AllramEest AllramEest skrev:
Jag har konfigurerat både wifi och BT. Fattar det som att BT är nödraket om man saknar wifi. Men jag kan mycket väl ha fel.

[bild]
Ja jag hade visst fel. Tack för rättelsen!
 
AllramEest AllramEest skrev:
Update: Idag har jag kört slut på två fulladdningar.
Över lag är jag riktigt nöjd, men några störande Iakttagelser så här långt:

- Den envisas med att gång på gång åka till det värsta hörnet av alla. Det med vinbärsbuskarna. Upprepade fastkörningar. Några gånger har det registrerats som "manuellt stopp" och det ger inget pling i telefonen. Jag kommer dra om slingan här men funktionen är inte riktigt ok tycker jag. Ser gärna att man alltid får notis vid olika typer av oväntade stopp under klippningen.

- Min ACS verkar inte vara helt 100. Den reagerar kanske hälften av gångerna. Jag har ställt mig i vägen och gång på gång kör den på mig och står och nöter. Jag ger det några dagar till... sedan reklamerar jag ACS-enheten.
[video]

- Jag råkade av misstag trycka på huset i appen för att komma till startsidan, men det var huset för att roboten skulle åka hem. Det går inte att avbryta. Jag hade gärna sett att man fick en varning, typ "vill du verkligen avbryta klippningen" eller ännu bättre en "återuppta klippningen"-knapp.

- Vid ett tillfälle körde den fast och stannade pga backe med tjock mossa. När jag skulle återstarta så sa den att batterinivån var för låg så det gick inte ens att välja "kör hem". Fick kånka den till laddaren trots ca 10% batteri kvar enligt mätaren. Skumt.

- Det började regna mitt på dagen. Klippningen fortsatte trots en halvtimmes småregnande. Jag hällde senare lite vatten på sensorn för att testa den och då avbröts klippningen pga regn. Men först när hela sensorn var dränkt i vatten. Det vattnet som samlas på sensorn har ingenstans att rinna undan.
Är det någon som vet när nedräkningen för regnfördröjningen startar? Fr o m sensorn först registrerar regn eller inte förrän den torkat? I så fall lär den bli stående bra länge...

Nu har jag ställt in den på max (700 m2) tomtstorlek och max autoschema. Återkommer med fler iakttagelser varefter.
Ni som haft robotklippare längre tid - är det normalt med en massa driftstörningar, eller funkar det felfritt?
Hej
Fick du ACS enheten att fungera för dig? Tycker system med dessa "ögon" verkar bra men då måste det fungerar till 100%
 
AllramEest
D Davidofsweden skrev:
Hej
Fick du ACS enheten att fungera för dig? Tycker system med dessa "ögon" verkar bra men då måste det fungerar till 100%
Jag har inte hunnit testa mer, men kan säga att det funkar inte till 100%. Känns mer som 50%. Den kan väja för en enstaka liten blomma men kan i nästa stund stå med nosen rakt in i en fullsize fura.
Lite synd om denna funktion inte är bättre än så här. Jag hoppas att det bara är min ACS-enhet som är defekt så man kan byta.
 
Så gör inte min. missar bara nån enstaka gång. funkar till 95%
 
AllramEest
MeanMike MeanMike skrev:
Så gör inte min. missar bara nån enstaka gång. funkar till 95%
Låter bra, då finns det gott hopp. Då ska jag ta och reklamera min.
Här har tråden klippts av för första gången. Den har blivit lite slapp på några ställen där det lätt blir hjulspinn.
Borde ha åtgärdat det snabbare.
Men nu är det skarvat och klippningen är igång igen.
 
Hej. Jag står i valet och kvalet mellan en worx m500 plus eller en gardena. Jag har ganska många stora stenar på tomten som jag helst inte skulle vilja behöva lägga slingor runt.

Det verkar som att m 500 plus inte har någon krocksensor, utan att den står och spinner en stund om den kör in i något? Kan ni bekräfta detta, eller har jag förstått fel?

Har M500 någon typ av sensor som märker om den krockar?

mvh

R
 
Hej, jag har en 500 plus sen någon månad. Jag valde också mellan Worx och Gardena men valde Worx främst för priset och kantklippningsfunktionen. Fördelen med Gardena var väl guidekabeln har jag för mig. Den har funkat helt utan problem så jag är nöjd. Någon sorts sensor har den för när den kör in i något stannar den och backar, men det är nog mer att den märker att hjulen står still än att den känner en kollision. Den står inte och spinner vad jag sett, men om den träffar något ”lite snett” så den fortfarande kan komma framåt så trycker den sig förbi. Den är ganska stark så det blir märken på karossen av detta. Risken med stenar är att, om de inte har en rak 5-10 cm hög kant, den kan glida upp och fastna och ev skada knivarna. Jag har två träd med en plåtkant runt - det ena lade jag slinga runt och det andra lät jag vara. Jag kommer lägga en slinga runt även det andra för att slippa höra klonkandet.


