Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
halper halper skrev:
Fast frågan är ju om man vaccinerat sig, inte om man har haft sjukdomen.
Jo, jag förstår.
Men när det gäller resor och andra evenemang så har fokus enbart hamnat på vaccin. Man kan inte få "tillfrisknat" i Covidbeviset förrän den 12 augusti trots att vi nu är ganska många (1,1 miljoner personer) som haft sjukdomen.
 
Precis, det ska svida att vara anti-vaxxer. :p
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
linneac och 8 till
  • Laddar…
Jag har också haft det, milda symtom men valde ändå att ta spruta ett för en tid sedan. Kändes inte helt 100 men man får väl lyssna på expertisen. Kan också nämna att en kompis kollega fick det, milda symtom. Sen fick han det igen i våras och dog. Det förvånar mig, att man kan bli så mycket mer sjuk andra gången.
 
  • Wow
  • Ledsen
Wiggen64 och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Precis, det ska svida att vara anti-vaxxer. :p
Jag är ingen anti-vaxxer om det var riktat till mig.
Ska vaccinera mig i höst men går på den statistik och kunskap expertisen ger.
Under 6-9 månader så har de tillfrisknade (i snitt) mycket högre halt av antikroppar än vad vaccinet ger. Därefter avtar det så då ska man se till att ta sina doser.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
...Det förvånar mig, att man kan bli så mycket mer sjuk andra gången.
Vad jag förstått är det överreaktion av immunförsvaret som ställer till de stora problemen. Då är det inte så konstigt att man kan bli ännu sjukare om man får det igen, för då kanske immunförsvaret tar i överdrivet mycket.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag vet inte... blev mitt svar. Varför inte? Well... Det finns massor av olika resonemang att föra.
De för mig tydligaste är väl dels att jag är rätt säker på att jag hade corona tidigt förra våren, men då med väldigt milda symptom. Mao, jag tror inte jag personligen skulle drabbas speciellt hårt om jag får det igen.
Jag vet att jag hängt med smittade personer men inte fått något själv. Mao tror jag inte jag är speciellt mottaglig.
Jag har aldrig tagit vaccin mot tidigare influensor utan har som grundinställning att kroppen mår bäst om den får klara av sådant själv, om den klarar av det förstås.
Fast när det gäller vaccin så är det ju faktiskt det som är poängen: att kroppen ska klara det själv. Det är ju ditt immunförsvar som, efter ett vaccin eller en genomgången sjukdom, har lärt sig att försvara sig mot denna sjukdom. Att immunförsvaret inte blir "tränat" när man är vaccinerad är ju faktiskt precis helt fel, eftersom vaccinet just är immunförsvarets träningsprogram!

T ToRy skrev:
Jag tror att om man bara får vaccinerat en tillräckligt stor del av befolkningen så kommer problemet vara löst. Alla behöver inte vaccineras, men tillräckligt många.
Detta är lite som alla andra liknande frågor som kräver att många gör något, men för den enskilde kan det vara svårt att se fördelen med den individuella insatsen. Vad är det för mening att jag pantar flaskor när grannen kör sportbil?

T ToRy skrev:
Varför tvekar jag? Eller rättare sagt, varför skulle jag ta vaccinet om jag nu tar det? Tja, det pratas om "solidaritet" och annat vackert så det är väl det då. Men då undrar jag lite grann; om jag tar vaccinet, kan jag då inte fortfarande bära smittan och smitta andra? I så fall skyddar ju vaccinet egentligen bara mig själv. Då handlar solidariteten mer om att man inte ska belasta en ansträngd sjukvård om man blir sjuk. Men om 95% vaccineras kommer sjukvården inte längre vara ansträngd...
Med vaccin är det väldigt sällan binärt; det är inte noll eller allt. I detta fall så ökar sannolikheten att (1) du får en betydligt mildare sjukdom eller inte känner av det alls med ungefär 70–80% (har inte koll på alla de senaste siffrorna), att (2) du slipper åka in på sjukhus – eller rentav dör – med cirka 90% och att (3) du inte smittar andra. Hur stor den sistnämnda effekten är vet jag inte, men jag tror att de flesta undersökningar visar att de som inte har symptomatisk sjukdom löper mindre risk att smitta andra. Noll är den förstås inte, och media passar ju förstås på att rapportera med stora rubriker om hur många fullvaccinerade som blir sjuka, åker in på sjukhus, eller dör. Så kommer det alltid vara, och så är det med i stort sett alla sjukdomar som man kan bli vaccinerad mot, men som fortfarande cirkulerar. De enda två undantagen som jag kan komma på är polio och smittkoppor; den förstnämnda finns, pga vacciner, på bara några platser i världen, och den sistnämnda är i det vilda utrotad.

