Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
Stefan N Stefan N skrev:
Ändrade min röst till fullvaccinerad nu.
Jag gjorde precis detsamma - sitter och väntar de femton minuterna efter min andra dos Moderna.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
globaljuggler globaljuggler skrev:
Jag fick feber och frossa av spruta #2. Jag tolkar det som att kroppen gör sig redo att bilda antikroppar.

Helt klart värt det.
Då får vi hoppas att din tolkning är den rätta.

Staffans
 
  • Gilla
Magnustoyota
  • Laddar…
K
E El-Löken66 skrev:
Oavsett inte bra att du springer runt med symptom, säkskilt då du vet med dig att det florerar både det ena och andra på dina barns skolor.

Som minimum hoppas jag i alla fall du bar munskydd?

Folk blir inte förkylda på sommaren, du bör då kanske undvika AC.
Vilket skitsnack! Du har inte småbarn hör jag. Har du småbarn på förskola så blir man lätt förkyld och det kan hända när som även sommar. Och ska man som förälder undvika vistas ute bara för det går snuva på förskolan eller om ditt barn är lite snuvig? Det funkar inte så länge man själv är symtomfri så får man köra på som vanligt
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
K
Jag har tagit första sprutan för snart 2 veckor sen. Vi blev erbjudna att få den av jobbet oavsett ålder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fick andra sprutan i förrgår. Om möjligt ännu mindre biverkningar än spruta ett, knappt ens öm i axeln.
 
  • Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande, sitter och väntar mina 15min efter sprutan.
De verkar ha problem med att folk bokar tid för dos2 för tidigt, vilket kanske inte ä konstigt när det på papperslappen står att man rekommenderar dos2 efter 3v medans de nu vill att man väntar 6v. :thinking::rolleyes:
I Värmland får man andra tiden automatiskt bokad när man får första sprutan. Fick min andra i måndags. Några timmars "rejäl influensa" dagen efter båda sprutorna och öm i överarmen några dagar.

Dottern som bor i Skövde fick sin första idag, hon bokade egentligen förra veckan, men då vaknade hon med förkylning och fick åka och testa sig istället. Tid för spruta 2 den 6 september på förmiddagen, sedan blir det tåget tillbaka till skolan.

Dottern som bor hemma fick första sprutan förra veckan. Fick den liggande och fick ligga kvar 45 minuter eftersom hon har blodfobi.

Maken fullvaccinerad sedan länge då han har högt blodtryck.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P
J Jan_G skrev:
.
Man kommer aldrig att bli erbjuden vaccination, man får söka tid själv.
Såvida det inte är personer inom vård & omsorg. Personal och vårdtagare.
Jag fick ett erbjudande om att bli vaccinerad. Tider för båda sprutorna. Om tiderna inte passade kunde jag boka om, men det gjorde jag inte.
Jag arbetar inte inom vård eller omsorg.
 
H
Såg att det är många här på Hammarö som tagit sprutan.
1 sprutan så var det 89,2 % som tagit
2 sprutan så var det väl 52,1 %.

verkar vara bra uppslutning bland folk här för att ta vaccin.
Ska själv ta den andra imorgon.
 
E
Check på spruta nr 2 sen 1 vecka tillbaka.
 
Mitt alternativ fattas:
"Har under 2020 haft och tillfrisknat från Covid"
Under 6-9 månader har man enligt experterna mer antikroppar än vad vaccinet ger (sen avtar det efter den tiden)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Mitt alternativ fattas:
"Har under 2020 haft och tillfrisknat från Covid"
Under 6-9 månader har man enligt experterna mer antikroppar än vad vaccinet ger (sen avtar det efter den tiden)
Fast frågan är ju om man vaccinerat sig, inte om man har haft sjukdomen.
 
Jag vet inte... blev mitt svar. Varför inte? Well... Det finns massor av olika resonemang att föra.
De för mig tydligaste är väl dels att jag är rätt säker på att jag hade corona tidigt förra våren, men då med väldigt milda symptom. Mao, jag tror inte jag personligen skulle drabbas speciellt hårt om jag får det igen.
Jag vet att jag hängt med smittade personer men inte fått något själv. Mao tror jag inte jag är speciellt mottaglig.
Jag har aldrig tagit vaccin mot tidigare influensor utan har som grundinställning att kroppen mår bäst om den får klara av sådant själv, om den klarar av det förstås.
Jag tror att om man bara får vaccinerat en tillräckligt stor del av befolkningen så kommer problemet vara löst. Alla behöver inte vaccineras, men tillräckligt många.

Varför tvekar jag? Eller rättare sagt, varför skulle jag ta vaccinet om jag nu tar det? Tja, det pratas om "solidaritet" och annat vackert så det är väl det då. Men då undrar jag lite grann; om jag tar vaccinet, kan jag då inte fortfarande bära smittan och smitta andra? I så fall skyddar ju vaccinet egentligen bara mig själv. Då handlar solidariteten mer om att man inte ska belasta en ansträngd sjukvård om man blir sjuk. Men om 95% vaccineras kommer sjukvården inte längre vara ansträngd...

Så, jag vet inte. Har tänkt ett tag att i och med att det varit svårt att få tider så kan de som verkligen vill få ta vaccinet före mig. När det lugnat ner sig ska jag kolla upp mer fakta - eller rättare sagt information - om allt kring vaccinet och då bestämma mig. Det kanske börjar lugna ner sig, dags att kolla upp...?

Så tänker jag...
Om någon känner en oemotståndlig lust att övertyga mig om varför jag bör ta vaccinet så varsågod. Jag välkomnar all information som sakligt och korrekt informerar mig om hur jag resonerar fel ovan. :)
 
  • Gilla
  • Ledsen
harry73 och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Men då undrar jag lite grann; om jag tar vaccinet, kan jag då inte fortfarande bära smittan och smitta andra?
Nej, det är inte så vaccin fungerar.

(I teorin skulle du ju naturligtvis kunna ha ett par virus på händerna och gnugga av det på något dörrhandtag)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Under 6-9 månader har man enligt experterna mer antikroppar än vad vaccinet ger
Och allra bäst skydd får den som både varit sjuk och är vaccinerad.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jag har nu använt mitt vaccinpass både för att flyga och för att gå på museum utomlands (och slapp därmed betala 150€ för ett friskhetsintyg). Hur smidigt som helst!
 
  • Gilla
prebbs_se och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.