Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
KristinaRT
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du är inte orolig för att andra kommer hamna där? Eller känner sympati för personalen inom vården som gått på knäna (baklänges, på glödande kol) i ett års tid?
Självklart inte, om man har den inställningen är man också övertygad om sin egen odödlighet och ser ingen risk att man ska hamna på sjukhus…..
 
MaxHugo
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du är inte orolig för att andra kommer hamna där? Eller känner sympati för personalen inom vården som gått på knäna (baklänges, på glödande kol) i ett års tid?
Menar att andra kommer hamna där pga att jag inte har tagit vaccinet än? Är dom vaccinerade, håller avstånd och följer alla restriktioner ändå blir så pass sjuka att dom hamnar på IVA...

Tänker man i dom banorna så kan jag inte förstå hur en sån person kan köpa produkter som är tillverkade av människor som lever som slavar.

Absolut har sympati för dom i våden. Men det är inte pga mina handlingar som det varit så utan en regering som tog beslut försent.
 
Redigerat:
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Nej.
Ska inte heller.
 
  • Ledsen
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
E El-Löken66 skrev:
Finns gott om folk som hamnat där utan att ha varit oroliga för det dessförinnan.

Sen så gör du det i första hand för din farmors skull. Sen för din. Och till sist för att få ditt corona pass och kunna röra dig så fritt som möjligt i samhället.

Sura kommentarer att du snyltar på andra kan ju tas med en axelryckning, samtidigt ligger det ju något i det, i värsta fall kommer du inte kunna sova ordentligt med denna vetskapen.
Om jag kart och tydligt skriver att jag personligt inte har något behov. Tror du då jag har några äldre att träffa, tror du jag har behov av ett corona pass?

Tog inte svininfluensa vaccinet häller, inte säsongs vacciner häller. Är det något du gör?

KristinaRT KristinaRT skrev:
Självklart inte, om man har den inställningen är man också övertygad om sin egen odödlighet och ser ingen risk att man ska hamna på sjukhus…..
Finns risker överallt i välden hela tiden. Sen att ha fördomar om folk och anta utan att ta reda på fakta...
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Menar att andra kommer hamna där pga att jag inte har tagit vaccinet än? Är dom vaccinerade, håller avstånd och följer alla restriktioner ändå blir så pass sjuka att dom hamnar på IVA...

Tänker man i dom banorna så kan jag inte förstå hur en sån person kan köpa produkter som är tillverkade av människor som lever som slavar.
Säg att du blir smittad av någon på ett kafé, och smittar någon på en buss som jobbar med gamla. Den gamla har dåligt immunförsvar och vaccinet har inte fungerat särskilt bra. Den gamla dör. Säg nu att de tre personerna (den som smittade dig, du själv och den som du smittar på en buss) är vaccinerade, att de är normalt friska människor, och att sannolikheten för att smitta någon annan minskar med 50% om man är vaccinerad. I detta påhittade exempel är det bara 12,5% (0,5³ = 12,5%) sannolikhet att denna smittkedja existerar. Med 87,5% sannolikhet över mormor! (Denna gång.)

Säg att alla unga och friska låter bli att smitta sig, eftersom de inte tycker sig ha nytta av det själva. Då kommer sjukdomen (naturligtvis) fortsätta cirkulera i den yngre befolkningen, och varje fall smittar med någon sannolikhet någon äldre. Tio äldre smittade leder till ett dödsfall, ungefär.

Spelar det någon roll för andra att du inte vaccinerar dig? Det går inte att säga utan att veta hur du lever. Om du lever som eremit så spelar det nog ingen roll. Om du jobbar som lärare, läkare eller på kontor, om du åker kollektivtrafik eller jobbar som taxichaufför, eller om du gillar att gå i affärer eller på restaurant så är det nästan helt säkert att det spelar roll: detta är en sjukdom som nästan alla kommer att få, och det är svårt att undvika att smitta andra. Den senaste inkarnationen smittar också som bekant lättare.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
E
MaxHugo MaxHugo skrev:
Om jag kart och tydligt skriver att jag personligt inte har något behov. Tror du då jag har några äldre att träffa, tror du jag har behov av ett corona pass?

Tog inte svininfluensa vaccinet häller, inte säsongs vacciner häller. Är det något du gör?



Finns risker överallt i välden hela tiden. Sen att ha fördomar om folk och anta utan att ta reda på fakta...
Nej, tar varken svinvaccin eller säsongsvaccin.

Vissa då jag rest utomlands och en del som ges till barn i Sverige.

Du gör som du vill med vaccinet, jag la bara fram mina anledningar.

Är det någon som bor i en grotta på en ö, helt isolerad från omvärlden kanske denne tycker att nackdelarna överväger fördelarna.

Vad finns det å andra sidan att frukta, att det skulle komma biverkningar om fem år?

