V VolvoT33 skrev:
Jag fiskar upp den här gamla tråden för att visa upp min gamla pump. Den här klenoden kom jag över häromdagen, tillverkad av wisby mekaniska werkstad. Enligt wikipedia upphörde bolaget 1884 så den är minst 136 år gammal!
Tanken är att göra iordning den så att den fungerar och använda den ute vid stugan där varken el eller avlopp finns.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Med en sådan vädur får du anordna en liten myshörna i anslutning till pumpen så du kan sitta och beundra den in action. Tänk att man ville bygga vackert förr, även sånt som aldrig skulle synas.
 
  • Gilla
VolvoT33
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vilken skönhet! :love:
Tack :)
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Med en sådan vädur får du anordna en liten myshörna i anslutning till pumpen så du kan sitta och beundra den in action. Tänk att man ville bygga vackert förr, även sånt som aldrig skulle synas.
Ja det byggdes för att hålla förr i tiden (y)
 
Ingen aning om den har nån fördel över en konventionell vädur?
Min spanska? Är lite ringrostig..

 
Hej forumet.
Har ett problem som troligen inte går att fixa med naturens lag men jag kollar med er kunniga.
Har en damm som jag skulle vilja få cirkulation i och få vattnet upp till ett biologiskt filter och sedan tillbaka i dammen via ett vattenfall, höjdskillnaden är max 1 m. Har ingen el i stugan och därmed ingen pump som annars skulle göra jobbet.

Finns det någon lösning mekaniskt att bygga en makapär för det eller är det en evighetsmaskin som jag beskriver.

Tacksam för bu och bä om jag är ute och cyklar.

Mvh
Johan
 
Vädurspump fungerar ej i ditt fall. Vinddriven pump är möjlig dock.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Om inte vind, så kanske du kan lösa det med en solcell och en 12V länspump.
 
  • Gilla
Buylater och 2 till
  • Laddar…
Solcell går att lösa bara inte pumpen drar för mycket.
Tack för svar. :)
 
Hej.
Jag har en fundering på en vädurspump i ett slutet system, dvs att vattnet återanvänds. Jag ska använda det till en cykeltvätt långt bort från rinnande vatten och el.
Jag såg en vädurspump där den var kopplad till ett vattentorn och även kopplad till en sjö, antar att när jag slog på vattnet på kranen så tryckte vattnet från vattentornet ner till vädurspumpen och samtidigt som det trycket startade pumpen så pumpade den på något sätt upp vatten från sjön tillbaka till vattentornet.
Jag skulle vilja göra något liknande men istället för att väduren pumpar från sjön så återanvänder den vattnet från cykeltvätten - cykeln får då tvättas i någon form av badkar/balja. Har ni sett något sådant eller tankar om det skulle fungera?
 
Tyvärr funkar inte evighetsmaskiner. Grundprincipen är att den spiller mycket mer vatten än den pumpar upp. Med 100% verkningsgrad blir andelen spill i samma proportion som höjdskillnaden.

Den du sett var antagligen kopplad till ett vattendrag som rann ut i sjön. Den fyllde sedan vattentornet kontinuerligt i långsam takt så att det höll sig fyllt.
 
tommib
Det skulle vara en evighetsmaskin, så nej, det kommer inte fungera.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Gjorde en plocklista för att bygga en vädurspump i 1" rördelar :D(y)

[bild]
[bild]
Går att ladda kundvagn nr 2476 här:
[länk]

Det går att skippa nippeln 25/15 om man köper en gardenakoppling i 1" R25 istället för en "standard" 1/2" R15

Komplettera med en PET-flaska och gardenaslang så är du i mål. (y)
---
din plocklista, stämmer inte överens med lagerlistan som man får fram med
2476, dom 2 översta enheterna finns inte med, behövs dom inte mer eller ??
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Gjorde en plocklista för att bygga en vädurspump i 1" rördelar :D(y)

[bild]
[bild]
Går att ladda kundvagn nr 2476 här:
[länk]

Det går att skippa nippeln 25/15 om man köper en gardenakoppling i 1" R25 istället för en "standard" 1/2" R15

Komplettera med en PET-flaska och gardenaslang så är du i mål. (y)
Dags att försöka mig på ett bygge, men verkar som att jag inte riktigt kan klura ut hur det skall sitta vid montering.

Först koppling mot pem slang, därefter ett T rör, ovanpå det en klaffbackventil.

Nästa T rör dockas på det första, ovanpå det flaska som tryckbehållare, och sedan till slang.

Var skall klaffbackventil nummer 2 sitta?

/ Karl
 
Mellan T-rören.
 
  • Gilla
Karljorlen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Mellan T-rören.
Tack för snabbt svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.