Ja, det är ok och den gängse lösningen.
 
S saiter skrev:
Ja det är det vanliga sättet.

//AA
useless useless skrev:
Ja, det är ok och den gängse lösningen.
Tack saiter! Och useless!
Det syns på den mellersta bilden att jag "lyckades" öppna en av kulventilerna av misstag, jag hade som väl var stängt av spänningen på just den säkringen...nu har jag även stängt av vattnet till gårdshuset tills vidare.
Mattläggaren gjorde ett uppvik av mattkanten längs med hela skåpväggen. Blir det läckage så är väl tanken att det ska rinna ut på golvet istället för ner i trossbotten..
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Bra att du har uppvik på mattan. (y)

Kämpa på. ;)

//AA
 
S saiter skrev:
Bra att du har uppvik på mattan. (y)

Kämpa på. ;)

//AA
Tack jag kämpar, slits mellan att få detta bygge klart och underhålla bostadshuset, så det tar tid!
Här några OT bilder från bostadshusets underhållmålning, en fasad, en vecka: 2x20 mantimmar + två söta hjälpredor till att resa och riva byggnadsställningen...
Underhållsmålning av bostadshusets fasad med två personer som sätter upp byggnadsställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person på byggnadsställning målar vit träfasad på bostadshus, en person assisterar nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer arbetar på byggnadsställning vid vit träfasad på hus under underhållsmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer reser en byggnadsställning vid en vitmålad husfasad under en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Personer bygger byggnadsställning vid ett vitt hus med röda takpannor, trädgård och traktor syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person monterar ner byggnadsställning framför vitmålad villa med rött tak, medan två personer i bakgrunden tittar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ska sätta kakel under väggskåpen, som är monterade. Bänkskåpen och diskbänk ännu löst placerade på bilden.

I vilken ordning monterar man dessa bäst?
-bänksskåpen
-Koppla in VVS under diskbänk
-bänkskivor o diskbänk
-kaklet

-Ska kaklet "stå på" diskbänken och bänkskivor eller sättas bakom?
Kök under renovering med omonterade bänkskåp och löst placerad diskho framför väggskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
T
B bopakoster skrev:
Ska sätta kakel under väggskåpen, som är monterade. Bänkskåpen och diskbänk ännu löst placerade på bilden.

I vilken ordning monterar man dessa bäst?
-bänksskåpen
-Koppla in VVS under diskbänk
-bänkskivor o diskbänk
-kaklet

-Ska kaklet "stå på" diskbänken och bänkskivor eller sättas bakom?
[bild]
Det är en bra ordning du har skrivit, möjligen ska diskbänk monteras innan VVSen kan göras klart (blandare och avlopp som sitter i diskbänken osv)

Kaklet ska sättas över bänken och sen tätas med silikon. Då kommer det vatten som rinner på kaklet att rinna ut på diskbänk och kunna rinna undan eller torkas upp.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Det är en bra ordning du har skrivit, möjligen ska diskbänk monteras innan VVSen kan göras klart (blandare och avlopp som sitter i diskbänken osv)

Kaklet ska sättas över bänken och sen tätas med silikon. Då kommer det vatten som rinner på kaklet att rinna ut på diskbänk och kunna rinna undan eller torkas upp.
1000takk!
Nästa fråga, avståndet mellan överskåp o bänkskiva/diskbänk är lika med 5 plattor inkl 3mmfog minus c:a 10mm dvs övre eller undre plattraden måste kapas längs med. Plattorna har fasad kant.
-Alternativ:
-Funkar med en vanlig kakelskärare?
-sänk bänken/höj överskåpen 10mm?
-Klyv övre plattraden på typ mitten och fyll utrymmet ovan kaklet med en trälist
 
Nu sitter ju överskåpen redan på plats så då blir det att skära kaklet i överkant.
Jag tycker du ska skära så du kan ha en liten list där som du kan sätta krokar i till grytlapparna.
Kakla även ner bakom spisen.

Blir väldigt lyckat med all kärlek du lägger ner.

//AA
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Det värmer med all uppmärksamhet och värdefulla råd. De behövs.
För även om det här köket är det femte (sjätte?) för mig, så är det lång tid emellan dem, så lång tid att en del av er nog inte ens var påtänkta när jag började flytta/bygga om köken i min olika boställen och framförallt så har jag hunnit glömma detaljerna...man lär sig av sina misstag heter det, men varför göra om dem? Detta forum är toppen!
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Nästa fundering: Köksfläktens imkanal. Sådan fanns inte i huset som jag renoverar, bara ett hål i brädväggen med en mekanisk ventil ut under takfoten.....nu har jag en begagnad Cylinda köksfläkt med utblås Ø125mm till överskåpet och en spiralslang. Hur ska den dras genom nya väggen?

"Tala med sotarn" är standardsvaret här på forumet och även från min byggmaterialfirma.
Jag har ingen sotare som besöker mig eftersom jag inte eldar någonstans i bostadshuset.
Var finns reglerna, för sådana finns det väl i detta regelstyrda land vi bor i?

Tillägg: Jag hittade denna sida: https://www.ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdf
Mitt problem är att takfoten är betydligt lägre än 1000mm över imrörets vanliga placering, kanske man kan dra ut det i höjd med ovansidan av fläkten? Då kommer underkant på imröret att vara 950mm under takfoten.
Eller är det OK att vika tändskyddande beklädnaden ut under takfoten...
 
Redigerat:
I väntan på kontakt med sotaren, dom har väl som alla andra semester..Det kanske räcker med en kolfilterfläkt så man slipper imröret?...jag har två stycken "fådda" men bredden på dem är bara 5dm, spisen 6dm. Skulle det se tokigt ut om fläkten är smalare än spisen?

Bilden: Knåpar på med köksbänken. Limmar in läkter så att det går att skruva fast diskbänken stumt utan fjädrande mellanrum.
Kök under renovering med bänkar som fästs med klämmor, och omonterad diskbänk framför vit spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I ett fritidshus är det väl okej tycker jag.
(Med lite smalare köksfläkt)

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Ser inga problem med smalare fläkt.
Kolfilter bör väl fungera i ett gästhus. Hur många gäster har ni per år som använder köket? Hur många dagar per år?
Har haft kolfilterfläkt, och märkte ingen nämnvärd skillnad mot vanlig.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Tack @saiter och @Oldboy Så får det bli. Ska bara kolla om det finns nya filter att få tag i
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Fint målningsväder nu efter några skyfall, (som spolade bort en del av husgrunden (snäcksand).
Grundfärgsmålar även om fasadbrädorna var fabriksgrundmålade. Skulle ha övermålats inom 4veckor. Men jag har låtit det vara tills nu, med fasaden o-ytmålad i 2 resp 1 år.

-Tvättade med "alg o sopplstopp".
-Målar med bruten grundoljefärg. Tycker att det är fiffigt eftersom ytfärgen ska vara vit och med ett färgat underlag så syns det bra om ytfärgen täcker eller inte..
-2 lager ytfärg ska det bli. Köper färgen i Norge. Då får man "alg o soppmiddel" redan inblandad i färgen. Inte bara bättre hållbarhet, billigare oxå. Men 1,5 timme i bilkö för att komma in i det landet...trots mitt Covidpass.
Ett nygrundmålat trähus i solljus med stege lutad mot fasaden, omgivet av grönt gräs och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähus med rött tak och grundmålad fasad, stegar och pallar framför, redo för ytterligare målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.