Är det någon här som tagit ut prngar i bankomat och fått frågor.
 
P
T tobiast skrev:
Var hittar du stöd för att löntagare inte ingår i benämningen näringsliv?
Det finns löntagare som är anställda av organisationer som inte alls sysslar med näringsverksamhet, så alla löntagare är definitionsmässigt inte en del av näringslivet.
 
P pmd skrev:
Nu senast? I förrgår? Förra månaden? Något annat?
Vilket nyhetsmedia syftar du på?

Du behöver inte alls hänvisa till någon källa för påståendet, men då tillämpar jag Hitchens's razor.
Ojoj glömde den här gången senaste avtalsrörelsen. Tillämpa på du jag går på publik service och erfarenhet o sunt förnuft, kanske har kvar någon källa
 
P
Jag har ingen aning om när senaste avtalsrörelsen inträffade. Jag gissar på att du syftar på löneförhandlingar mellan LO och och delar av Svenskt Näringsliv. Själv har jag aldrig varit inblandad i, eller direkt påverkad, av dessa vilket förstås gör att jag inte har så bra koll på dem.

OK, jag avfärdar påståendet som ogrundat, men håller det öppet att ändra uppfattning om det dyker upp något substantiellt.
 
Detta är en så intressant diskussion att den skulle ligga i en egen tråd, nu är den den mest OT jag läst på länge. Men fortsätt, jag hänger med.
 
Apropå om banker är bra eller dåliga, kolla deras betyg här: https://fairfinanceguide.se/banks/banker/

Tyvärr så ger de bästa bankerna inte ut BankID. Och det "måste" man ha nuförtiden.

Om vi är många som sätter in pengar på de "bästa " bankerna så kanske de får råd att också kunna serva med BankID.
 
P
Hållbarhetsbetyg är inte det enda kriteriet för att välja bank. Banken ska fungera bra i vardagslivet också. Som du påpekade så är avsaknad av BankID en ganska stor nackdel. Det går dock utmärkt att anlita mer än en bank. Man behöver inte göra merparten av sina bankaffärer med den bank som har utfärdat ens BankID.

F.ö. så hittade jag inte hur Fair Finance Guide mäter "hållbarhet". Dessutom tycks en del saker som rimligen inte ingår i "hållbarhet" bakas in där.

(Hållbar är ett dåligt ord för något som inte handlar om hur länge mjölk håller sig, t.ex. Uthållig är ett bättre ord).
 
  • Gilla
BettanG
  • Laddar…
Jag tycker att BankID ska tillhandahållas av Skatteverket. Storbankerna kan ändå få finansiera det som tack för bankstöd från staten.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Man kan tycka vad man vill men Bank-ID togs fram av ett antal banker gemensamt efter att det tydligt meddelats att ingen statlig/offentlig version av elektronisk legitimation skulle tas fram.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Och därför är man tyvärr tvungen att vara ansluten till en av dessa storbanker och får betala för det dessutom. Trots att BankID nästan alltid krävs i kontakt med offentliga myndigheter.
 
T
BettanG BettanG skrev:
Och därför är man tyvärr tvungen att vara ansluten till en av dessa storbanker och får betala för det dessutom. Trots att BankID nästan alltid krävs i kontakt med offentliga myndigheter.
Betala?
 
EddieHansson
BettanG BettanG skrev:
Och därför är man tyvärr tvungen att vara ansluten till en av dessa storbanker och får betala för det dessutom. Trots att BankID nästan alltid krävs i kontakt med offentliga myndigheter.
Freja eID+ funkar iaf med 1177. Vet inte hur det är med skatteverket. Men man kan ju påpeka det för dem.
 
  • Gilla
BettanG
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Betala?
Månadsavgift till banken
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
T
BettanG BettanG skrev:
Månadsavgift till banken
Min månadsavgift är 0 kr. Jag kan acceptera det.
 
C
T tanaris skrev:
Min månadsavgift är 0 kr. Jag kan acceptera det.
Är det någon annan än Nordea som har gratis Bank-ID?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.