Vaccinet är inte 100%, men betydligt bättre än inget. Du är kanske lärare på min dotters skola (hon får inte bli vaccinerad pga ålder) och kanske blir smittad (men skulle inte ha blivit om du vore vaccinerad) av någon ovaccinerad i affären. Hon blir smittad och smittar oss, men innan vi märker av att vi är sjuka så smittar vi farmor (som har ett dåligt immunförsvar, och därför inte har ett bra skydd), som sedan dör. Trist. Säg att både du och den person som du blev smittad av är vaccinerade och vaccinet minskar risken med 50% att smitta andra. Det är då bara 25% chans att farmor dör.

Inte ens i de mest behövande åldersgrupperna (70 och uppåt) har vi kommit upp till mer än 90%, och med tanke på att alla som är under 16 år kommer att börja höstterminen ovaccinerade så har vi nog att se fram emot ett stort antal sjukdomsfall även i höst. Man får hoppas att de allvarliga sjukdomsfallen håller sig nere, men som det ser ut nu kommer detta att bli en sjukdom för de under 40. Dessa kan i sin tur smitta de vars immunförsvar inte gick igång särskilt bra.

T ToRy skrev:
Så, jag vet inte. Har tänkt ett tag att i och med att det varit svårt att få tider så kan de som verkligen vill få ta vaccinet före mig. När det lugnat ner sig ska jag kolla upp mer fakta - eller rättare sagt information - om allt kring vaccinet och då bestämma mig. Det kanske börjar lugna ner sig, dags att kolla upp...?
Definitivt dags att kolla upp, tycker jag! På de flesta ställen är det nu lätt att få tid.

T ToRy skrev:
Så tänker jag...
Om någon känner en oemotståndlig lust att övertyga mig om varför jag bör ta vaccinet så varsågod. Jag välkomnar all information som sakligt och korrekt informerar mig om hur jag resonerar fel ovan. :)
Den här typen av saker är lättast att diskutera ansikte mot ansikte tror jag. Om du verkligen vill ha åsikter, prata med folk du känner om varför eller varför inte de är vaccinerade. De flesta som jag pratar med säger att de är oroliga för biverkningar, "inte behöver" (kommer inte bli allvarligt sjuka, "kan inte" bli smittade) etc. Väldigt få som tror på 5G och mikrochip och sådant, men de finns förstås också. Jag var också orolig för biverkningar – det är ju världens mest hajpade vaccin – men med tanke på att det administrerats mer än en miljard doser och med tanke på att alla pensionärer jag känner vaccinerat sig utan biverkningar så tänkte jag att min unga kropp nog pallar några mikrogram modern medicin.
 
  • Gilla
  • Älska
linneac och 8 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jo, jag förstår.
Men när det gäller resor och andra evenemang så har fokus enbart hamnat på vaccin. Man kan inte få "tillfrisknat" i Covidbeviset förrän den 12 augusti trots att vi nu är ganska många (1,1 miljoner personer) som haft sjukdomen.
Kanske inte är en medveten strategi, utan för att man lagt mer tid på att undersöka hur väl och hur länge de som vaccinerats har skydd mot sjukdom, medan man inte lagt lika mycket krut på att undersöka hur det ser ut för dem som har haft sjukdomen. Trist att de inte fick med detta i Covid-beviset.

Åååå andra sidan, för att vara rejält impopulär, så tycker jag att detta är en struntsak. Ett par somrar utan utlandsresor och musikfestivaler är väl inte kul, men sånt är livet. Man får göra annat. Jag har i ett halvår jobbat natt istället för att flänga till Sydney, där kontoret ligger, och det har väl varit sådär men vafan... knappast värre än de generationer som vuxit upp under krig och ransonering, eller som råkar vara födda i ett sämre land. Man får bygga en altan istället, som alla andra i landet.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
KristinaRT
T ToRy skrev:
De för mig tydligaste är väl dels att jag är rätt säker på att jag hade corona tidigt förra våren, men då med väldigt milda symptom. Mao, jag tror inte jag personligen skulle drabbas speciellt hårt om jag får det igen.
Tja, eller också hade du inte det. Eftersom man inte testade generellt våren 20 är det en hel massa människor som ”tror” att de hade covid. Känner flera som tog antikroppstest för att ”bevisa” att de haft det och samtliga utom en visade sig vara negativa. Mao, antingen hade de inte haft covid, eller inte bildat antikroppar mot det.

