Jag förstår ärligt ingen riktigt problemet. Innan man köper en bostad så löser man väl på och bildar sig en uppfattning om marknaden ? då lör man sig vad bostäderna kostar oavsett vad det står för accept pris. Så har det varit sista 15 åren. Hade folk gjort sin hemläxa så hade vi inte haft dessa trådar eller trådar om att någon precis fått tillträde och känner sig lurade.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Det finns dock mäklare som inte kör med lockpriser. Vi har nyss sålt en fastighet där mäklaren satte ett i mitt tycke högt pris. Mäklaren var tydlig med att de vill sätta rätt pris direkt eller tom något högre för att ha lite marginal om det dyker upp oväntade saker vid en besiktning där köparen vill förhandla.

Det här är en mäklare som enligt statistik får bäst betalt per kvm i det område de verkar i även om man sällan ser galna ökningar mellan utgångspris och slutpris hos dem. Tror själv att det är en av landets mest seriösa mäklare och att de verkligen älskar sitt jobb.
Men det där låter som det "andra alternativet". Om du vill sälja ett objekt där det bör gå att få flera spekulanter, så lägger man ut det lagom lågt för att attrahera de möjliga spekulanterna. Och räkna med budgivning.

Säljer man något som är svårsålt. Där man kan hoppas på att hitta en spekulant, kanske efter en längre tid. Då är det en bättre strategi att lägga ut det till ett pris i den högre delen av det förväntade prisfönstret. Och istället förhandla nedåt, med den spekulant som dyker upp.
 
  • