S slurppe99 skrev:
Beror inte det på hur lång räckvidd och körsträckan är. Då en som hade elbil. Alltid värmde upp den med kupévärmare Och han hade filt över knäna för att elen skulle räcka till jobbet.
Jag tycker största problemet om man kör utan värme är imman på insidan av rutorna. Har man ordentliga kläder på sig fryser man inte. Det fanns faktiskt en tid då jag av snålhet körde en bensinbil utan värme på vintern. Fast det hade inte med bensinförbrukningen att göra.

S slurppe99 skrev:
Kan samtidigt tipsa att bensinen och dieseln får fler tillsatser efter 1:a augusti. Med övergångsbestämmelser till 14:e augusti. Så era bilar som inte klarar E10 får tanka 98 oktan.
Det påminner mig om när blyet försvann och de som hade äldre bilar fick tillsätta blyersättningsmedel vid tankning.
 
Jonas Persson
A Avemo skrev:
Jag tycker största problemet om man kör utan värme är imman på insidan av rutorna. Har man ordentliga kläder på sig fryser man inte. Det fanns faktiskt en tid då jag av snålhet körde en bensinbil utan värme på vintern. Fast det hade inte med bensinförbrukningen att göra.


Det påminner mig om när blyet försvann och de som hade äldre bilar fick tillsätta blyersättningsmedel vid tankning.
Eller när de miljövänliga bensinpumparna som sög bort bensinångorna kom. Vissa bilar blev omöjliga att tanka då sensorn för full tank aktiverades hela tiden, panik :thumbdown:
 
dockstabaren1.jpg

Ok, finns tydligen kvar på något ställe fortfarande, men ändå!
 
  • Gilla
  • Älska
Ingenjören och 11 till
  • Laddar…
F
D debbo skrev:
Den moderna versionen heter Biltema
Och "bensinstation"
De sk "bensinstationerna" har numera minimal kunskap om bilar och minimalt med tillbehör. Däremot mat, korv och glass.
 
  • Ledsen
Fotografen
  • Laddar…
MaxHugo
Hade medelsvensson klarat av gamla typen av Systembolaget :sweat:
 
  • Interiör av det äldre Systembolaget med disken och könummer, kund i butiken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Sofriko och 9 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Hade medelsvensson klarat av gamla typen av Systembolaget :sweat:
Finns fortfarande, till exemplen i Hötorgshallen.
 
  • Wow
Fotografen
  • Laddar…
Jonas Persson
T TowaTei skrev:
[bild]

Ok, finns tydligen kvar på något ställe fortfarande, men ändå!
Tryck på knappen för att beställa:D
Men bilden är onekligen ny, chilibea...

Hmm, måste vara norrut, var kan man annars äta färsk röding för 116:- och alla andra rätter för några tior mer? Jepp, Docksta-baren ligger strax söder om Örnsköldsvik:rofl:
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
MaxHugo MaxHugo skrev:
Hade medelsvensson klarat av gamla typen av Systembolaget :sweat:
Om det var lika tomt som på bilden, var är alla?
 
MaxHugo
F fiskbuggaren skrev:
Finns fortfarande, till exemplen i Hötorgshallen.
Där ser man, läst nu att där finns två kvar. Den andra i Söderhallarna.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Hade medelsvensson klarat av gamla typen av Systembolaget :sweat:
En halv böj tack!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
[media]
Ljudet av ett modem är äldre än internet, även om just det där ljudet förmodligen kommer från ett modem med högre prestanda.
 
P
P Pin skrev:
Är inte detta fortfarande ett beteende hos dem som kör elbil eller laddhybrid? Har läst om det i andra trådar här på bh.
Det är mer motiverat om man kör elbil än om man kör hybrid.
Man förstås inte heller använda kupévärmen i en elbil när det är kallt.

Om 20-30 år kan vi skriva om dessa glömda fenomen i den här tråden.
 
P
K knipo skrev:
När man skulle stanna drog man i den plastade vajern uppe vid taket så plingade det i fören.
Gör man inte så längre? Jag har uppenbarligen inte åkt buss på ett bra tag.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 2 till
  • Laddar…
engs
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
När städer låg som ett pärlband på riksvägarna. Idag passerar man förbi dem och inte igenom. Förr såg man mycket mer av Sverige, idag kommer man snabbare till sitt resmål.

Vägkartor som man fick gratis på bensinstationen. De visade alla bensinkedjans stationer i Sverige och var samtidigt bland de bästa kartorna man kunde få tag på. Upplösningen var låg och man förstod ibland först efter någon mil att man kommit fel. Då blev det till att lista ut var man var och hur man kom rätt igen. Ofta blev det till att åka vidare för att finna ett landmärke innan det löste sig.
[bild]

För tätorten var taxikartan bäst, men de flesta följde nog förra årets kartdel från telefonkatalogen, eller den man skulle besökas mer eller mindre korrekta vägbeskrivning.
[bild]
[bild]

Att åka till nya platser var spännande. Glöm inte att biltelefonen inte fanns så det var inte bara att ringa. Hittade du mot förmodan en telefonkiosk, var det inte säkert att den du skulle träffa satt inne vid sin fasta telefon.
Köpte ny Vägatlas i princip varje år på arbetsgivarens bekostnad. Motormännens röda.
För mer detaljer skrev jag ut från eniro.se dvs på gatunätsnivå som bara fanns i stadskärnor i kartboken medan de kunder jag besöker ofta finns på industriområden.

Annat ”trick” var ett anteckningsblock som satt med sugpropp på vindrutan, tror alla resande då hade en sådan.
Där skev jag upp vägnr. / gata osv som fusklapp. för att slippa titta i kartboken.
typ
E4 -> 40 -> 47
Falköping rondell rakt fram
Osv.

Nu med GPS är det så jäkla bekvämt, men känns som man tappar en hel del tränande av lokalsinne och ren minnesträning.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
För mer detaljer skrev jag ut
Slyngel. Här pratar vi pre-internet för att det ska räknas.

Du tror säkert att en Tom-tom med en fejkad Carl Bildt-röst är något som någon hunnit glömma bort också!

;)
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.