Jo, allt är ju förstås möjligt, men detta är inget jag bekymrar mig över. På sikt kommer världen i min mening behöva öppnas upp, detta kanske tar några årz men ju fler som vägrar vaccinet desto längre tid kommer det ta.

Givetvis inget som alla bekymrar sig eller intresserad sig om.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
KristinaRT
MaxHugo MaxHugo skrev:
Finns risker överallt i välden hela tiden. Sen att ha fördomar om folk och anta utan att ta reda på fakta...
Jag jobbade på akuten i våras. På gult team (covid). Fick in en person född på mitten av 80-talet, frisk sedan tidigare, inga mediciner, god fysisk form. Hade blivit smittad av barnen, testat positivt ca 1 v tidigare. Hela familjen hade lindriga symtom. Fru och barn började bli bättre men min patient blev sämre. Frun körde in honom när han flåsade av att gå på toa. Han saturerade sig strax över 90% (borde inte legat under 97-98% mtp ålder och fysik). Han blev inlagd med syrgas i flera dagar.

Han var förtvivlad, hade ångest och var orolig så klart. Han kunde inte förstå hur han kunnat bli smittad och hur han kunde bli så sjuk. Jag är ju ung och frisk sade han, har hållit avstånd och levt som man ska…. Han sade också; Jag hade ju inte ens tänkt att vaccinera mig, för risken att jag skulle bli dålig kändes så liten, bättre att andra får vaccin först.

Visst, det är ett fall. Men det berörde mig eftersom jag stött på andra unga med liknande historier. Gemensamt är att de INTE trodde de skulle bli sjuka, och om de blev det skulle de drabbas lindrigt. De hade fel….

Det kan tyckas att jag är fördomsfull, men jag har sett för mycket och pratat med för många (för och emot vaccin) för att det ska vara fördomsfullhet eller förutfattade meningar.
 
  • Gilla
Fairlane och 11 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Om jag kart och tydligt skriver att jag personligt inte har något behov. Tror du då jag har några äldre att träffa, tror du jag har behov av ett corona pass? […]
Men du träffar väl några människor? Problemet är ju att, lite som många problem i samhället, vaccinet inte är 100% effektivt. Det innebär att du kanske går och handlar och blir smittad av någon. Inga problem: det är din sak, och sannolikheten att du ska fara allvarligt illa är liten. Okej, så långt är allt väl.

Problemet är att när du handlar tre dagar senare så smittar du, utan att veta om det, en förälder som står bakom dig i kön. Föräldern har svårt att läsa och ser inte att det står "tack för att du handlar ensam" utanför affären, och har med sig sina tre barn. Föräldern läser sagor för sina barn och smittar då två av dem. Barnen leker med sina kompisar, och dessa smittar sina föräldrar. En av föräldrarna jobbar som läkare. Ja, du fattar.

Om alla dessa personer hade varit vaccinerade hade det varit 50% sannolikhet att personen som smittade dig blivit smittad, 50% sannolikhet att du smittats, 50% att du smittat föräldern och 50% sannolikhet att barnen smittat sina föräldrar. Så 6,25% sannolikhet att denna påhittade smittkedja hade existerat. Ingen av dessa människor tycker att det spelar roll för dem att de är vaccinerade, och det gör det kanske inte heller. Däremot spelar det kanske roll för ett barn på bussen med någon sjukdom som gör dem särskilt infektionskänsliga, för någons förälder som har högt blodtryck eller för någons farfar.

Det finns många sätt att smitta och smittas, men med tanke på att varje person kan smitta flera så spelar det ändå roll att sannolikheten minskar. Det finns en liten enkel illustration (bifogad) som illustrerar detta. (Denna är från tiden innan vaccin, som man kan se.)
 
  • Illustration av smittspridning med textetiketter som visar beteenden som förhindrar smitta, som att arbeta hemifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
MaxHugo
halper halper skrev:
Säg att du blir smittad av någon på ett kafé, och smittar någon på en buss som jobbar med gamla. Den gamla har dåligt immunförsvar och vaccinet har inte fungerat särskilt bra. Den gamla dör. Säg nu att de tre personerna (den som smittade dig, du själv och den som du smittar på en buss) är vaccinerade, att de är normalt friska människor, och att sannolikheten för att smitta någon annan minskar med 50% om man är vaccinerad. I detta påhittade exempel är det bara 12,5% (0,5³ = 12,5%) sannolikhet att denna smittkedja existerar. Med 87,5% sannolikhet över mormor! (Denna gång.)

Säg att alla unga och friska låter bli att smitta sig, eftersom de inte tycker sig ha nytta av det själva. Då kommer sjukdomen (naturligtvis) fortsätta cirkulera i den yngre befolkningen, och varje fall smittar med någon sannolikhet någon äldre. Tio äldre smittade leder till ett dödsfall, ungefär.

