D Daniel 109 skrev:
Effekten består av effektreducering på konsumentsidan. Det funkar lika bra som effekthöjning på produktionssidan. De kan även öka effektkonsumtionen om frekvensen är för hög, men det tror jag inte att det finns någon marknad för.
Precis, att ta bort 10 kW ger i praktiken samma effekt som att lägga till 10 kW.

Det finns nog en marknad även för att höja konsumtionen, för enligt Tibber kompenseras man ekonomiskt vid de tillfällen de startar laddningen fast elpriset är högt. Jag förstår inte riktigt hur denna situation uppstår, kanske vid felprognosticerat elpris.
 
F fiskbuggaren skrev:
A) Häng på skitmycket last. B) ta bort den igen. (Det kräver alltså att kunderna lämnat över brytaren för sina laddare till Tibber)
Japp, smart styrning är ett val man gör själv i deras app.
 
F
F fiskbuggaren skrev:
A) Häng på skitmycket last. B) ta bort den igen. (Det kräver alltså att kunderna lämnat över brytaren för sina laddare till Tibber)
ok, det är alltså i princip endast med billaddare det skulle fungera och kanske med solceller med där Tibber teoretiskt skulle kunna styra kundens föraäljning. Jag hoppas verkligen Tibber kompenswrar sina kunder för det för det är nåt Tibber får betalt för.

Men jag antar att man måste ha nån form av hårdvara från Tibber för att detta skall fungera?
 
F fsn skrev:
ok, det är alltså i princip endast med billaddare det skulle fungera och kanske med solceller med där Tibber teoretiskt skulle kunna styra kundens föraäljning. Jag hoppas verkligen Tibber kompenswrar sina kunder för det för det är nåt Tibber får betalt för.

Men jag antar att man måste ha nån form av hårdvara från Tibber för att detta skall fungera?
Billaddare är perfekt men jag kan tänka mig ett fåtal andra styrbara laster. Ett par grader hit eller dit i varmvattenberedaren påverkar mig inte speciellt mycket till exempel. I staterna finns det tydligen fjärrstyrning av ac men det påverkar nog livskvalitén mer. Å andra sidan räcker bilarna förmodligen väldigt långt. Det är få andra laster hos privatpersoner som kan absorbera tiotals kilowatt under någon meningsfull tid.
 
F
F fiskbuggaren skrev:
Billaddare är perfekt men jag kan tänka mig ett fåtal andra styrbara laster. Ett par grader hit eller dit i varmvattenberedaren påverkar mig inte speciellt mycket till exempel. I staterna finns det tydligen fjärrstyrning av ac men det påverkar nog livskvalitén mer. Å andra sidan räcker bilarna förmodligen väldigt långt. Det är få andra laster hos privatpersoner som kan absorbera tiotals kilowatt under någon meningsfull tid.
hur ger man tibber den möjliheten då? Måste ju ha lastvakter uppkopplade mot Tibber.

Och blir det inte en intressekonflikt? Jag vill ladda då det är billigast men Tibber använder mig dom en jävla fluffer och stänger av laddningen för att det råkade halka under 50Hz. Sen får jag istället panikladda 06-08 p morgonen för bajspris… eller?
 
F fsn skrev:
hur ger man tibber den möjliheten då? Måste ju ha lastvakter uppkopplade mot Tibber.

Och blir det inte en intressekonflikt? Jag vill ladda då det är billigast men Tibber använder mig dom en jävla fluffer och stänger av laddningen för att det råkade halka under 50Hz. Sen får jag istället panikladda 06-08 p morgonen för bajspris… eller?
Nu är jag inte tibberkund men jag är för smartare laststyrning och tycker att det verkar som att du ser en massa problem som inte finns.

Verkar det inte rimligare att designa ett system som fungerar istället. Det skulle till exempel kunna vara någonsin i den här stilen: ge mig lägre elpris i utbyte mot att min bil alltid har 10 mil räckvidd så fort som möjligt men därefter får ladda fritt i vilken takt som helst (jag bryr mig inte) mellan det och 80%. Win-win

Att elpriset skulle vara speciellt lågt när det råder brist är väl för övrigt inte heller speciellt sannolikt. Det troligare är att du faktiskt vill ladda när det finns ett överskott snarare än brist och att era intressen därmed alignar fint även av den anledningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F fsn skrev:
hur ger man tibber den möjliheten då? Måste ju ha lastvakter uppkopplade mot Tibber.

