Mikael_L Mikael_L skrev:
I förrgår köpte jag 2 pizzor för 250 spänn (barnens) och sen annan mat för oss för lite drygt 250 spänn.
Inte ens på vår lokalaste slusk-pizzeria får jag en pizza för under en hundring (eller tja, 95 kostar kanske de billigaste).
Jag inbillar mig Hawaii, 70-75:-...Men kan mycket väl ha fel?
Minns lghtslivet för knappa 30år sedan 100:- fick du 2 kebabtallrikar eller rullar för, nu är det nog närmare det dubbla iaf - och 45x45 borde väl kosta ~10:-/m och inte det dubbla!? ;)
 
Mikael_L
Jag har en kompis, nja nu har vi inte hörts/träffats på många år, så hade väl en kompis i ungdomen, som slog fast att han aldrig skulle köpa ett MAX skrovmål om priset blev högre än 25 spänn. Detta kom väl efter en prishöjning såvitt jag minns.

Men jag tror dock inte att han höll löftet om jag säger så ... :crysmile:
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad ska de göra exakt?

polisen ankommer på plats..
sen då?

De får inte anta att du är efterlyst utan måste fastställa vem du är.
Du är inte skyldig till att uppvisa legitimation för polisen.. Och så länge de pratar med dig och du med dem så kan de inte tillämpa våld eller lagen om. allmän ordning.. ej heller då utöva en flygande husrannsakan på plats..
De måste då begära en sådan från åklagare..
När eller om den kommer så har de befogenhet... om den inte kommer så får de inte hålla dig kvar på platsen då det inte finns något konkret att agera efter..

Skulle du legitimera dig, och säga.
Nej anledning till att jag inte öppnar är för att jag har den rätten och att jag har barn som sover i bilen.. Så kommer polisen garanterat att backa... Bara orden jag har den rätten... visar att man kan lagen och då avstår de från att försöka sig på något...
Hade du sagt ovanstående. Så hade jag förstått att du inte kan lagen. Då du fallerar på flera punkter. Vad är en flygande husrannsakan. Är det att de kommer dit med helikopter. Så lycka till med eventuell kontakt med polisen.
 
A
S slurppe99 skrev:
Hade du sagt ovanstående. Så hade jag förstått att du inte kan lagen. Då du fallerar på flera punkter. Vad är en flygande husrannsakan. Är det att de kommer dit med helikopter. Så lycka till med eventuell kontakt med polisen.
Jo då jag har mycket kontakt med polisen.
Och de vet sin plats, annars blir det inte kul..
varken för dem eller mig..
Det som sker är att jag får följa med tills stationen sen efter en massa krånglande så kommer polisen att få en anmälan emot sig och krav på att konstaplarna tas ur tjänst under utredningen.
Man kan då också välja att stämma polisen och anmäla detta till författningsskyddet, då polisen bryter emot grundlagen.
Och då ska du se på fan att saker händer och det fort..
alla kommer att göra allt för att skydda staten och då är det 2 poliser utan jobb minst.

En av mina goda vänner som är polis miste sin kollega på just detta sättet.. när denne gick över lagen och fick avsked med omedelbar verkan...
 
A
S slurppe99 skrev:
Hade du sagt ovanstående. Så hade jag förstått att du inte kan lagen. Då du fallerar på flera punkter. Vad är en flygande husrannsakan. Är det att de kommer dit med helikopter. Så lycka till med eventuell kontakt med polisen.
Säg mig, när polisen kom till min koja, visserligen en fd husvagn men med firma dekaler på..
Och trodde de skulle få legitimation av mig..
Varför tog de inte med mig in eller gjorde en husrannsakan på både vagnen och bilen?

Jo för jag begärde att få prata med deras befäl och klargjorde mycket skarpt att hans konstaplar just höll på med olagligheter.
Efter att ha förklarat för befälet så gav jag luren till konstaplarna och det tog inte mer än ca 2 min så var de väck..
Jag fortsatte och talade med befälet och ville ha ut information om vilka poliserna var och varför de var där, helt lagligt att begära ut detta... Sedan lämnade jag den informationen till en god vän som är advokat för att höra om jag kunde klämma åt konstaplarna... Och visst kunde jag det..
Men valde att låta bli för det skulle bara ta tid.. Men att folk håller på och är rädd för att polis dyker upp löser inget... tvärtom det är stärkande för de som tror sig stå över lagen... inom polisen..
 
Maskintok skrev:
Jo då jag har mycket kontakt med polisen.
Och de vet sin plats, annars blir det inte kul..
varken för dem eller mig..
Det som sker är att jag får följa med tills stationen sen efter en massa krånglande så kommer polisen att få en anmälan emot sig och krav på att konstaplarna tas ur tjänst under utredningen.
Man kan då också välja att stämma polisen och anmäla detta till författningsskyddet, då polisen bryter emot grundlagen.
Och då ska du se på fan att saker händer och det fort..
alla kommer att göra allt för att skydda staten och då är det 2 poliser utan jobb minst.

En av mina goda vänner som är polis miste sin kollega på just detta sättet.. när denne gick över lagen och fick avsked med omedelbar verkan...
Jag såg på ditt tidigare svar att du inte kan. Någon flygande husrannsakan finns inte i rättsligt vokabulär. Däremot en flygande besiktning. Du kan fråga din gode vän som är polis. Om han själv har någon gång rätt att besluta om en husrannsakan. Så får du lära dig något.
 