R Robspace skrev:
Hej. Jag står i valet och kvalet mellan en worx m500 plus eller en gardena. Jag har ganska många stora stenar på tomten som jag helst inte skulle vilja behöva lägga slingor runt.

Det verkar som att m 500 plus inte har någon krocksensor, utan att den står och spinner en stund om den kör in i något? Kan ni bekräfta detta, eller har jag förstått fel?

Har M500 någon typ av sensor som märker om den krockar?

mvh

R
 
  • Gilla
Robspace och 1 till
  • Laddar…
AllramEest
R Robspace skrev:
Hej. Jag står i valet och kvalet mellan en worx m500 plus eller en gardena. Jag har ganska många stora stenar på tomten som jag helst inte skulle vilja behöva lägga slingor runt.
Det verkar som att m 500 plus inte har någon krocksensor, utan att den står och spinner en stund om den kör in i något? Kan ni bekräfta detta, eller har jag förstått fel?

Har M500 någon typ av sensor som märker om den krockar?

mvh

R
Hej.
Jag hoppas att det inte är jag som fått dig att tveka när jag har varit lite neggo över min krocksensor.
Det stämmer att Worx inte har någon krocksensor från start, men det finns som tillval för knappt under 2000kr.
I mitt fall verkar det vara något vaj på den, för den funkar till 50% ungefär.
Men MeanMike har mycket bättre funktion så jag har nog bara fått ett måndagsex. Får ta och byta.
Jag är för öveigt grymt nöjd med min M700plus. Den får gå hela dagarna och förutom att min krocksensor funkar sådär så är resten av funktionen kanon.
Jag drabbas av knivstopp då och då pga flertalet tallar på tomten som dräller kottar. En viss storlek (små hårda) av kottarna fastnar gärna ovanför knivtallriken och då blir det såklart stopp.
När den ibland har fastnat så beror det enbart på min buckliga och lutande gräsmatta.
Men med tanke på pris och funktioner så ger jag 10/10!
Han har hittils kört 231 km på 262 timmar. Rätt bra jobbat sen i maj.
 
  • Gilla
Robspace och 1 till
  • Laddar…
Verkligen svårt detta att välja robotgräsklippare.

Har sett en del klaga över att gräsmattan rivs upp i kanterna där landroiden byter riktning. Är det något att oroa sig över?


Det står mellan en gardena city 500 eller en worx landroid 500.

Huskvarna går inte att få tag i just nu så de går bort.
 
Enda problemet jag har haft nu i början är att den fastnar vid kanten på ett ställe i trädgården. Men där lutar marken både nedåt och utåt mot ytterkanten. Så det skall till ganska mycket kraft för att vända utåt när den kört nedåt och skall vända ut. Det fixar den oftast inte.

Men jag fick tips på lösning för detta - att lägga en hönsnät eller putsnät på gräset där hjulen slirar. Då kan hjulen greppa tag i nätet. Skall testa i veckan sen får vi se om det är lösningen.

Enda övriga incidenterna är ett gosedjur som hunden släpat ut och lämnat på gräset samt en blus som blåste ner från klädstrecket - båda blev massakerade och förstörda...
 
AllramEest
Några kala småfläckar har jag där det är skarpa svängar, men inget som stör. Jag är noga med att det ska vara helt torrt i gräset vid klippning. Det blev mycket värre märken/gegga vid fuktigt gräs.
 
N
Hejsan! Vilket trevligt forum jag hittade! :D

Jag har i dagarna köpt en M700 WR167E som nu fått gå i tre dagar. Tänkte dela med mig av mina tankar hittills.

Första problemet jag hade var att jag inte bara kunde trycka start efter att jag hade ställt in klipptid och dagar. Ända sedan jag packade upp den och startade så har jag ett meddelande i skärmen som det står: Gräsklipparen stoppad Autoavstängning 20minuter och så räknar den ner. Någon som vet om man kan få bort det meddelandet eller skall det vara så?

Efter mycket om och men så fick jag igång den, Fick lov att trycka tre gånger på start för att köra ett engångsschema. Lika så när den kör fast så kan jag inte bara trycka på start på roboten eller i appen för att den skall fortsätta på befintligt schema. utan måste trycka tre gånger på start och starta ett nytt. mycket märkligt.

Det andra problemet som verkar vara standard, var att få WIFI att fungera som det skulle, den hittade nätverket i appen och det lyckades att ansluta, dock inte fullt ut för efter en stund fick jag ett felmeddelande i telefonen att anslutningen misslyckades. Det löste sig med senaste firmware 3.25.