Och blir det inte en intressekonflikt? Jag vill ladda då det är billigast men Tibber använder mig dom en jävla fluffer och stänger av laddningen för att det råkade halka under 50Hz. Sen får jag istället panikladda 06-08 p morgonen för bajspris… eller?
Tekniskt så använder du antingen den uppkopplade laddboxen Easee, eller genom appstyrning av din bil om den stödjer det.

I princip all reglering Tibber erbjuder är med incitamentet att de styr din förbrukning mot de billigaste timmarna. Ekonomisk kompensation vid edgcaset med att de kopplar på din billaddare vid ett dyrare elpris för att reglera frekvensen skrev jag ju precis om i ett tidigare inlägg.

De säljer även utrustning för styrning av ac, värmepumpar, elradiatorer mm om man är intresserad av det, så den möjligheten finns redan.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Elpriset sätts ett dygn i förväg. Frekvensreglering handlar om att momentant reglera balansen mellan tillgång och efterfrågan. Så det är två tämligen separata saker.
 
D Daniel 109 skrev:
Elpriset sätts ett dygn i förväg. Frekvensreglering handlar om att momentant reglera balansen mellan tillgång och efterfrågan. Så det är två tämligen separata saker.
Jag vet, jag försökte bara komma på vid vilka situationer det kan finnas effektöverskott fast det är högt elpris. Ett scenario jag kunde komma på var om priset den kommande dagen sattes för högt i förhållande till det verkliga utfallet av produktion och förbrukning. Men det är bara en gissning från min sida. Jag tror detta är ovanligt och inte något att förstora upp.
 
F fsn skrev:
Jag vill ladda då det är billigast men Tibber använder mig dom en jävla fluffer och stänger av laddningen för att det råkade halka under 50Hz. Sen får jag istället panikladda 06-08 p morgonen för bajspris… eller?
Nejdå, det hanteras i dina egna inställningar.
 
  • Skärmdump av appinställningar för smart laddning av elbil med tid och minsta laddningsmängd val.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har tibber och phev med easee laddare. Idén är jättebra, men tyvärr tror jag att med en phev som dessutom körs lite pga hemarbete så var det inte en lönsam affär då jag är hemma på dagen och kör disk, tvätt och spis mm. Jag har inte orkat utvärdera om jag kunnat komma billigare undan men är nästan säker på det, då jag inte orkar/vill köra disk och tvätt på natten...
 
J JohanLun skrev:
Jag har tibber och phev med easee laddare. Idén är jättebra, men tyvärr tror jag att med en phev som dessutom körs lite pga hemarbete så var det inte en lönsam affär då jag är hemma på dagen och kör disk, tvätt och spis mm. Jag har inte orkat utvärdera om jag kunnat komma billigare undan men är nästan säker på det, då jag inte orkar/vill köra disk och tvätt på natten...
Med en PHEV så köper man ju inte lika mycket el som med en elbil så lönsamheten avtar säkerligen.

För egen del är jag inte intresserad av den ekonomiska vinsten, som är rätt liten. Det handlar mer om att vara pådrivande på det tåg som jag tror går åt rätt hål. Med ett mer elektrifierat samhälle kommer det att krävas smartare utnyttjande av resurserna, och någon måste ta första steget.
 
W witten skrev:
Med en PHEV så köper man ju inte lika mycket el som med en elbil så lönsamheten avtar säkerligen.

För egen del är jag inte intresserad av den ekonomiska vinsten, som är rätt liten. Det handlar mer om att vara pådrivande på det tåg som jag tror går åt rätt hål. Med ett mer elektrifierat samhälle kommer det att krävas smartare utnyttjande av resurserna, och någon måste ta första steget.
Jo, jag tänker lite så också. Så här i efterhand var min passat gte (via jobbet) en usel affär då jag nog inte kört så här lite sen jag tog körkort. Kalkylen baserades på ganska många mil för att ta igen att bilen kostar mig nånstans 5000kr mån om man räknar skattade pengar, för det kan man göra ett bättre val privat. Men det känns lite bra när man kör på el. Tror inte jag kan räkna hem någon mer bil via jobbet, förmånsvärdet har ökat och troligen kvarstår några dagar hemifrån i veckan. Men för ekonomin och miljön är det ju ändå en uppsida på lång sikt.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
F
W witten skrev:
Med en PHEV så köper man ju inte lika mycket el som med en elbil så lönsamheten avtar säkerligen.

