Hej!

Har precis beställt en TS55:a och kommer givetvis behandla den som ett barn med tanke på priset. :) Min fundering är dock hur mycket sliter sågning i spånskiva på klingan i en sådan maskin, med den klinga som medföljer. Är det något man bör använda en billigare såg till eller kan man såga på utan att fundera så mycket på det?

// Johan
 
JohanKson skrev:
Hej!

Har precis beställt en TS55:a och kommer givetvis behandla den som ett barn med tanke på priset. :) Min fundering är dock hur mycket sliter sågning i spånskiva på klingan i en sådan maskin, med den klinga som medföljer. Är det något man bör använda en billigare såg till eller kan man såga på utan att fundera så mycket på det?

// Johan
jag sågar aldrig i spånskiva med originalklingar till min ts-55a. däremot köpte jag dewalts series 30 klinga med 30T för detta, fungerar utmärkt och kostar ca 140kr, blev mkt bra snitt.
 
Varför sliter spånskiva så hårt på klingan? Hur är det med MDF och annan board?

// Johan
 
P
JohanKson skrev:
Varför sliter spånskiva så hårt på klingan? Hur är det med MDF och annan board?

// Johan
dedär va intressant! vilken festool klinga ska man ha för o köra spånskivor? om nu den fintandade sliter? :confused: fick hem min ts55 i fredas och oj vilken maskin .nu är man fast där i festool träsket :/
 
JohanKson skrev:
Varför sliter spånskiva så hårt på klingan? Hur är det med MDF och annan board?

// Johan
Spånskivor innehåller extremt hårda partiklar, som sandkorn. Det skämmer de flesta eggverktyg ordentligt. Är det dessutom inte hårdmetall håller de ingenting. Prova ett vanligt snabbstålsborr eller ett stämjärn i en spånskiva så märker man hur snabbt de blir fördärvade. MDF däremot, är inte alls så farligt.
 
Bra det, "får" jag inte använda sågen i MDF kan jag ju sluta tjata på frun om hur fantastiskt mycket jag skulle behöva en...
 
Jag motiverade min såg med att jag skulle göra snygga salningar för fönstren! :) Och genom att svära extra högt när jag använde min gamla såg...
 
Skönt att höra att det inte bara är min fru som är skeptisk till bra(dyra)verktyg ;)
Kommer att beställa en TS55 när det blir dags att renovera trappan med nya sättsteg av parkettskivor eller renoveringsskivor i ek. Grannen anlitade en snickare till liknande jobb som fakturerade 14 timmars arbete och inte ens min fru tyckte att percisionen var speciellt bra så när jag sa att jag kommer att göra ett bättre jobb med en TS55 så fick jag ok... Den är ju inte dyrare än 14 timmars fakturering trots allt....
 
Det där med trappan lät intressant. Ska göra samma sak själv så småningom. Underrätta mig gärna med de fel du gör så jag kan undvika dem. :)
 
SmygvinkelChalle skrev:
Skönt att höra att det inte bara är min fru som är skeptisk till bra(dyra)verktyg ;)
Kommer att beställa en TS55 när det blir dags att renovera trappan med nya sättsteg av parkettskivor eller renoveringsskivor i ek. Grannen anlitade en snickare till liknande jobb som fakturerade 14 timmars arbete och inte ens min fru tyckte att percisionen var speciellt bra så när jag sa att jag kommer att göra ett bättre jobb med en TS55 så fick jag ok... Den är ju inte dyrare än 14 timmars fakturering trots allt....
Vad får du betala för TS55:an? och vad kostar hantverkare där du bor?
 
Handlar det om inköp av nya verktyg tycker jag man har rätt att frisera siffrorna lite... Hur skulle man annars få köpa nå´t?
 
För att nästan återgå till ursprungsämnet, jag antar att laminat (golv) är ännu värre för en klinga än spånskiva? Får nog köpa in en skräpklinga till mina skräpcirkelsåg får dessa uppdrag.
 
I min gröna ungdom, när 707án var nyinköpt, premiärsågade jag ett laminatgolv i sovrummet. (Jag vet inte varför jag trodde att det skulle gå utan problem, till mitt försvar kan jag bara anföra att det är svårt att låta bli att använda nya prylar.)
Den klingan har jag numera gjort om till verkstadsklocka. Den besökare som kan hitta en vass fläck på den klingan vinner en t-shirt...
Jag antar att det finns klingor som är gjorda för laminatsågning.
 
Heh, jag invigde min 10SD igår när jag la laminat i ett rum, kom väl en tredjedel av rummet innan jag upplevde klingan som trött, på slutet av rummet blev det brännmärken på alla sågytor. Antingen skickar Bosch med otroligt usla originalklingor eller så tabbade jag mig som inte köpte dedikerad laminatklinga. Om det nu finns såna. Nån får gärna klargöra :) Jag upplever inte att sticksågsblad dör av riktigt lika fort lustigt nog, känns som jag får många kapmeter per nerlagd krona i sticksågsblad.
 
På tal om att såga... Den här tråden fick mig att med förnyad kraft hävda att jag behöver en Festoolsåg, och kan ni tänka er, det gick igenom! Frun tyckte argumentet "Karlarna i min släkt blir ju inte särskilt gamla, vore det inte trist om jag aldrig hann prova min drömmaskin innan det är dags!" var helt omöjligt att motstå... Eller också har hon tröttnat på mitt krypande och fjäskande. Jag ska INTE använda den på laminat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.