R Rkarlsson skrev:
[bild]
Det måste vara Hässleholm!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det måste vara Hässleholm!
Det är Hässleholm =)
De vita bussarna var de första jag åkte, så det var röda knappar med högt pling vid chauffören.
Då fanns det även länsbussar från Hässleholm som gick från Kstad hela vägen bort till Helsingborg, de var lite skönare att åka.

Hittar ingen bild nu, men det var rätt fina grejjer de hade när man betalade. Både med pengar och kort.
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Stollar som åkte runt med ACn avstängd för att "bilen drog hela 1dl mer med den på" fast det var skitvarmt.

Stötte som tur var aldrig på någon själv, det hade blivit slagsmål i bilen om jag hade gjort det. Har iofs. alltid kört så kan ha med det att göra.

Jag ifrågasatte flera som sa sig varit med om det och frågade varför de inte erbjöd sig tanka eller hjälpa till med notan (då jag vet att de ville ha ACn på) men förarna vägrade tydligen...

Detta utspelade sig på 90-talet
Fast det där är ju nästan modernt. När jag var liten drömde jag om en bil med taklucka, det var det lyxigaste jag kunde tänka mig för att få lite mer ventilation. Att det fanns bilar med AC hade jag hört talas om, men det var inget som direkt fanns "på riktigt".
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
I det här fallet skulle jag säga att du har fel som jag minns det. Som Rkarlsson var inne på, gick man ut på vägrenen när det var lite tätare trafik så blev det någon slags trigger för alla andra att öka farten och köra om, även de som legat en bra bit bakom och kört saktare. Och även om man körde de 15-20 km/h över hastighetsbegränsningen som var "standard" på den tiden.
Japp, som du skriver så var det standard på den tiden, något vi nästan glömt bort.
Nu är standarden gissningsvis ännu högre över gränsen.
 
P Pin skrev:
Är inte detta fortfarande ett beteende hos dem som kör elbil eller laddhybrid? Har läst om det i andra trådar här på bh.
Två av oss som hade laddhybrid på jobbet och lite i längsta laget för att komma fram på bara el brukade försöka med detta i alla fall. Detta genom att sänka farten och värmen. AC gjorde dock ingen stor skillnad. Frågar man någon annan på jobbet så hade vi aldrig värmen på på vintern. Vi brukade även uppmuntra detta med historier om hur besvärligt det var att flera gånger under resan skrapa rutorna fria från is på insidan och annat seriöst. Men så här i efterhand kan jag medge att jag faktiskt hade värmen på när det var minusgrader. Detta trots att det gick åt bensin innan jag var framme. I elbilen som jag kör nu har jag hittills aldrig haft problemet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Maria T
R Ring skrev:
Mjölkbar på lunchrestaurang... Kommer någon ihåg detta?
Bara till uttrycket - serverade de Mjölkskak/Milkshake eller vad?
 
Maria T
K knipo skrev:
På tal om gamla bussar!
När man skulle stanna drog man i den plastade vajern uppe vid taket så plingade det i fören.
Vi barn bråkade ofta om vem som skulle få ”plinga”, o ibland var det någon annan i bussen som hann före så ingen av oss fick ”plinga”.
...och jag har hemska minnen av att ha suttit på en fönsterplats (med stor människa bredvid) och vilja gå av, skulle "plinga i snöret" men det funkade inte, kanske avslitet? och jag vågar såklart varken säga till passageraren breve att jag vill av, eller skrika "stopp, stanna" till chauffören...så lilla jag åker med några hållplatser ti:cry:l
 
  • Gilla
  • Ledsen
dicliff och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Ring kanske tänker på

extrabilder1007343_large.jpg

Annars var första tanken

 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@Ring kanske tänker på

[bild]

Annars var första tanken

[media]
Sån station hade vi i skolan. Det var mjölk, äpple och apelsinjuice =)
 
A Avemo skrev:
Två av oss som hade laddhybrid på jobbet och lite i längsta laget för att komma fram på bara el brukade försöka med detta i alla fall. Detta genom att sänka farten och värmen. AC gjorde dock ingen stor skillnad. Frågar man någon annan på jobbet så hade vi aldrig värmen på på vintern. Vi brukade även uppmuntra detta med historier om hur besvärligt det var att flera gånger under resan skrapa rutorna fria från is på insidan och annat seriöst. Men så här i efterhand kan jag medge att jag faktiskt hade värmen på när det var minusgrader. Detta trots att det gick åt bensin innan jag var framme. I elbilen som jag kör nu har jag hittills aldrig haft problemet.
Beror inte det på hur lång räckvidd och körsträckan är. Då en som hade elbil. Alltid värmde upp den med kupévärmare Och han hade filt över knäna för att elen skulle räcka till jobbet.

Kan samtidigt tipsa att bensinen och dieseln får fler tillsatser efter 1:a augusti. Med övergångsbestämmelser till 14:e augusti. Så era bilar som inte klarar E10 får tanka 98 oktan. Allt blir givetvis billigare. Tacka vet jag 1977 när bensinen kostade under kronan per liter.:crysmile:. Se nu är jag tillbaka i tråden.
 
Redigerat:
hsd
R Rkarlsson skrev:
Och ändå trots det som jag inte hade en aning om så fungerade trafiken mycket bättre då än nu =) Jag och klasskompisarna kunde aldrig skylla på att det var tågets fel om vi var sena.
Bara titta så ståtlig den var
[bild]

Och då måste jag lägga in hur bussarna såg ut förr med här, de var skumpiga och jävliga, men det gick bussar då =)
[bild]
De där jäkla tågen går fortfarande här, ligger lite löv eller snö blir det ersättningsbuss i stället likaså om fet blåser eller är kallt eller varmt
Men bussbolagen trivs, skulle tågen bli pålitliga nlir det konkurs för bussbolag
 
Knyta händerna i byxfickorna. VEM saknar inte att man fortfarande gör det, istället för att exempelvis besudla forum med de trådar som egentligen ska handla om just vad skaparen syftar på. Ymf! Ja djävelbärg vad jag åkte dit på eget grepp. Men det var det värt.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
De där jäkla tågen går fortfarande här, ligger lite löv eller snö blir det ersättningsbuss i stället likaså om fet blåser eller är kallt eller varmt
Men bussbolagen trivs, skulle tågen bli pålitliga nlir det konkurs för bussbolag
Är det dieseltågen?
Vi har ju öresundstågen som ser ut som kustpilen, men de är ju el. Och det är ungefär 100 olika förseningar "kopplad" till elledningar.
Enda gången vi haft problem när jag åkt med ett kustpilentåg var när vi körde på en ko, då fick lokföraren gå i begränsad hastighet.
De är dock inte lika sköna som kustpilen var.
 
R Rkarlsson skrev:
Och ändå trots det som jag inte hade en aning om så fungerade trafiken mycket bättre då än nu =) Jag och klasskompisarna kunde aldrig skylla på att det var tågets fel om vi var sena.
Bara titta så ståtlig den var
[bild]

Och då måste jag lägga in hur bussarna såg ut förr med här, de var skumpiga och jävliga, men det gick bussar då =)
[bild]
Å, var/är kustpilen också elefantrövståg? :D
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
hsd
R Rkarlsson skrev:
Är det dieseltågen?
Vi har ju öresundstågen som ser ut som kustpilen, men de är ju el. Och det är ungefär 100 olika förseningar "kopplad" till elledningar.
Enda gången vi haft problem när jag åkt med ett kustpilentåg var när vi körde på en ko, då fick lokföraren gå i begränsad hastighet.
De är dock inte lika sköna som kustpilen var.
Diesel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.