…får ta med mig en egen tratt nästa gång dårå (y):thinking::geek:
 
P pmd skrev:
Jag kan stå ut med krånglighet om det inte finns något alternativ, men när någon inte har tänkt och det drabbar mig och andra blir jag lite putt.

För att det är lättare att motivera folk genom att skälla på dem än genom att uppmuntra?
App app. Nu lever vi på 20 talet. Då hjälper inte uppmuntran, utskällning eller tillsägning.
Du kan pedagogiskt visa en människa var du skall slänga en sak. Sen pedagogiskt ge de all info de behöver och lite till.
Sen när du gjort det så slänger människan likväl exakt allt i samma säck och skiter i det. För de fick minsann göra vad de ville hemma.

Ungefär så funkar det med många idag.
 
P
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
App app. Nu lever vi på 20 talet.
Visst, ja. Jag skulle förstås inte ha skrivit att jag blir lite putt, utan att jag blir kränkt.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
P pmd skrev:
De är kanske inte så vanliga. Jag blev mycket glad när jag upptäckte att en sådan har installerats på min ÅVC.
Här man kan se en karta med platser som har en sån storpantautomat.
[länk]
Tyvärr en bit bort så restiden uppväger inte att pula i burkarna en åt gången om jag inte först sparar på mig ett riktigt stort lager. Kanske är värt ändå för att slippa köa bakom professionella burkpantare.
 
Unikt namn
P Pin skrev:
Och burkåtervinningen sker genom att.,,:crysmile:
...påsen hamnar hos ungdommen som ska till åka på sportläger eller klassresa ;)

I butiken jag jobbade i under skoltiden fick man öppna en lucka, föra in burken i en adapter, sen stänga luckan och vänta på att den scannades av och trillade ner, eller gav nån felkod och så fick luckan öppnas och burken justeras lite.

Skönt att utvecklingen går framåt i vissa fall :p

Glasiglon handlar det nog delvis om att försvåra för icke glasobjekt att hamna där.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ningsstationer-stadningen-kostar-150-miljoner
P pmd skrev:
Jag kan stå ut med krånglighet om det inte finns något alternativ, men när någon inte har tänkt och det drabbar mig och andra blir jag lite putt.

För att det är lättare att motivera folk genom att skälla på dem än genom att uppmuntra?
Vi hade nog kunnat ha smidigare lösningar om vissa inte var så jävla risiga på att sortera.
Jag har sett uppenbart fel saker i alla öppna containrar.
Glasflaskor i trädgårdsavfall, elskrot i wellpapp. M.m.
En halväten godisrem i glasiglon sist jag var där....
Sätter hoppet till AI och robotar som blir tillräckligt smarta och billiga för att lösa detta åt oss. För människor är tydligen odugliga att skilja godisrem från glasflaska trots att vi lyckats flyga till månen.

Jag gissar att vissa lessnar på att säga till snällt när det ändå inte tycks ge resultat. Troligen är de värre i vissa områden än andra, och troligen är gubbarna och gummorna som surast där.
På min närmaste station är det bara gubben som är ilsk, ungdomarna som jobbar där tar det mesta med ro.
Man kan ju välja tider han inte jobbar för en muntrare återvinningsstund :cool:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Man måste göra en LCA livscykelanalys för att avgöra vad som är bäst...
Japp!
Alla tycker så mycket, men det är tyvärr alltför sällan som det är grundat i någons slags livscykelanalys.
 
Maria T
Jag är så lyckligt lottad att jag bor tre minuters bilväg från en återvinningscentral (Huddinge kommun) med föredömlig personal som alltid finns tillgänglig för frågor. Nu efter att ha köpt in mig (med två grannar) på en flismaskin är det rätt sällan som jag har anledning att besöka sagda anläggning men det händer, och senast för nån vecka sen när den närmsta återvinningsstationen (alltså de gröna containrar där en kan slänga glas, metall, tidningar, kartong och plast) var så överfull att folk börjat lägga på marken runt omkring. ÅVC har även dessa behållare så smidigare att åka dit.

Hade tidigare ett sommarhus i Haninge kommun, och i o m att jag är folkbokförd i Huddinge och bor i enfamiljshus har jag fått ett inpasseringskort till ÅVC vilket även gäller i de fyra andra kommuner som SRV återvinning har - Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn.
En vän som har sommarhus i Haninge och är bosatt i Solna, i en lägenhet, fick inte ett sånt inpasseringskort.... dessutom har hon inte bil utan skulle då tvingas ta med trädgårdsavfall i säckar på buss, pendeltåg och en buss till, till Solna för att där kunna ta till en ÅVC.
Det känns liksom inte rimligt, så självklart packar jag min bil full när jag hälsar på henne.

Jag är mkt noggrann med sopsortering och har fått lätt ångest av att ha kastat en färgad glasflaska i igloon för ofärgat glas. Då jag har bil och väldigt nära till ÅVC, som har öppet sex dagar i veckan med bra tider, ser jag det kanske inte som ett nöje, men som ett ickeproblem att hantera, sortera och lämna mina sopor.
Men min fordonslösa vän som dessutom är 78 år, kunde inte få tillgång till närmsta ÅVC då hon inte är folkbokförd i Haninge, utan är utelämnad till mig (eller annan hygglig person med bil), vänta på den mobila ÅVC som kommer tre gånger per säsong som inte kräver något inträde, eller slänga alla sopor i tunnan.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
N
För några dagar sedan beställde vi hit en container, så nu är problemet löst och vi kan rensa huset ordentligt. :rofl:
 
  • Gilla
nino och 6 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.