Nu behöver inte alla stolpar vara uppe om 10 år om det nu blir lättare att sätta upp dem successivt men så länge inte el är tillgänglig för laddning så kommer elbilsförsäljningen bromsas.
 
Eftersom att inte alla kommer ha elbil om tio år är det feltänkt att alla måste kunna ladda. Däremot måste laddnätverken vara så väl utbyggda att man kan ladda var och hur man än bor.

Redan idag finns det långsamladdare utspridda i våra städer där man kan ladda för ett par–tre kr/kWh. Det behöver förstås löpande byggas ut det närmaste kvartsseklet.

Värst blir det säkert som vanligt för dem som bor i olika grader av utsatta områden. Om laddinfrastrukturen där löpande blir vandaliserad kan man lätt tänka sig att utbyggnadstakten blir lidande.

Men utöver det tror jag (i den mån någon kommer minnas) att man om 25 år kommer vara fascinerad att en av de saker folk på 20-talet var oroliga för var om det skulle gå att få tag på el mitt inne i städerna.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eftersom att inte alla kommer ha elbil om tio år är det feltänkt att alla måste kunna ladda. Däremot måste laddnätverken vara så väl utbyggda att man kan ladda var och hur man än bor.

Redan idag finns det långsamladdare utspridda i våra städer där man kan ladda för ett par–tre kr/kWh. Det behöver förstås löpande byggas ut det närmaste kvartsseklet.

Värst blir det säkert som vanligt för dem som bor i olika grader av utsatta områden. Om laddinfrastrukturen där löpande blir vandaliserad kan man lätt tänka sig att utbyggnadstakten blir lidande.

Men utöver det tror jag (i den mån någon kommer minnas) att man om 25 år kommer vara fascinerad att en av de saker folk på 20-talet var oroliga för var om det skulle gå att få tag på el mitt inne i städerna.
Det är riktigt som du skriver, men om 100% skall köpa elbil om 10 år och ingen skall köpa fossilbil så måste 100 % av nybilsköparna ha möjlighet att ladda sin bil. Om det skall ske frivilligt, du kan ju lagstifta också.
 
sunnis
D Dr Jumping Jack skrev:
Ca 50% av befolkningen bor i lägenhet och de flesta av oss har ingen möjlighet att ladda bilen hemma. Så länge infrastrukturen för att ladda elbilar hemma saknas så kommer vi ha svårt att nå över 50 Vilket innebär att varje lägenhet skall ha en elstolpe inom 10 år.
Varje lägenhet behöver inte ha en egen laddare, det räcker med att varje BRF eller fastighetsägare investerar i någon eller några laddare för att täcka upp ett större antal lägenheter. Jo större elbilstrycket blir ju mer tappar BRFer i värde utan laddinfrastruktur och hyresrätter blir mindre attraktiva. Samma gäller arbetsplatser.

Det finns stora pengar att profitera på energiöverföringen när varje arbetsplats, BRF och inte minst företag som hyr ut bostader när de kan agera mack också.

Det går även bra att åka tanka sin elbil på en supercharger för att ladda upp, speciellt lång tid tar det inte med dagens teknik som lär anses vara urusel i framtiden.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Den stora nackdelen med superchargers är ju priset. Långsamladdning på 11–22 kW känns betydligt rimligare att kunna sprida till rimligt pris.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Om det skall ske frivilligt, du kan ju lagstifta också.
Lagstiftningen är redan på gång (i den mån den inte redan är klar). Det finns ett EU-direktiv som ställer krav på hur laddmöjligheter måste tas med när parkeringsplatser anläggs respektive byggs om. Det direktivet ska nu implementeras i Sverige genom (antar jag) ändringar i plan- och bygglagen.

Så frivilligheten och tvånget vandrar redan sida vid sida, som så ofta.
 
sunnis sunnis skrev:
Varje lägenhet behöver inte ha en egen laddare, det räcker med att varje BRF eller fastighetsägare investerar i någon eller några laddare för att täcka upp ett större antal lägenheter. Jo större elbilstrycket blir ju mer tappar BRFer i värde utan laddinfrastruktur och hyresrätter blir mindre attraktiva. Samma gäller arbetsplatser.