Känner tillräckligt många som blivit riktigt dåliga trots att de var unga, friska och utan riskfaktorer för att rekommendera någon att avstå vaccin. Och det är mycket att riskera för att man ”tror” man haft det eller ”inte tror” man är mottaglig. Som min pappa brukade säga; tro gör man i kyrkan…..

Men det är helt ditt val. Skall man bli sjuk är det till hösten man ska bli det. Vi har fått stor erfarenhet av att behandla covid-patienter, vi har utrustning och det kommer nog inte vara överfullt på sjukhusen……
Du kommer bli väl omhändertagen av sjukvårdspersonal som arbetat häcken av sig, övertid och utan ledighet för att rädda covid-patienter. Som i många fall smittats på jobbet och i vissa fall fått kämpa mot långdragna symtom för att komma tillbaka. Sjukvårdspersonal som verkligen vet hur viktigt vaccinet är och vad det innebär för hela vården, för patienter med allvarliga sjukdomar som inte fått vård pga att covid tog alla resurser, och hur viktigt vaccinet är för att samhället ska kunna återgå till det normala.
Vi kommer vårda dig på bästa sätt, men vi kommer också tycka du är en stor egoistisk idiot som väljer att inte vaccinera dig och därför blir sjuk och tar en massa resurser från den vårdskuld vi försöker beta av.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Kromo och 12 till
  • Laddar…
MaxHugo
Inte haft Covid (vad jag vet) och har inte vaccinerat mig.

Största anledningen att jag inte vaccinerat mig, är pga att jag är lat. Sen personligen har jag för tillfället inget behov av att vaccinera mig.
Förmodligen kommer jag boka en tid i höst (y)
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
E
MaxHugo MaxHugo skrev:
Inte haft Covid (vad jag vet) och har inte vaccinerat mig.

Största anledningen att jag inte vaccinerat mig, är pga att jag är lat. Sen personligen har jag för tillfället inget behov av att vaccinera mig.
Förmodligen kommer jag boka en tid i höst (y)
Hoppas du hinner innan du ligger i respirator. För detta är inget för den late.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Största anledningen att jag inte vaccinerat mig, är pga att jag är lat. Sen personligen har jag för tillfället inget behov av att vaccinera mig.
Du är född på 90-talet va? :p
 
MaxHugo
E El-Löken66 skrev:
Hoppas du hinner innan du ligger i respirator. För detta är inget för den late.
Skulle jag varit det minsta orolig för att hamna där, hade jag varit vaccinerad.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Du är född på 90-talet va? :p
Nej.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Skulle jag varit det minsta orolig för att hamna där, hade jag varit vaccinerad.
Du är inte orolig för att andra kommer hamna där? Eller känner sympati för personalen inom vården som gått på knäna (baklänges, på glödande kol) i ett års tid?
 
  • Gilla
Kromo och 7 till
  • Laddar…
Hus tomte
MaxHugo MaxHugo skrev:
Inte haft Covid (vad jag vet) och har inte vaccinerat mig.

Största anledningen att jag inte vaccinerat mig, är pga att jag är lat. Sen personligen har jag för tillfället inget behov av att vaccinera mig.
Förmodligen kommer jag boka en tid i höst (y)
samma här å tänker nog inte heller vaccinera mej heller på ett tag
 
E
MaxHugo MaxHugo skrev:
Skulle jag varit det minsta orolig för att hamna där, hade jag varit vaccinerad.



Nej.
Finns gott om folk som hamnat där utan att ha varit oroliga för det dessförinnan.

Sanningen är den att inte heller jag, @El-Löken66 är nämnvärt orolig för denna nya sjukdom. Men väljer ändå att vaccinera då fördelarna uppväger nackdelarna.

Så fungerar det med alla vacciner, hade många resonerat som @MaxHugo hade vi haft en mängd mycket farliga sjukdomar florerande i Sverige idag.

Sen så gör du det i första hand för din farmors skull. Sen för din. Och till sist för att få ditt corona pass och kunna röra dig så fritt som möjligt i samhället.

Sura kommentarer att du snyltar på andra kan ju tas med en axelryckning, samtidigt ligger det ju något i det, i värsta fall kommer du inte kunna sova ordentligt med denna vetskapen.
 
  • Gilla
JSten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.