Patrik440 Patrik440 skrev:
En övernattning 2019 + lite småturer runtikring.

2020....= Noll övernattningar.

2021 Noll övernattningar hittills..

[bild]

/ P
Jag har haft en liknande som jag och familjen bodde i under somrarna. Vår var 12 meter lång. Där hade vi hytt med tvättmaskin, kök med matplats, barnkammare, toalett med handfat samt sovrum.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har många onyttiga fordon men det här är nog den mest onyttiga :D
 
  • Go-kart med nummer 43 parkerad på asfalt framför en röd lada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Myckling och 4 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Har många onyttiga fordon men det här är nog den mest onyttiga :D
njae, inget annat fordon på bild i denna tråd ger samma fysiska träning, så denna är ju inte onyttig alls!
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Den är personbil klass 2 registrerad så den går bra att köra på B kort som är taget före juli 1996.
Börjar bli fullt hemma nu...
[video]

/ P
Och modern backkamera :cool: inga planer på en hundkoja med tanke på ditt andra intresse ;)

//Jante
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Immobil Immobil skrev:
Vår var 12 meter lång..
Ja det är nog lite utav en standardlängd för min är några centimeter från 12 meter.

/Patrik
 
Patrik440
Det här kanske klassas som onyttoinköp då?
En Penta båtmotor som är runt 100 år gammal men båt har jag inte någon..

Penta M1 / BM1B


/Patrik
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Det här kanske klassas som onyttoinköp då?
En Penta båtmotor som är runt 100 år gammal men båt har jag inte någon..

Penta M1 / BM1B
[video]

/Patrik
Är det uppvärmning inför en större tändkulemotor?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
MathiasS MathiasS skrev:
Är det uppvärmning inför en större tändkulemotor?
Nej då, en liten hutt i "tratten" vid pilen och skruva på tratten så att bensinen kommer in i cylindern och sedan stänger den och vevar igång så den är betydligt mycket smidigare att starta än en tändkulemotor.

Skall fixa lite bättre avgasrör, nu var det bara rakt ur cylindern men med ett 2" rör på en meter så blir det nog gott ljud.
Motor med markerad tratt vid pilen där bensin hälls för att starta motorn, omgivet av diverse motoruppkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/ Patrik
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A
Patrik440 Patrik440 skrev:
Nej då, en liten hutt i "tratten" vid pilen och skruva på tratten så att bensinen kommer in i cylindern och sedan stänger den och vevar igång så den är betydligt mycket smidigare att starta än en tändkulemotor.

Skall fixa lite bättre avgasrör, nu var det bara rakt ur cylindern men med ett 2" rör på en meter så blir det nog gott ljud.
[bild]
/ Patrik
Den där hade jag skruvat ihop en liten traktor av(y):cool:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
En Penta båtmotor som är runt 100 år gammal
Jag blir lite nyfiken på hur den sitter ihop. Jag antar att insugsröret är det som går uppåt från cylindern. Tar man bort det tillsammans med den atmosfäriska insugsventilen för att komma åt avgasventilen? Man är inte så van vid fyrtaktsmotorer utan topplock.

Tändsystemet ser ut att vara ett hopplock av nyare delar.
 
Patrik440
Maskintok skrev:
Den där hade jag skruvat ihop en liten traktor av(y):cool:
Ja det hade kanske inte varit så dumt.

Jag har 5st Irus tvåhjulstraktorer ståendes i varierande skick. ( å två Irus U1200K med dieselmotorer som körs med då å då).

Får nog klura lite på det.

/Patrik
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Kanske detta fordon iaf?
[länk]
möjligen, antagligen inte. Såg någon analys man gjort för ett gäng år sedan där man mätte hur jobbigt det var att utöva olika sporter och karting stod i en klass för sig. Hittar dock inte rapporten nu så det får gå som hörsägen tillsvidare. Men, alla som testat en racekart vet hur jävligt det är.....
 
Patrik440
A Avemo skrev:
Jag blir lite nyfiken på hur den sitter ihop. Jag antar att insugsröret är det som går uppåt från cylindern. Tar man bort det tillsammans med den atmosfäriska insugsventilen för att komma åt avgasventilen? Man är inte så van vid fyrtaktsmotorer utan topplock.

Tändsystemet ser ut att vara ett hopplock av nyare delar.
Jag har ju inte behövt klura så mycket på det men det kan nog vara på något sådant vis ja.

Jo tändsystemet är det ju någon som klurat ihop något. Skulle gärna haft original magnet tändning men det hittar man nog inte så lätt för rimliga pengar. Får trösta mig att tändningen är ställbar iaf.

/Patrik
 
Patrik440
I samma veva som jag köpte Pentamotorn blev det även en Hatz E89 på 10hk.
Kanske lägger en rem runt svänghjulet och driver en generator så är den nästan lite nyttig.


/Patrik
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.