Det finns stora pengar att profitera på energiöverföringen när varje arbetsplats, BRF och inte minst företag som hyr ut bostader när de kan agera mack också.

Det går även bra att åka tanka sin elbil på en supercharger för att ladda upp, speciellt lång tid tar det inte med dagens teknik som lär anses vara urusel i framtiden.
Många BRF har enbart publika parkeringsplatser och det blir inte möjligt att sätta upp laddstolpar.
 
Det kommer nog vara självreglerande. Ingen kommer köpa en dyr fossilbil. Men fossilbilar tror jag kommer finnas kvar i form av hobby och entusiastbilar. Troligen dyra att tanka. De fossiler som säljs nya idag eller om 5 år kommer ju gå att bruka i 10-15 år till eller mer. Så det kommer nog finnas mycket sådan begagnade. Likaså tror jag det kommer finnas kvar annat, motorsågar, elverk, båtmotorer. Nyförsäljning kanske minskar, men ofta håller en motor i en segelbåt 30-40 år. När jag hade segelbåt tankade vi 1-2 5l dunkar varje sommar. Det hade inte vart nåt problem att köpa dyrt Motorbåtar av den större klassen tror jag kommer straffas ut pga ännu högre bränslekostnad, dock är det väl svindyrt även idag så kanske har de som äger sådan råd även om bränslet kostar 100kr/l.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Många BRF har enbart publika parkeringsplatser och det blir inte möjligt att sätta upp laddstolpar.
Varför är det inte möjligt?
 
W witten skrev:
Varför är det inte möjligt?
Om man inte har parkeringsplatser i sin brf blir det svårt att sätta upp laddplatser.
 
  • Älska
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
sunnis
F fiskbuggaren skrev:
Om man inte har parkeringsplatser i sin brf blir det svårt att sätta upp laddplatser.
Hur många BRF ägare är det som saknar parkeringsplats och samtidigt är bilägare :thinking: känns som en ytterst minoritet.

Nästan alla BRFe har ändå en parkeringsplan eller garage under. Det är inte heller ovanligt med Garo motorvärmaruttag som Garo själv har tagit fram konvertingsatser för att göra om till Typ 2 ladduttag.
 
sunnis sunnis skrev:
Hur många BRF ägare är det som saknar parkeringsplats och samtidigt är bilägare :thinking: känns som en ytterst minoritet.

De flesta BRFer har ändå en parkeringsplan eller garage under. Typiskt är dessa med Garo motorvärmaruttag som Garo själv har tagit fram konvertingsatser för att göra om till Typ 2 ladduttag.
Jag har ingen statistik men senast jag bodde i brf (på Lilla Essingen) var det bara de nybyggda husen som hade egna parkeringar i någon som helst utsträckning.
 
F fiskbuggaren skrev:
Om man inte har parkeringsplatser i sin brf blir det svårt att sätta att installera laddplatser på publika parkeringsplatser.
Ja det är vanligt med gatuparkering i södra stockholm. Där får man nog bygga laddgator och snabbladdare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag har ingen statistik men senast jag bodde i brf (på Lilla Essingen) var det bara de nybyggda husen som hade egna parkeringar i någon som helst utsträckning.
Jo men frågan var ju också hur många av dessa boenden som är bilägare.
 
Fairlane
Talar vi inte om olika saker?

Dr Jumping Jack skrev: "Många BRF har enbart publika parkeringsplatser och det blir inte möjligt att sätta upp laddstolpar."

Och sen skriver fiskarbuggaren: "Om man inte har parkeringsplatser i sin brf blir det svårt att sätta upp laddplatser."

Är det vad som avsågs med Dr Jumping Jacks inlägg? Om man inte har några parkeringsplatser så har man inga parkeringsplatser, vare sig privata eller publika?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.