pacman42 pacman42 skrev:
En PHEV körs för de flesta till nästan 100% på el till vardags. Det är vid ett fåtal tillfällen den kör på bensin för mig, enbart vid långresor. Jag har två mil till affären och tre mil till jobbet. På årsbasis ligger jag på ca 90% eldrift.
Det gör dig rätt unik. Körcyklerna räknar med strax över en tredjedel på bensin, medan verkligheten verkar tala för strax över två tredjedelar. De siffrorna är dock globala, så låt oss anta att vi i Sverige är bland de bästa och kör 50 % på el. Fortfarande långt ifrån körcyklerna och ännu längre från ditt exemplariska beteende.

https://theicct.org/publications/phev-real-world-usage-sept2020
 
pacman42 pacman42 skrev:
Orsaken till att det finns effektbrist i nätet vid vissa tider är att folk behöver energin då. Detta avspeglas i högre timpris vid dessa timmar. Även behovet av laddning av elbil är som störst just då.
Jag vet att vi haft den här diskussionen förr, men jag håller inte med.

Nya elbilar har så stora batterier att laddning direkt efter körning inte längre är lika viktigt. Det är vi som harvar runt i laddhybrider som främst har det behovet.

Det är förvisso också en grupp som måste hanteras, men jag misstänker att laddhybriderna snart minskar i nyförsäljning, om det inte redan börjat ske. Ett övergående problem således.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör dig rätt unik. Körcyklerna räknar med strax över en tredjedel på bensin, medan verkligheten verkar tala för strax över två tredjedelar. De siffrorna är dock globala, så låt oss anta att vi i Sverige är bland de bästa och kör 50 % på el. Fortfarande långt ifrån körcyklerna och ännu längre från ditt exemplariska beteende.

[länk]
Svenska körcykler verkar inte stämma överens med de i andra länder. Dels så har vi ett ovanligt bra laddnät, dels så är vi duktigare på att ladda hemma. Detta märks också...

Jag känner ytterst få som till vardags inte klarar sig på enbart el med sina hybrider. Till och med släktingarna i Norrbotten och Västerbotten klarar sig på el de flesta resorna. Men de bor ute vid kusten förstås. Det är vid långresor detta inte håller, men de ligger ändå på runt 60-70% el med de förutsättningar de har. Jag kör min bil på el mellan förädrahemmet och föräldrarnas sommarstuga. Bästa kompisen från uppväxten klarar sig helt på el till/från jobbet, men behöver bensin i 5km när han kör till sin sommarstuga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För egen del klarar jag mig också oftast på el i vardagen med min Kia Niro, men gjorde inte med min Audi A3 före den. Och när man kör till idrottsplatser och liknande utan laddmöjlighet är det emellanåt utmanande. Och som sagt, man får ett akut laddbehov när man kommer hem.

Men även om jag anstränger mig kommer jag nog som bäst upp i 50 % eftersom att en t.o.r. Till landet för mig innebär 60 mil. Och då hamnar nog inte mycket mer än 10 % på el. Det krävs många vardagsresor för att kompensera för det.

Nu vet jag att jag har ett ovanligt körmönster, men ändå.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet att vi haft den här diskussionen förr, men jag håller inte med.

Nya elbilar har så stora batterier att laddning direkt efter körning inte längre är lika viktigt. Det är vi som harvar runt i laddhybrider som främst har det behovet.

Det är förvisso också en grupp som måste hanteras, men jag misstänker att laddhybriderna snart minskar i nyförsäljning, om det inte redan börjat ske. Ett övergående problem således.
Elbilarna har större batterier, men den genomsnittliga förbrukningen per dag är ändå ungefär densamma baserat på att de flesta hybrider klarar sig på el rill vardags. Detta gör att elbilarna som ren "tröghet" i systemet inte tillför så mycket mer än hybriderna. Skillnaden ligger i huvudsak att de med elbil skulle kunna vänta med laddningen för att de ändå har tillräckligt mycket batteri för att klara sig nästa dag. Här ser man dock en del intressanta fenomen på elbilsparkeringarna, de med hybrider laddar alltid. De med elbilar laddar inte alls lika ofta och parkerar ofta inte ens på laddparkeringen (trots att laddningen på många är gratis). Orsaken till detta är att om man inte behöver så gör man inte det extra arbetet med att ta fram sladden och ansluta.

