Hej, jag har en del funderingar kring vattnet till mitt nya hus. Vartvungenatt borra brunn o ta vattenprover innan bygglovet godkändes. Nu är snart huset färdigt och jag vill få in vatten i huset.
Brunnen är 52m djup. Efter 5-dagars spolning är vattnet klart, smaklöst, luktlöst och vattenproverna är godkända.

* på vilket djup bör jag sätta pumpen? Borrarn sa att vattnet kom vid 46m djup..
*vilken djupbrunnspump krävs? Jag vill gärna ha en Grundfos.
* klarar jag mig med en grunfos sq2-70? Vill ju kunna tvätta bilen även när nån dushar och disk/tvättmaskinen går.

Jag är tacksam för all hjälp!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Jag hade kontaktat olika fackmän och återförsäljare o frågat dom.. För att ha någon att skälla på om de visar sig vara underdimensionerat.
 
Grejen med fackmän o återförsäljare är att dem oftast bara har kunskap om sitt egna sortiment och vill sälja på en grejer.
Jag läser mig gärna till saker o ting så att jag vet hur det funkar, än att gå på nån annans ord. Här är det fritt fram o ställa frågor och ingen har ekonomiskt intresse i att svara.
 
Det är sant men jag tänkte mer man kunde höra sig för lite överallt. Jag menade inte du skulle köpa deras saker utan höra vad dom tyckte!
 
Ta en pump för 60-70 meter kapacitet, sätt den ca 4-5 meter från botten.
Spelar inte så stor roll på märket, grundfors är känt och inte dåligt, men bättre? Nä! Du kan köpa bra paket via Robota också. Se till så du får elkabeln färdig monterad så du slipper hålla på med krympslang och sånt om du är ovan.
 
Min tanke är att köpa begagnade grejer. Däför vill jag ha lite bakgrundfakta. Jag är trött på allt slit o släng i samhället och denna pengaförstörelse. Jag har fått offert på 26.000kr för djupbrunnspump, hydropress samt allt material och inkopplat o färdigt i huset.
Kollade runt lite på blocket på fräscha grejer som var max 4år gamla så kostar pump ca 4000kr och hydropress 1000kr, jag uppskattar slangar, kablar, wire, lock och kopplingar till ca 2500kr.
Slutsumma 7500kr och jag installerar själv. Sparar därmed en semester till Mallorca för två!
 
Lycka till!
 
D09
Malkolm skrev:
Min tanke är att köpa begagnade grejer. Däför vill jag ha lite bakgrundfakta. Jag är trött på allt slit o släng i samhället och denna pengaförstörelse. Jag har fått offert på 26.000kr för djupbrunnspump, hydropress samt allt material och inkopplat o färdigt i huset.
Kollade runt lite på blocket på fräscha grejer som var max 4år gamla så kostar pump ca 4000kr och hydropress 1000kr, jag uppskattar slangar, kablar, wire, lock och kopplingar till ca 2500kr.
Slutsumma 7500kr och jag installerar själv. Sparar därmed en semester till Mallorca för två!
Tips är att lämna in den beg pumpen på service / funktionstest innan.

Tror att du kan hitta billigare pump beg om du accepterar några år på nacken. Grundfors håller riktigt länge är min erfarenhet.
Sålde själv min reservpump för 3000kr som jag köpte beg för 500kr några år tidigare i kanonskick..
Pumpen jag sålde kostade 12000 ny har jag för mig och den var för brunnar runt 200m om jag inte minns fel.

Tror inte man monterar wire längre, finns armerad slang som ersätter den.

Säker på att du uppskattat priserna rätt? T ex 100m pex 32mm går lös på ca 900kr på hornbach, elkabeln brukar kosta en hel del.( någon tusenlapp ) sen kostar lock, avslutningsrör, kopplingar, skyddsrör m.m också.

Sen är frågan om det inte går under fast elinstallation? Jag vet inte...
 
Pex-slang har jag redan, elkabel brukar ingå när man köper begade pumpar, om den behöver skarvas så löser det sig enkelt.
Men det kanske är snålt tilltaget med 2500kr, jag vet inte vad ett lock kostar. Måste googla runt lite känner jag
 
Vilket vattentryck är normalt?
när man kollar på pumpar, tex i Dahl's katalog som är rätt bra, så räknar de mycket på 3bar vid tappstället. Vad har man i tex en lägenhet som har bra tryck?
 
En sq2-70 räcker gott och väl till. Såg nån begagnad på blocket för nån månad sedan för 3000:- vill jag minnas. Vad har du för kapacitet i brunnen?
 
Uppmätt vattemängd 2400l/tim.
Garanterad vattenmängd 2,4m3/dygn.

Det står så på pappret jag fick av borrarn.
Diameter på rör 140mm.
 
Puffar denna tråd. Jag har också kollat på en beggad pump. En bra tre fas pump med elkabel kostar ju 10000 och uppåt. Så det känns värt att chansa. Om jag sänker ned en pump som är dimensionerad för mer än vad som krävs. Gör det ngt? Dvs om det är en pump för 100-150 m djup som jag sätter på 60 m djup. Blir det problem?
 
Nej, bättre med för hög kapacitet än för låg.
Den ska inte vara många år gammal om det ska löna sig att köpa beg. Sänkpump. Man får ca 10år på en pump, mer än så är bonus.
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
Nu köpte vi en. Osäker p åålder och skick. Men den var billig. Hur testar man den utan att behöva koppla in allt?
SÄnker man ned den i brunnen och slår på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.