P
K kortis skrev:
Avtalsenliga löner i Sverige är ett lägstaavtal (ett golv) men företagens organisationer ex tekniksarbetsgivarna låter inte företagen betala löneförhöjning utöver vad avtalet säger till stora grupper då väntar böter det är faktiskt allmänt känt iaf bland fack o förhandlare och arbetsgivare
Hur fungerar det? Är det ett villkor att vara masochist för att få vara medlem i t.ex. Verkstadsföretagen? ;)
Lite mer seriöst så undrar jag faktiskt hur det fungerar.
 
P pmd skrev:
Hur fungerar det? Är det ett villkor att vara masochist för att få vara medlem i t.ex. Verkstadsföretagen? ;)
Lite mer seriöst så undrar jag faktiskt hur det fungerar.
När det gäller verkstadsföretagen så förslår jag att du ringer dem o frågar vad som krävs för att vara medlem där men ett kriterium torde vara att ditt el det företag du representerar är just ett verkstadsföretag
 
P
Eftersom det är allmänt känt (enligt dig) så tänkte jag slippa göra egna efterforskningar.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eftersom det är allmänt känt (enligt dig) så tänkte jag slippa göra egna efterforskningar.
Det brukar till o med nämnas på nyheterna
 
P
När nämndes det sist?
 
P pmd skrev:
När nämndes det sist?
Jisses, tror vid senaste avtalsrörelsen undrar om det inte gällde tjänstemän. Men nu förhandlade jag i 25 år så
 
P
Ett påstående blir mer trovärdigt om det har en vederhäftig (och kontrollerbar) källa,

Som Christopher Hitchens lär ha sagt: "What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence". (Ibland kallat Hitchens's razor).
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T tobiast skrev:
Lobbyism är bara ett finare ord för korruption i en föreställd demokrati.
Nej, det tycker inte jag.
I min värld finns bägge, och åtskiljs av en (ibland) rätt tunn linje.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ett påstående blir mer trovärdigt om det har en vederhäftig (och kontrollerbar) källa,

Som Christopher Hitchens lär ha sagt: "What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence". (Ibland kallat Hitchens's razor).
Och vilken källa är rätt källa det tenderar ju att man bara godkänner den källan om passar mina åsikter, att alltid i en diskussion kunna hänvisa till något blir ju fjantigt
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
P
När det gäller åsikter kan man förstås hävda dessa utan att hänvisa till någon annan, men när det gäller faktapåstånden är det bra om man kan backa upp dem med en bra referens. Påståendet blir mycket trovärdigare då.

(Om jag visste vilken källa som är rätt källa så skulle jag nog inte behöva fråga efter en källa. :D )
 
P pmd skrev:
När det gäller åsikter kan man förstås hävda dessa utan att hänvisa till någon annan, men när det gäller faktapåstånden är det bra om man kan backa upp dem med en bra referens. Påståendet blir mycket trovärdigare då.

(Om jag visste vilken källa som är rätt källa så skulle jag nog inte behöva fråga efter en källa. :D )
Fråga Donald Trump vilken källa som är den rätta :rofl: allt annat är falska nyheter. När någon påstår något som jag tycker inte stämmer så om jag tycker det är viktigt så försöker jag kontrollera, bara ringa ex Unionen
 
P
Nu är det ju inte så att jag tror att ditt påstående inte stämmer. Jag har ingen uppfattning om det, men vill gärna veta var du har fått det ifrån så att jag kan ta ställning till det.
 
P pmd skrev:
Nu är det ju inte så att jag tror att ditt påstående inte stämmer. Jag har ingen uppfattning om det, men vill gärna veta var du har fått det ifrån så att jag kan ta ställning till det.
Jag skrev ju det Nyheterna nu senast annars vid otal förhandlingar med arbetsgivarsidan
 
T
P pmd skrev:
Ge oss gärna en språklig källa som inkluderar löntagare, så tror jag på det.
Alla löntagare är, som sagt, inte anställda i näringslivet.

Ja, det är en skickligt genomförd språkförändringskampanj. Alla former av företagande som producerar värde hör förstås till näringslivet, även kooperativ och statligt (eller kommunalt) ägda bolag. Inte enbart privatägda.

Om man menar det privata näringslivet så ska man skriva/säga det privata näringslivet.
Vet inte riktigt vad du menar med "språklig källa". Jag tittar på vedertagna definitioner hos SAOB och NE. Var hittar du stöd för att löntagare inte ingår i benämningen näringsliv?

https://www.saob.se/artikel/?seek=näringsliv&pz=1#U_N1091_5277
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/näringsliv
 
P
K kortis skrev:
Jag skrev ju det Nyheterna nu senast annars vid otal förhandlingar med arbetsgivarsidan
Nu senast? I förrgår? Förra månaden? Något annat?
Vilket nyhetsmedia syftar du på?

Du behöver inte alls hänvisa till någon källa för påståendet, men då tillämpar jag Hitchens's razor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.