1 093 092 läst · 10 758 svar
1093k läst
10,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag tycker största problemet om man kör utan värme är imman på insidan av rutorna. Har man ordentliga kläder på sig fryser man inte. Det fanns faktiskt en tid då jag av snålhet körde en bensinbil utan värme på vintern. Fast det hade inte med bensinförbrukningen att göra.S slurppe99 skrev:
Det påminner mig om när blyet försvann och de som hade äldre bilar fick tillsätta blyersättningsmedel vid tankning.S slurppe99 skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 691 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 691 inlägg
Eller när de miljövänliga bensinpumparna som sög bort bensinångorna kom. Vissa bilar blev omöjliga att tanka då sensorn för full tank aktiverades hela tiden, panikA Avemo skrev:Jag tycker största problemet om man kör utan värme är imman på insidan av rutorna. Har man ordentliga kläder på sig fryser man inte. Det fanns faktiskt en tid då jag av snålhet körde en bensinbil utan värme på vintern. Fast det hade inte med bensinförbrukningen att göra.
Det påminner mig om när blyet försvann och de som hade äldre bilar fick tillsätta blyersättningsmedel vid tankning.
Medlem
· Stockholm
· 2 189 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 691 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 691 inlägg
Tryck på knappen för att beställaT TowaTei skrev:
Men bilden är onekligen ny, chilibea...
Hmm, måste vara norrut, var kan man annars äta färsk röding för 116:- och alla andra rätter för några tior mer? Jepp, Docksta-baren ligger strax söder om Örnsköldsvik
Det är mer motiverat om man kör elbil än om man kör hybrid.P Pin skrev:
Man förstås inte heller använda kupévärmen i en elbil när det är kallt.
Om 20-30 år kan vi skriva om dessa glömda fenomen i den här tråden.
Köpte ny Vägatlas i princip varje år på arbetsgivarens bekostnad. Motormännens röda.Jonas Persson skrev:När städer låg som ett pärlband på riksvägarna. Idag passerar man förbi dem och inte igenom. Förr såg man mycket mer av Sverige, idag kommer man snabbare till sitt resmål.
Vägkartor som man fick gratis på bensinstationen. De visade alla bensinkedjans stationer i Sverige och var samtidigt bland de bästa kartorna man kunde få tag på. Upplösningen var låg och man förstod ibland först efter någon mil att man kommit fel. Då blev det till att lista ut var man var och hur man kom rätt igen. Ofta blev det till att åka vidare för att finna ett landmärke innan det löste sig.
[bild]
För tätorten var taxikartan bäst, men de flesta följde nog förra årets kartdel från telefonkatalogen, eller den man skulle besökas mer eller mindre korrekta vägbeskrivning.
[bild]
[bild]
Att åka till nya platser var spännande. Glöm inte att biltelefonen inte fanns så det var inte bara att ringa. Hittade du mot förmodan en telefonkiosk, var det inte säkert att den du skulle träffa satt inne vid sin fasta telefon.
För mer detaljer skrev jag ut från eniro.se dvs på gatunätsnivå som bara fanns i stadskärnor i kartboken medan de kunder jag besöker ofta finns på industriområden.
Annat ”trick” var ett anteckningsblock som satt med sugpropp på vindrutan, tror alla resande då hade en sådan.
Där skev jag upp vägnr. / gata osv som fusklapp. för att slippa titta i kartboken.
typ
E4 -> 40 -> 47
Falköping rondell rakt fram
Osv.
Nu med GPS är det så jäkla bekvämt, men känns som man tappar en hel del tränande av lokalsinne och ren minnesträning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 324 inlägg