Folk med elbilar vill dessutom sällan ladda fullt eller tömma batteriet när de inte behöver så de kör oftast i intervallet 20-90% (batteriet i sig är redan begränsat till intervallet 30-90% eller liknande, men dessa gränser syns som 0-100% på batterimätaren). Detta förlänger livslängden på batteriet.

Att inte elbilarna laddas varje dag gör att man får en intressant aspekt påmeffektreserven, de bilar som laddas behöver laddas längre och det ger en mindre tröghet i systemet i snitt, men en relativt större tröghet påmslutet av dygnet. Men för att kunna nyttja detta så måste man ha kapacitet kvar att ladda i batteriet på morgontimmarna. När folk sedan åker till jobbet under topplasten på morgonen så försvinner trögheten. Detta gör att man inte kommer undan att ha andra lagringar av energi i elnnätet och i praktiken så sparar man inte så mycket elöveföring mellan elområdena på detta som man skulle kunna tro.
 
Redigerat:
Körmönster varierar ju mellan personer. Jag hade en Golf GTE under 3 år. Den kom med ett nödrop hela vägen till jobbet under gynnsamma omständigheter när den var ny. Det är 38 km. Till en sommarstuga jag ofta åker till är det 14 mil. Är det en vardaglig resa? Snittet på 8000 mil hamnade på 0,26 liter bensin och 0,88 kWh el per mil. När man körde på bara bensin hamnade det på bara bensin blev det 0,54 liter per mil. Det ger väl att el troligen har ersatt ungefär hälften av bensinen.

Det som också är intressant är förbrukningen vid körning på bara el. Den hamnade på 1,73 kWh per mil. Efter hittills 400 mil med ID4 så är förbrukningen 1,65 kWh per mil. En avsevärt större och tyngre bil har en något lägre förbrukning. Så troligen finns det mer förluster i hybridtransmissionen än i den rena eldriften.

Räckvidden sedan. Jag räknar med att detta bilägande kommer att rymma någon handfull resor som varit mycket enklare att göra med en bränsledriven bil. Men ingen av dem har inträffat än. Jag laddar mestadels hemma med en trefasladdare inställd på lägsta inställningen 6A. Sommarstugan 14 mil tur och retur med släpvagn samt några mindre extraturer har inte varit nära att tömma batteriet. Hittills har det fungerat utmärkt för mig. Och jag tror inte att det kommer att bli några mängder med undantag från det med mina körvanor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Körmönster varierar ju mellan personer. Jag hade en Golf GTE under 3 år. Den kom med ett nödrop hela vägen till jobbet under gynnsamma omständigheter när den var ny. Det är 38 km. Till en sommarstuga jag ofta åker till är det 14 mil. Är det en vardaglig resa? Snittet på 8000 mil hamnade på 0,26 liter bensin och 0,88 kWh el per mil. När man körde på bara bensin hamnade det på bara bensin blev det 0,54 liter per mil. Det ger väl att el troligen har ersatt ungefär hälften av bensinen.

Det som också är intressant är förbrukningen vid körning på bara el. Den hamnade på 1,73 kWh per mil. Efter hittills 400 mil med ID4 så är förbrukningen 1,65 kWh per mil. En avsevärt större och tyngre bil har en något lägre förbrukning. Så troligen finns det mer förluster i hybridtransmissionen än i den rena eldriften.

Räckvidden sedan. Jag räknar med att detta bilägande kommer att rymma någon handfull resor som varit mycket enklare att göra med en bränsledriven bil. Men ingen av dem har inträffat än. Jag laddar mestadels hemma med en trefasladdare inställd på lägsta inställningen 6A. Sommarstugan 14 mil tur och retur med släpvagn samt några mindre extraturer har inte varit nära att tömma batteriet. Hittills har det fungerat utmärkt för mig. Och jag tror inte att det kommer att bli några mängder med undantag från det med mina körvanor.
Det är väldigt olika hur olika laddhybridbilar är konstruerade. VW har en mer traditionell drivlina vilket gör att den inte år så effektiv på el i låga hastigheter (vardagskörning), medan Mitsubishi Outlander har en helt elektrisk drivlina i hastigheter upp till 65km/h. Den har dock bara en enda växel på bensindrivlinan och använder eldrivlinan för att stärka upp de dåliga momenten i denna. Detta gör att Outlander är bra i låga hastighrter, men sömre i höga hastigheter. Det varierar som sagt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väldigt olika hur olika laddhybridbilar är konstruerade. VW har en mer traditionell drivlina vilket gör att den inte år så effektiv på el i låga hastigheter (vardagskörning), medan Mitsubishi Outlander har en helt elektrisk drivlina i hastigheter upp till 65km/h. Den har dock bara en enda växel på bensindrivlinan och använder eldrivlinan för att stärka upp de dåliga momenten i denna. Detta gör att Outlander är bra i låga hastighrter, men sömre i höga hastigheter. Det varierar som sagt.
Har du några siffror på var du hamnar i förbrukning vid körning på bara el respektive bara bensin? Jag har fått intrycket att Outlandern är ganska törstig när man kör på bensin. Men betydelsen av det varierar ju givetvis med hur mycket man behöver köra på bensin. Samma kompromiss är inte bäst för alla.
 
