Maria T
fahlis fahlis skrev:
En massa HP-ägare här. Är det bara jag som glömt Texas Instrument?

[bild]
Tänkte posta en bild av min miniräknare men kom på att de fortfarande finns, trots alla mobiler osv.
Minns inte modellen på den TI jag hade, köpt hösten 1980 för det var då jag började N-linjen på gymnasiet.
Den varade inte så länge utan jag köpte en Casio En använd Casio miniräknare, modell fx-100, med synliga knappar och display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hänger med mig än, och ett batteri räcker ca 4 år
(och ett litet minne från min pojkvän då - ordet "Puss" skrivet på etiketten bakpå, en vända på den där minnesstigen som alla av oss har).
 
  • Gilla
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
Stickan56
H HSP skrev:
När man nyss fått körkort och kunde lyssna på polisen med polisradio... Det var alltid kul när polisen gjorde en "QP" på någon polares bil... Körde med DLS200 polisradioscanner...

Bilden nedan visar modellen Ericsson c602 som bland annat polisen använde radion kom runt 1979 och hängde med till ca 2005
Min första anställning var på SRA.
Första dagen tillverkade jag komponenter till denna modell.
Slutmonteringen gjordes i Kumla.

Stickan
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
MultiMan
Den allra första miniräknare jag köpte själv var en en de gamla 70-tals (eller var det tidigt '80?) Ti med de röda, lysande sifforna, men var aldrig förtjust i den (den gick att programmera men det var inte många steg). Min optiker hade dock toppmodellen (av samma serie) som kassaapparat med skrivare och magnetkort (fördes in i sidan som jag minns det) han läste in uppgifter med, var klart imponerad av den. Kändes retro-cool redan på 1980-talet.

Den jag använde mest eftersom jag snöat in på datorer redan då var en Casio FX-451 eftersom man kunde räkna och omvandla binärt, oktalt och hexadecimalt. Den har jag kvar:

Casio FX-451 vetenskaplig miniräknare med öppen bruksanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Gillade även att den hade en massa praktiska konstanter direkt tillgängliga samt omvandling mellan olika SI och gammaldags enheter. Använde den massor iaf, även om det kanske inte syns. Verkar fungera normalt fortfarande, men jag brukar vara rädd om mina grejer.

@Maria T och jag verkar jämnåriga då jag började naturvetenskapliga 1981. :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Saknar egentligen inte korvautomater. Men många vet inte ens att de har funnits. Där korven kom väl ut i ett plaströr och brödet kom lite uppvärmt.
Den moderna versionen heter Biltema
 
  • Haha
dicliff
  • Laddar…
Stickan56
D debbo skrev:
Den moderna versionen heter Biltema
Det var väl ändå en konstig jämförelse.

Stickan
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
3dfx på den tiden krävdes ett grafikkort för 2d och ett för 3d :love:

Vintage 3dfx Voodoo grafikkort med flera kretsar, VGA-anslutning och företagslogotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 6 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
3dfx på den tiden krävdes ett grafikkort för 2d och ett för 3d :love:

[bild]
Det här var på Doom II-tiden?

Minns att vi installerade Doom II i datasalen på gymnasiet och spelade nätverksspel på rasterna. :cool:
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här var på Doom II-tiden?

Minns att vi installerade Doom II i datasalen på gymnasiet och spelade nätverksspel på rasterna. :cool:
Nej doom 2 var helt software. Mao CPU gjorde alla beräkningar. Hårdvarustöd för konsument kom några år senare.

Jag hade ett tidigt s3 kort med rätt rudementärt stöd (Polygonerna projicerades på CPU, men texturerna projicerades och filtrerades i hårdvara). Sedan kom 3dfx som var lite av en game changer. Några år senare kom Nvidia och Radeon
 
Redigerat:
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här var på Doom II-tiden?

Minns att vi installerade Doom II i datasalen på gymnasiet och spelade nätverksspel på rasterna. :cool:
Jag vann för övrigt det första mästerskapet i FPS i sverige :crysmile:

Utsnitt av tidningsuppslag med bilder från ett FPS-mästerskap, grupper av personer framför datorer och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 8 till
  • Laddar…
Du borde byta nick här till ”The trash man” ;):crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du borde byta nick här till ”The trash man” ;):crysmile:
Jag drev en BBS ihop med en polare som hette the dump(bbsen inte polare) , polaren hette the garbage man och jag the trash man :)
 
  • Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
BBS! På tal om saker man glömt!

Up/download quota - det var tider det :love:
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Napster, WinAmp, Minidisc och MP3-spelare. :heart:
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P
Bandstationer!

En sån här hade vi för att (bl.a.) göra backuper på mitt första riktiga jobb.

Svartvit bild av en äldre modell bandstation med stora rullar, använd för backup på kontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.