E
B Boggi skrev:
Bra, förklara då vad som menas med "Det är förmodligen att Elstationen inte kan anpassa sig till ett visst watt antal i programmet och leder därför till en kortslutning. Så det är förmodligen att Elstationen inte är rätt installerad med maskinen".
Vad menas ex vis med "Elstationen"? Är det nätverksägaren med någon transformatorstation, någon huvudcentral i fastigheten eller huvudcentralen i lägenheten/villan? Eller är det något i maskinen?
Maskinen skulle jag tro är tvättmaskinen som menas.

El stationen bör vara uttaget eller dosan där nämnda tvättmaskin ansluts.

Förbrukas för mycket Wattpå den gruppen, exempelvis att tvättmaskin och torktumlare kör samtidigt rekommenderas ökat motsvarande i elcentralen, detta kan uppnås med att få fram en fas till och skapa en tvåfasgrupp eller dra fram ny enfas grupp.

Kanske den som skrev mejlet inte kan alla facktermer, men i korthet menas kolla så befintlig elanslutning är korrekt och därefter RTFM, elinstallatör @Müssli känner till detta.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att löken är ironisk.
Jag tar tillbaka det där, han vimsar tydligen.
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
J Jens Larsson skrev:
Hus från 1951, men den här installationen är uppenbarligen nyare. Tänkte koppla in ett vägguttag i den dosan...
[bild]
glapp ..... varmgång ... svart isolering ... spricker ... bar kopparledare...
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tar tillbaka det där, han vimsar tydligen.
Skräll!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
När jag lyssnade igen på videon hördes transformatorljudet väldig tydligt - och det fanns inga skyddsavbrott. Transformatorn måste ha stått mindre än 10 meter bakom ryggen på den som filmade - i sitt transformatorbås. Det hörs hur jobbigt den har när ljusbågen tänder och brinner vid det enpoliga jordfelet. Men möjligen har den en nollpunktsreaktor / nollpunktsresistor - som begränsar kortslutningsströmmen något - men inte ner till de vanliga 5 Amperen.
Undras om det där fordonet som syns till vänster längre in i filmen inte är linjegubbarnas fordon...
 
S skaraborgsfakir skrev:
Undras om det där fordonet som syns till vänster längre in i filmen inte är linjegubbarnas fordon...
Det låter sannolikt även om Altec bara synes vara en underleverantör Utilities. På hemsidan står det att "Altec is a leading provider of products and services to the electric utility, telecommunications, tree care". Var det här ett exempel på hur de utför sin "trädvård" tro?
Om det är fallet bör nog Utilitiet ta in en annan underleverantör.
 
Stickan56
B Boggi skrev:
Det låter sannolikt även om Altec bara synes vara en underleverantör Utilities. På hemsidan står det att "Altec is a leading provider of products and services to the electric utility, telecommunications, tree care". Var det här ett exempel på hur de utför sin "trädvård" tro?
Om det är fallet bör nog Utilitiet ta in en annan underleverantör.
Altec har levererat kranbilen som syns i filmen.
Vilka som är elnätets operatör framgår väl inte.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Altec har levererat kranbilen som syns i filmen.
Vilka som är elnätets operatör framgår väl inte.

Stickan
Nej
 
Stickan56
B Boggi skrev:
Nej
Nej till vad?

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nej till vad?

Stickan
Ursäkta att jag var otydlig.
Du skrev påståendet/frågan "Vilka som är elnätets operatör framgår väl inte" - och på detta svarade jag Nej. Dvs. jag kunde inte se - eller noterade inte operatörens namn. Så jag kan vare sig bekräfta eller dementera om det ex vis skulle kunna vara PG&E.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Har aldrig problem med el i mitt hus eller till elbilen

Den här sänker energiförbrukningen men upp till 90 %

Annars räcker det med ett 9 volts batteri för att driva hela huset.

 
  • Haha
-PC- och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Det låter sannolikt även om Altec bara synes vara en underleverantör Utilities. På hemsidan står det att "Altec is a leading provider of products and services to the electric utility, telecommunications, tree care". Var det här ett exempel på hur de utför sin "trädvård" tro?
Om det är fallet bör nog Utilitiet ta in en annan underleverantör.
Jo min tanke när jag först såg felet var: jahaa ännu en film med lekmän som dokumenterar elfel av lite varierande sort sedan när jag såg lastbilen ....
hmmm elbolaget är redan på plats ...
alltså har branden redan nu pågått en stund...
men de har av något skäl inte fått komma åt trädet (klipp i grenarna...)
men då riskerar de att bli riktigt ovänner med husägaren.
 
Mikael_L
J Jens Larsson skrev:
Hus från 1951, men den här installationen är uppenbarligen nyare. Tänkte koppla in ett vägguttag i den dosan...
[bild]
Den här dosan var spännande .. :thinking: :geek:

Först och främst måste det väl vara gummiisolerade trådar, och därför har isolering gett upp så illa, den är väl torr som fnöske och ramlar sönder när man tar i den?

Och det tyckte jag var intressant, det betyder att 1951 hade inte allt ersatts av PVC-isolering!

Sen undrade jag direkt över färgerna, att det var en brun med tydde ju på senare datum, där PVC var det enda som fanns. Men sen insåg jag att den jag tror är brun egentligen är röd, kanske lite dassigt röd ...
Och det förklarar ju varför den är kopplad mot gulgrön, ty det var rätt vanligt att använda röd som skyddsjord.

Att det är förtenta trådar är ju också ett bevis på åldern.

Sen verkar vi då ha en vit, (hmmm) som antingen är fas eller noll, troligen.
Och en svart, som också är antingen nolla eller fas.
De ser urkopplade ur nu.

Är det inte också en biledare?
Då är det väl en ledning i gummi-bly-systemet, kanske en EDKL.

I vilket fall så är det bara att riva bort ledningsjäveln, och byta mot nytt, livslängden har redan passerats med råge där.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Belysningsstolparna på den nya handelsplatsen som öppnade i vintras. Lyktorna sitter knappt fast.

Grov kabel och PEM-slang?! gör att lyktan styrs av kabeln och det blir inte bättre av avsaknaden av en lösning som den fixerar dem vid stolparna.

Man verkar även ha kopplat lite fel då de lyser dygnet runt.

Belysningspelare med löst sittande lampor och synlig kabel längs en gångväg på en handelsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Belysningslykta löst monterad på stolpe med synlig grov kabel och PEM-slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på slarvigt monterade belysningsstolpar med grov kabel och PEM-slang som håller lyktorna på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Belysningsstolparna på den nya handelsplatsen som öppnade i vintras. Lyktorna sitter knappt fast.

Grov kabel och PEM-slang?! gör att lyktan styrs av kabeln och det blir inte bättre av avsaknaden av en lösning som den fixerar dem vid stolparna.

Man verkar även ha kopplat lite fel då de lyser dygnet runt.

[bild]

[bild]

[bild]
Är det LED seriekopplade? Typ 700 mA
Det finns ingen jordledning men stolpen är kanske av plast.
Det där kommer inte att funka så länge till. :thinking::(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.