Spelar det någon roll för andra att du inte vaccinerar dig? Det går inte att säga utan att veta hur du lever. Om du lever som eremit så spelar det nog ingen roll. Om du jobbar som lärare, läkare eller på kontor, om du åker kollektivtrafik eller jobbar som taxichaufför, eller om du gillar att gå i affärer eller på restaurant så är det nästan helt säkert att det spelar roll: detta är en sjukdom som nästan alla kommer att få, och det är svårt att undvika att smitta andra. Den senaste inkarnationen smittar också som bekant lättare.


Du har helt rätt i det du säger. Så här har det alltid varit, varje år dör folk av influensan, detta gör inte att jag går och tar vaccin varje gång, kanske du gör men inte så vanligt bland folk som inte är i riskzonen.

Innan folk börjar predika om moral, vi i Sverige har det bra på folk i fattiga länders bekostnad. Största delens teknik, kläder en stor del livsmedel har vi idag pga att någon utan rättigheter har fått betala priset.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
E
MaxHugo MaxHugo skrev:
Du har helt rätt i det du säger. Så här har det alltid varit, varje år dör folk av influensan, detta gör inte att jag går och tar vaccin varje gång, kanske du gör men inte så vanligt bland folk som inte är i riskzonen.

Innan folk börjar predika om moral, vi i Sverige har det bra på folk i fattiga länders bekostnad. Största delens teknik, kläder en stor del livsmedel har vi idag pga att någon utan rättigheter har fått betala priset.
Hur då bekostnad? Var skulle dessa länder vara utan export och turism?

Men visst har du rätt i att vi bor i ett fint samhälle då förutsättningar för detta givits oss, på andra platser är detta en omöjlighet.

Vad gör du själv för att förbättra?

Vad nu detta har med vaccin att göra.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Du har helt rätt i det du säger. Så här har det alltid varit, varje år dör folk av influensan, detta gör inte att jag går och tar vaccin varje gång, kanske du gör men inte så vanligt bland folk som inte är i riskzonen.

Innan folk börjar predika om moral, vi i Sverige har det bra på folk i fattiga länders bekostnad. Största delens teknik, kläder en stor del livsmedel har vi idag pga att någon utan rättigheter har fått betala priset.
Att världen är orättvis håller nog de allra flesta med om. Själv föredrar jag att köpa saker som är tillverkade i EU, men det är svårt för mig att veta var minsta lilla komponent och skruv härstammar. Här tror jag det är svårt att lasta över problemet på slutkonsumenten. Exakt hur detta hänger samman med din vilja eller ovilja att vaccinera sig har jag inte förstått, men i nuläget är vaccinationen frivillig och därför gör du som du vill.

Om vi säger så här då: säg att vaccinet är gratis för dig och att riskerna med vaccinet är mindre än riskerna med att få sjukdomen (multiplicerat med risken att du blir smittad). Om det är så, finns det någon anledning att inte vaccinera sig?
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Inte haft Covid (vad jag vet) och har inte vaccinerat mig.

Största anledningen att jag inte vaccinerat mig, är pga att jag är lat. Sen personligen har jag för tillfället inget behov av att vaccinera mig.
Förmodligen kommer jag boka en tid i höst (y)
Det är ju allraminst för sin egen skull man vaccinerar sig utan för att inte sprida smittan i sin omgivning. Att inte ta ett säkert och väl fungerande vaccin för att bekämpa en pandemi är osolidariskt och egoistiskt!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo
E El-Löken66 skrev:
Hur då bekostnad? Var skulle dessa länder vara utan export och turism?
Men visst har du rätt i att vi bor i ett fint samhälle då förutsättningar för detta givits oss, på andra platser är detta en omöjlighet.

Vad gör du själv för att förbättra?
Vad nu detta har med vaccin att göra.
Detta har med vaccin att göra ja. Jag delade med mig... folk börjar direkt på det omoraliska och själviska, hittar på scenarier m.m. Istället för att skriva "jo, jag vet hur det funkar", så försöker jag förklara att om nu detta är så omoraliskt, så finns det mycket värre saker and fokusera på.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Så här har det alltid varit, varje år dör folk av influensan, detta gör inte att jag går och tar vaccin varje gång, kanske du gör men inte så vanligt bland folk som inte är i riskzonen.
Jo, det är väldigt vanligt att folk som inte tillhör riskgrupper vaccinerar sig mot influensan. Jag har nog gjort det i 15 år i alla fall (för att det varit gratis, ska tilläggas).
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
MaxHugo
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Det är ju allraminst för sin egen skull man vaccinerar sig utan för att inte sprida smittan i sin omgivning. Att inte ta ett säkert och väl fungerande vaccin för att bekämpa en pandemi är osolidariskt och egoistiskt!
Att inte vara uppsatt på tobiasregistret.se är osolidariskt och egoistiskt! Se vi kan kasta paj hela dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.