A Avemo skrev:
Har du några siffror på var du hamnar i förbrukning vid körning på bara el respektive bara bensin? Jag har fått intrycket att Outlandern är ganska törstig när man kör på bensin. Men betydelsen av det varierar ju givetvis med hur mycket man behöver köra på bensin. Samma kompromiss är inte bäst för alla.
Jag körde långkörning på semestern och fick då 0,76 på ren bensin, medelhastigheten låg nog runt 100km/h. På el drar den ca 1,8 kWh/mil med en medelhastighet på ca 70km/h (till/från jobbet).
Bensinförbrukningen ökar snabbt över 110km/h pga luftmotståndet. Håller man sig på 100km/h så kommer man nog ned i 0,65 kanske. Det varierar mycket med väder. Mer på vintern så klart, men inte så mycket mer bensin, däremot drar kupévärmen mycket batteri.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väldigt olika hur olika laddhybridbilar är konstruerade. VW har en mer traditionell drivlina vilket gör att den inte år så effektiv på el i låga hastigheter (vardagskörning), medan Mitsubishi Outlander har en helt elektrisk drivlina i hastigheter upp till 65km/h. Den har dock bara en enda växel på bensindrivlinan och använder eldrivlinan för att stärka upp de dåliga momenten i denna. Detta gör att Outlander är bra i låga hastighrter, men sömre i höga hastigheter. Det varierar som sagt.
Då kan du ju ta med att Kia inte har nån annan värmkälla än fossilmotorn och stolsvärme. Vill man ha värme i fläkten så går bensin på en sån laddhybrid även om jobbet ligger inom batterirange.
 
Jo, provade en Outlander som eventuell ersättare till V50:n. Kom knappt enkel resa till jobbet (25 km mest motorväg), vilket gjorde den rätt meningslös. Särskilt med ett oerhört meck att ladda på jobbet. Så det får bli att laga Volvon i väntan på elbil som är prisvärd.

Stora dragbilen finns det ingen ersättare med el i sikte så där lär det ju fortsätta med diesel länge till.

/Andreas
 
F fsn skrev:
Då kan du ju ta med att Kia inte har nån annan värmkälla än fossilmotorn och stolsvärme. Vill man ha värme i fläkten så går bensin på en sån laddhybrid även om jobbet ligger inom batterirange.
Jo, detta strök Kia från min lista när jag köpte min bil.
 
F
E eal skrev:
Jo, provade en Outlander som eventuell ersättare till V50:n. Kom knappt enkel resa till jobbet (25 km mest motorväg), vilket gjorde den rätt meningslös. Särskilt med ett oerhört meck att ladda på jobbet. Så det får bli att laga Volvon i väntan på elbil som är prisvärd.

Stora dragbilen finns det ingen ersättare med el i sikte så där lär det ju fortsätta med diesel länge till.

/Andreas
med tanke på att Michubishi är i totalt fritt fall och vad jag minns, slutar sälja i Europa så finns det kanske tom fler anledningar att undvika märket.

Vad är behovet på stora dragbilen? KIA EV6 drar 1600kg.
 
F fsn skrev:
med tanke på att Michubishi är i totalt fritt fall och vad jag minns, slutar sälja i Europa så finns det kanske tom fler anledningar att undvika märket.

Vad är behovet på stora dragbilen? KIA EV6 drar 1600kg.
Mitsubishi har ångrat sig och skall fortsätta sälja i Europa. Dock ny generalagent i Sverige vilket ställer till en del bekymmer med mjukvaruuppdateringar och annat.
 
F fsn skrev:
Vad är behovet på stora dragbilen? KIA EV6 drar 1600kg.
3500 kg

Vill man ha det med lite mindre dieselmotor och inte en pickis så är det inte mycket att välja på. Kör Pajero nu. Mest lockande om jag skulle skaffa nyare är väl Mercedes GLS

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.