi som varit i frontlinjen sedan våren 2020. När man får höra att en individ inte tror sig kunna bli sjuk eller tror sig drabbas lindrigt, och vi VET att det är skitsnack. Tja, då blir man oroad och provocerad.

Orsaker till att man inte vill vaccineras varierar ju naturligtvis, och är i många fall högst personliga. Att avstå pga okunskap eller felaktig information är dock olyckligt. Sedan finns ju skyddsnätet kvar, vi vägrar ju ingen vård bara för att de vägrat vaccinera sig. Vi kommer alltid göra allt vi kan för varje patient!
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 16 till
  • Laddar…
MaxHugo
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, det är väldigt vanligt att folk som inte tillhör riskgrupper vaccinerar sig mot influensan. Jag har nog gjort det i 15 år i alla fall (för att det varit gratis, ska tilläggas).
2018 var det 41% över 65år och 2 % under 65år.. Kallar inte det vanligt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
MaxHugo
halper halper skrev:
Säg att vaccinet är gratis för dig och att riskerna med vaccinet är mindre än riskerna med att få sjukdomen (multiplicerat med risken att du blir smittad). Om det är så, finns det någon anledning att inte vaccinera sig?
KristinaRT KristinaRT skrev:
Eftersom många förlorat anhöriga kan det upplevas som mycket egoistiskt att säga att man inte vill vaccinera sig.

Nej, men har aldrig sagt jag inte ska vaccinera mig.


Nu tar jag en paus.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Att inte vara uppsatt på tobiasregistret.se är osolidariskt och egoistiskt
Tack för länken, jag visste inte att det fanns. Tyvärr är jag för gammal. Jag rekommenderar den som är 18-35 att anmäla sig.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Det är ju allraminst för sin egen skull man vaccinerar sig utan för att inte sprida smittan i sin omgivning. Att inte ta ett säkert och väl fungerande vaccin för att bekämpa en pandemi är osolidariskt och egoistiskt!
Så vi vet att det är 100% säkert och välfungerande mindre än ett år från första sprutorna gavs?

Jag själv resonerar att gamla och riskgrupper är först.
När det gått ett par år och vi vet med hög säkerhet alla biverkningar så behöver vi ändå inte ta det.

Först skulle vi ta 2, sen 3 och sen snackas det om årligen. Då får det vara för mig iallafall.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Absolut har sympati för dom i våden. Men det är inte pga mina handlingar som det varit så utan en regering som tog beslut försent.
A knuffar B i vattnet.
C ser det och säger: Jag tänker inte lyfta ett finger för att rädda B eftersom det är As fel att B ligger i vattnet.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
....Först skulle vi ta 2, sen 3 och sen snackas det om årligen. Då får det vara för mig iallafall.
Tyvärr är det nog så att mutationer gör att vi får vänja oss vid att betrakta det som säsongsinfluensa "de lux".
D v s vaccinera med justerat vaccin varje år :(
 
M MagHam skrev:
Tyvärr är det nog så att mutationer gör att vi får vänja oss vid att betrakta det som säsongsinfluensa "de lux".
D v s vaccinera med justerat vaccin varje år :(
Ja, och som de sagt, riskgrupper och äldre.
Precis som med flunsan.
Jag avvaktar flera år innan jag ens testar.
 
E El-Löken66 skrev:
Du blandar nog ihop begreppen lite.
Snuva är inte förkylning, mer troligt allergi.

Men visst kan enklare förkylningar förekomma genom snabba och stora temperaturväxlingar som knäcker immunförsvaret, sitta i bil med fullt AC-blås eller bada för att sen vistas i värmen.
Man blir inte förkyld sv temperaturväxlingar man blir förkyld av virus. Immunförsvaret påverkas inte av de exempel du nämner.
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Rkarlsson:
Jo, men det finns en sak som skiljer.
Jag är 50+ och man. Kan lova att jag aldrig varit så sjuk i hela mitt liv som veckorna efter påsk. Covid är tuffare och mer lynnigt än vanlig influensa. Därför blir jag bekymrad över dom som inte vill vaccinera sig. Det handlar inte bara om en själv utan ens omgivning och medmänniskor att hålla nere totala antalet smittade.
Har förresten en granne vars brorson 19 år dog i våras. Hans enda riskfaktor var att han var något överviktig, i övrigt frisk.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Rkarlsson:
Jo, men det finns en sak som skiljer.
Jag är 50+ och man. Kan lova att jag aldrig varit så sjuk i hela mitt liv som veckorna efter påsk. Covid är tuffare och mer lynnigt än vanlig influensa. Därför blir jag bekymrad över dom som inte vill vaccinera sig. Det handlar inte bara om en själv utan ens omgivning och medmänniskor att hålla nere totala antalet smittade.
Har förresten en granne vars brorson 19 år dog i våras. Hans enda riskfaktor var att han var något överviktig, i övrigt frisk.
Absolut, jag är för att man får göra precis som man vill med sig själv.
Om man är 70+ och väljer att inte göra det, ja då vet man också konsekvenserna.

Precis som jag vet konsekvenserna också. Men jag vet inte konsekvenserna av ett vaccin som inte funnits så länge.
Om jag vaccinerar mig så gör det knappast skillnad om en 80 åring inte gjort det och jag ändå sprider något.

Jag beklagar grannens brorson.
 
E El-Löken66 skrev:
Helt fel doktor Jack, tyvärr.
Testa själv så kommer du se att det stämmer, märkligt du inte redan visste det, tror de flesta känner till detta.

Virus och bakterier utsätts vi för hela tiden så det är ingen faktor du behöver räkna med, immunförsvaret kan vi däremot påverka.
Ledsen löken

Förkylning är en infektion i näsan, halsen eller svalget. Den orsakas nästan alltid av ett virus.

https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/forkylning/
 
P
Ofta av ett coronavirus, dessutom, men rhinovirus är den vanligaste orsaken.
 
Tvinga folk att vaccinera sig är ju etiskt diskutabelt. Däremot kan man förvänta sig av de som väljer bort vaccination att de alltid bär munskydd när de är ute bland folk och att de regelbundet testar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.