För egen del är jag inte intresserad av den ekonomiska vinsten, som är rätt liten. Det handlar mer om att vara pådrivande på det tåg som jag tror går åt rätt hål. Med ett mer elektrifierat samhälle kommer det att krävas smartare utnyttjande av resurserna, och någon måste ta första steget.
Lite mer bensin blir det ju alltid med PHEV men på de senaste 1000 milen ligger vi faktiskt på 1,2 l/100km trots ett antal längre resor som gett 3,8-4,5 l/100km. All lokalkörning, all jobbpendling har gjort på el till extremt stor del. Magiskt tråkigt men bruksbilar skall fan vara tråkigt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
En PHEV körs för de flesta till nästan 100% på el till vardags. Det är vid ett fåtal tillfällen den kör på bensin för mig, enbart vid långresor. Jag har två mil till affären och tre mil till jobbet. På årsbasis ligger jag på ca 90% eldrift.

Rörande detta med laststyrning så har vi diskuterat det i andra trådar på forumet och det finns extremt lite att vinna på att styra varmvattenberedare. Nu kom jag inte ihåg de exakta siffrorna, men det blev löjligt lite pga att många har från luft, bergvärme mm, samt att en beredare faktiskt går en kort tid varje dag. Lägg till detta att de flesta inte är beredda att kompromissa med duschvattnets temperatur och att man är mer än en som behöver kunna styra detta i ett hushåll och idén är dödfödd för de flesta.

När det gäller elbilar är tanken lite bättre, men...
...det är ett fåtal som skulle klara av att hantera denna lösningen och den ställer en del krav som är problematiska. Exempelvis så låste man ladda samma bil i uttaget varje gång, jag (familjen) som snart har tre laddbilar kan inte fritt välja laddare. Man måste in i en app för att göra "override" på standardbeteendet när man har andra behov än till vardags. Och tro mig, det har man förvånansvärt ofta om man har ungdomar i huset. Jag kan styra min laddare med en app eller via instrumentpanelen och ingen av lösningarna är särskilt smidig i praktiken. Jag satte istället in en knapp i laddboxen (byggde den själv, skall snart uppgraderad för att ha två ladduttag) som låter mig styra laddbeteendet. Standardbeteendet hos mig är att den börjar ladda full effekt vid midnatt och gör detta till dess batteriet är fullt eller att jag manuellt stoppar laddningen. Jag kan dock ställa in laddeffekten manuellt som sagt var och därmed ladda med full effekt vid andra tider också. Min erfarenhet är att man i praktiken vill ladda med full effekt direkt eller att man vill ladda när det är billigt (men fortfarande så snabbt som möjligt).

Orsaken till att det finns effektbrist i nätet vid vissa tider är att folk behöver energin då. Detta avspeglas i högre timpris vid dessa timmar. Även behovet av laddning av elbil är som störst just då. Det största bekymret för det enskilda hushållet är istället huruvida huvudsäkringarna håller eller inte. Detta är orsaken till att jag oftast laddar på natten (jag har visserligen övervakning på strömmen också, men man riskerar ändå att lösa ut säkringarna om de redan är lite varma jag har 20A och jag måste även utan elbilen tänka till hur jag använder elen - bastun får inte gå samtidigt som vattenkokare eller ugn eller spishäll, jag har inte satt full effektstyrning på bastun än).

Låt oss säga att man har en miljon elbilar som alla i snitt laddas med 3,7kW under samma timme, det ger bara 3,7GW, det motsvarar ca 4st Harsprånget. Detta är bara 1/4 av reglereffekten som hela vattenkraften har. Nu laddas inte alla bilar samtidigt ändå och de flesta styr ändå sin laddning till natten pga huvudsäkringar eller elpris. Under de hårdast belastade timmarna på dagen så laddas många bilar dessutom i offentliga laddnätverk (exempelvis på jobbet) osv. Det finns förvånansvärt lite att hämta med lösningen.

Min arbetsgivares laddare sprider en lägre effekt över bilarna fram till dess att några slutar att ta emot, då höjs laddeffekten för de andra. Här fungerar inte heller Tibber och problemet är redan delvis löst...

Så för att sammanfatta det hela, en god tanke men effekten av det är väldigt liten i slutänden.
 
  • Gilla
largab och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.