Hej.
Min kära svägerska köpte sig en liten sommarstuga allt frid o fröjd (trodde hon ja).
Tyvärr har hon grannen från helvetet rent ut sagt . Min svägerska är svensk men bosatt i Danmark sen 35 år tillbaka (ska ju inte spela någon roll) hon kan inte visa sig i sin stuga för s grannen kommer ut och skriker över hela byn att hon är knarkare och måste ha personlig assistent med sig, hon får inte strö askan från förbränning toaletten på sin egen tomt mm ja listan kan göras oändligt lång , den ska minsann tas med hem till Danmark! Anmäler henne till så många myndigheter som finns om påhittade saker. Nu har det gått så långt att min svägerska funderar på att sälja sitt lilla paradis. Finns det verkligen inget man kan göra för att stoppa grannens terro? Kan tilläggas att det är ca 6 hus totalt och samtliga dom andra har fått utstå samma terro från denna fullständigt galna kvinna.
Jag och min man klipper gräs och kollar till stugan då den inte ligger så långt från vårt och aldrig människan sagt ett ljud till oss.
Snälla hjälp oss få stopp på detta.
 
A
S Sickanmickan skrev:
Hej.
Min kära svägerska köpte sig en liten sommarstuga allt frid o fröjd (trodde hon ja).
Tyvärr har hon grannen från helvetet rent ut sagt . Min svägerska är svensk men bosatt i Danmark sen 35 år tillbaka (ska ju inte spela någon roll) hon kan inte visa sig i sin stuga för s grannen kommer ut och skriker över hela byn att hon är knarkare och måste ha personlig assistent med sig, hon får inte strö askan från förbränning toaletten på sin egen tomt mm ja listan kan göras oändligt lång , den ska minsann tas med hem till Danmark! Anmäler henne till så många myndigheter som finns om påhittade saker. Nu har det gått så långt att min svägerska funderar på att sälja sitt lilla paradis. Finns det verkligen inget man kan göra för att stoppa grannens terro? Kan tilläggas att det är ca 6 hus totalt och samtliga dom andra har fått utstå samma terro från denna fullständigt galna kvinna.
Jag och min man klipper gräs och kollar till stugan då den inte ligger så långt från vårt och aldrig människan sagt ett ljud till oss.
Snälla hjälp oss få stopp på detta.
Vad är det som ska ha utlöst denna människas beteende?
försök att spela in detta udda beteende och spela upp för polis... Så kan saken vara ur världen sen..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Låter som psykiska problem. Att hantera en sådan granne kan vara svårt skulle jag säg, utan att själv ha egen erfarenhet.

Kan ni inte ta en diskussion med grannen och få någon indikation på vad som triggar beteendet?

Annars låter det om det är någon form av ofredande som grannen håller på med. En polisanmäla kan vara en sak att testa, även om polisen ofta verkar skriva av enklare ärende som saknar reella bevis etc.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad är det som ska ha utlöst denna människas beteende?
försök att spela in detta udda beteende och spela upp för polis... Så kan saken vara ur världen sen..
Vet inte vad som utlöser hennes beteende, trodde inte man fick spela in utan tillstånd....
 
A
E etompau skrev:
Låter som psykiska problem. Att hantera en sådan granne kan vara svårt skulle jag säg, utan att själv ha egen erfarenhet.

Kan ni inte ta en diskussion med grannen och få någon indikation på vad som triggar beteendet?

Annars låter det om det är någon form av ofredande som grannen håller på med. En polisanmäla kan vara en sak att testa, även om polisen ofta verkar skriva av enklare ärende som saknar reella bevis etc.
Ja men om det är psykisk ohälsa inblandat...
Är inte risken större att grannen blir värre i sitt beteende om man pratar med denne.. istället för att bara ignorera och spela in dårskapen? bara en fundering....
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
A
S Sickanmickan skrev:
Vet inte vad som utlöser hennes beteende, trodde inte man fick spela in utan tillstånd....
Jo visst får du det, speciellt om du går förbi på vägen och vederbörande står och gapar och skriker.. är du på din mark eller på den trakasserades mark och tar fram telefonen och spelar in så är det inga problem..
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Låter som psykiska problem. Att hantera en sådan granne kan vara svårt skulle jag säg, utan att själv ha egen erfarenhet.