Tycker även att roboten är lite låg, den har vid fler tillfällen vid lite högt gräs backat och vänt om som om det vore ett hinder.
Jag har både haft Worx 2.0 och Stiga autoclip 225 tidigare vilket ingen av dessa gjorde.

Annars är jag riktigt nöjd, Den ser riktigt bra ut, går tyst och appen är bra. Även kul att hålla lite koll på roboten även när man inte är hemma tack vare wifi.

Ett stort plus hade ju varit om man kunde styra roboten i appen via WIFI, det kunde jag göra med min stiga men då via bluetooth.
Säg att den åkt över begränsningskabeln så har ju ändå roboten wifi signal. Då hade man kunnat backa den in på banan igen ;)

Har även beställt en ACS som kommer i veckan, ska bli riktigt intressant och testa och se om den klarar av barnens leksaker m.m :)

Trevlig Helg! :cool:
 
N NixPix skrev:
Hejsan! Vilket trevligt forum jag hittade! :D

Jag har i dagarna köpt en M700 WR167E som nu fått gå i tre dagar. Tänkte dela med mig av mina tankar hittills.

Första problemet jag hade var att jag inte bara kunde trycka start efter att jag hade ställt in klipptid och dagar. Ända sedan jag packade upp den och startade så har jag ett meddelande i skärmen som det står: Gräsklipparen stoppad Autoavstängning 20minuter och så räknar den ner. Någon som vet om man kan få bort det meddelandet eller skall det vara så?

Efter mycket om och men så fick jag igång den, Fick lov att trycka tre gånger på start för att köra ett engångsschema. Lika så när den kör fast så kan jag inte bara trycka på start på roboten eller i appen för att den skall fortsätta på befintligt schema. utan måste trycka tre gånger på start och starta ett nytt. mycket märkligt.

Det andra problemet som verkar vara standard, var att få WIFI att fungera som det skulle, den hittade nätverket i appen och det lyckades att ansluta, dock inte fullt ut för efter en stund fick jag ett felmeddelande i telefonen att anslutningen misslyckades. Det löste sig med senaste firmware 3.25.

Tycker även att roboten är lite låg, den har vid fler tillfällen vid lite högt gräs backat och vänt om som om det vore ett hinder.
Jag har både haft Worx 2.0 och Stiga autoclip 225 tidigare vilket ingen av dessa gjorde.

Annars är jag riktigt nöjd, Den ser riktigt bra ut, går tyst och appen är bra. Även kul att hålla lite koll på roboten även när man inte är hemma tack vare wifi.

Ett stort plus hade ju varit om man kunde styra roboten i appen via WIFI, det kunde jag göra med min stiga men då via bluetooth.
Säg att den åkt över begränsningskabeln så har ju ändå roboten wifi signal. Då hade man kunnat backa den in på banan igen ;)

Har även beställt en ACS som kommer i veckan, ska bli riktigt intressant och testa och se om den klarar av barnens leksaker m.m :)

Trevlig Helg! :cool:
Det här med "Start": efter att man tryckt på start måste man trycka ner den stora runda ratten (ungefär som 'OK'). Så funkade det för mig iaf.

Jag tycker Wifi-uppkopplingen funkat till slut, även om den ibland säger att den misslyckats. Obs dock att man måste ha 2.4GHz, inte 5. Den ska ju också stödja BT, men det har jag inte lyckats med från Androidappen.
 
N
O olabil skrev:
Det här med "Start": efter att man tryckt på start måste man trycka ner den stora runda ratten (ungefär som 'OK'). Så funkade det för mig iaf.

Den ska ju också stödja BT, men det har jag inte lyckats med från Androidappen.
Du har så rätt, det fungerade (y);)

Dock lite tråkigt att se autoavstängningen i display, hade varit trevligare med något annat! Men förstår att det är bra att ha en autoavstängning om den skulle fastna någonstans för batteriet skull.

Bluetooth anser jag inte behövs om man har den ansluten på WIFI, kanske bra i sommarstugan om man inte har något nätverk.
 
  • Gilla
Soldan och 1 till
  • Laddar…
N
Fick en liten tanke..
Jag har ganska gropig gräsmatta och även en lite kulle på gården och tycker min robot snurrar runt med hjulen ibland och inte riktigt får något grepp och funderar på om det är någon som har testat de halkskyddade hjulen som finns att köpa för runt 700kr?

eller om det är någon som har gjort någon egen variant? :D

jag tänker direkt på varför inte skriva dit ett cykeldrev eller liknande i storlek som hjulet! Borde ju fungera hur bra som helst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.