A
S slurppe99 skrev:
Jag såg på ditt tidigare svar att du inte kan. Någon flygande husrannsakan finns inte i rättsligt vokabulär. Däremot en flygande besiktning. Du kan fråga din gode vän som är polis. Om han själv har någon gång rätt att besluta om en husrannsakan. Så får du lära dig något.
Jag vet redan det jag behöver.
Men vill du lära dig så varsågod.
lärt mig mycket jag genom åren.. speciellt efter att stått åtalad.. man lär sig kontrollera och granska en hel del som polisen håller på med... Och det är mycket skit de gör som de inte har befogenhet för... varje dag...
 
Maskintok skrev:
Säg mig, när polisen kom till min koja, visserligen en fd husvagn men med firma dekaler på..
Och trodde de skulle få legitimation av mig..
Varför tog de inte med mig in eller gjorde en husrannsakan på både vagnen och bilen?

Jo för jag begärde att få prata med deras befäl och klargjorde mycket skarpt att hans konstaplar just höll på med olagligheter.
Efter att ha förklarat för befälet så gav jag luren till konstaplarna och det tog inte mer än ca 2 min så var de väck..
Jag fortsatte och talade med befälet och ville ha ut information om vilka poliserna var och varför de var där, helt lagligt att begära ut detta... Sedan lämnade jag den informationen till en god vän som är advokat för att höra om jag kunde klämma åt konstaplarna... Och visst kunde jag det..
Men valde att låta bli för det skulle bara ta tid.. Men att folk håller på och är rädd för att polis dyker upp löser inget... tvärtom det är stärkande för de som tror sig stå över lagen... inom polisen..
Kan inte ditt ärende. Och var inte det jag svarade på. Känner inte heller för att hjälpa dig med det juridiska. Befälet var inte skyldig att lämna ut deras namn till dig eller din advokat. Så det så.
 
A
S slurppe99 skrev:
Kan inte ditt ärende. Och var inte det jag svarade på. Känner inte heller för att hjälpa dig med det juridiska. Befälet var inte skyldig att lämna ut deras namn till dig eller din advokat. Så det så.
Jag som individ har rätt att veta polisen tjänste nummer.
med hjälp av detta kan jag göra en anmälan emot konstaplarna.
 
Maskintok skrev:
Jag som individ har rätt att veta polisen tjänste nummer.
med hjälp av detta kan jag göra en anmälan emot konstaplarna.
Jaha så nu är det tjänstenummer. Du kan göra en anmälan ändå. Men det var dina rättsliga påståenden vid Bauhaus jag svarade på.
 
A
S slurppe99 skrev:
Jaha så nu är det tjänstenummer. Du kan göra en anmälan ändå.
Ska jag göra en anmälan till JO så är polisen tvungen att legitimera sig.
Inga konstigheter med att polisen måste kunna visa upp legitimation när de kräver detta av allmänhet.. Och på allmän plats finns inget lagligt stöd att från polis bara kräva legitimation, för den behöver jag inte delge dem på just allmän plats...
 
Maskintok skrev:
Jag vet redan det jag behöver.
Men vill du lära dig så varsågod.
lärt mig mycket jag genom åren.. speciellt efter att stått åtalad.. man lär sig kontrollera och granska en hel del som polisen håller på med... Och det är mycket skit de gör som de inte har befogenhet för... varje dag...
Du har redan bevisat hur du vill tolka lagar.
 
E
S slurppe99 skrev:
Jaha så nu är det tjänstenummer. Du kan göra en anmälan ändå.
Menar du att polisen inte har någon skyldighet att visa sin tjänstelegitimation?

Det stämmer väl på sätt och vis men i normalfallet ska de väl kunna styrka att de verkligen är poliser och då kommer ju nämnda legitimation väl till pass.
 
A
E El-Löken66 skrev:
Menar du att polisen inte har någon skyldighet att visa sin tjänstelegitimation?

Det stämmer väl på sätt och vis men i normalfallet ska de väl kunna styrka att de verkligen är poliser och då kommer ju nämnda legitimation väl till pass.
enda gången som en polis är tvungen att visa legitimation är vid anmälan till JO.
men när en privatperson frågar efter tjänstenummer så ska de uppge detta.
Jag ska kunna ringa till 114 14 och fråga om vederbörande är polis och i tjänst...
 
S slurppe99 skrev:
Jaha så nu är det tjänstenummer. Du kan göra en anmälan ändå. Men det var dina rättsliga påståenden vid Bauhaus jag svarade på.
Maskintok skrev:
Ska jag göra en anmälan till JO så är polisen tvungen att legitimera sig.
Inga konstigheter med att polisen måste kunna visa upp legitimation när de kräver detta av allmänhet.. Och på allmän plats finns inget lagligt stöd att från polis bara kräva legitimation, för den behöver jag inte delge dem på just allmän plats...
Poliser behöver bara visa att de är poliser. Vilket oftast görs med polisbil och uniform.
Är de civila kan de visa legg. Nu får du bestämma dig. Helt plötsligt blandar du in JO också som bara lämnar kritik och rekommendationer. Han avskedar ingen. Han får också informationen om poliserna. Se nu lärde jag dig något ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.