Kan ni inte ta en diskussion med grannen och få någon indikation på vad som triggar beteendet?

Annars låter det om det är någon form av ofredande som grannen håller på med. En polisanmäla kan vara en sak att testa, även om polisen ofta verkar skriva av enklare ärende som saknar reella bevis etc.
Går absolut inte att prata med grannen ens.
När min svägerska köpt Torpet gick hon och knackade på hos alla grannar och presenterade sig ink hos token.
Och genast blev hon anklagad för att vara ute efter hennes tomt....
 
Maskintok skrev:
Ja men om det är psykisk ohälsa inblandat...
Är inte risken större att grannen blir värre i sitt beteende om man pratar med denne.. istället för att bara ignorera och spela in dårskapen? bara en fundering....
Ingen aning. Tror det är svårt att ge någon råd så här på distans som löser upp problemen.
Bråk mellan grannar läser man ibland om, och det kan pågå under årtal innan det slutligen går så långt att någon fysiskt drämmer till den andre personen.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
A
E etompau skrev:
Ingen aning. Tror det är svårt att ge någon råd så här på distans som löser upp problemen.
Bråk mellan grannar läser man ibland om, och det kan pågå under årtal innan det slutligen går så långt att någon fysiskt drämmer till den andre personen.
Ja det är inte lätt..
Man funderar ju ändå på vad som skett.. Eller gått snett... ingen som är helt vid sina sinnes fulla lag börjar så här efter att ha blivit presenterad för sin granne..

Och direkt anklaga denne för att vilja stjäla mark...

får nog ringa till psyket och höra om de tappat bort någon.. :rofl:
 
  • Gilla
Sickanmickan och 1 till
  • Laddar…
Det där är ju oerhört svårt att komma åt. Om grannen kallar din svägerska för knarkare så är det förtal och kan anmälas. Om det nu har någon effekt. Det låter ju som grannen har någon psykisk sjukdom. Grannen skriker inte åt dig, skriver du, har du hört detta någon gång eller har du bara 2:ahands uppgift?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A
S Sickanmickan skrev:
Går absolut inte att prata med grannen ens.
När min svägerska köpt Torpet gick hon och knackade på hos alla grannar och presenterade sig ink hos token.
Och genast blev hon anklagad för att vara ute efter hennes tomt....
stjäla marken... Ja det är inte så lätt som denne verkar tro... Men allmänt otrevlig jävel verkar det vara..
 
H
Bara ignorerar och inte bry sig om.
Oftast mår den personen som bråkar ändå sämre då när den blir ignorerad.

inte prata eller något med den personen.
Anmäler den allt som är till myndigheter osv.
Har man allt på det torra så slutar snart myndigheterna bry sig med.
Dom blir rätt kända av sig om dom beter sig illa.

Så mitt råd ignorera.
Lev i sitt paradis, och skulle den grannen komma in på hennes tomt så spela in och be henne att vara snäll och lämna tomten.
Finns hög häck att plantera så man slipper se eländet med.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
A
kan ni inte luska fram om vederbörande har något favorit vin eller sprit, kör en rejäl mängd och ställ dit en sen kväll..

vänta tills vederbörande har supit i sig allt och njut av lugnet som då råder... :rofl:;)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Knepig situation. Det bästa rådet (som inte är så bra) är nog att ignorera grannen. Sätt en hög tät häck mot grannen.

Det är ju lite intressant att grannen aldrig ger sig på er när ni är där. Terrorn gäller tydligen inte alla. Om man kan komma på vad som triggar grannen, så kanske det finns något sätt att neutralisera situationen.

Att anmäla trakasserier ger oftast absolut ingenting. Kan trigga fram värre reaktioner.

Man kan ju också fundera lite på grannens ålder/hälsa. Situationen kanske löser sig med automatik inom några år? Ex. så yttrar sig begynnande demens ibland som oförklarlig agresivitet.

Eller andra förändringar som kan få grannen att sälja. Här där vi nyligen köpte fritidshus skall det bli kommunalt VA (till en ohygglig anslutningskostnad). De flesta av våra väldigt trevliga grannar kommer då att sälja, de vill inte betala den höga kostnaden. I vårt fall tråkigt, men i andra situationer kanske det kan lösa problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.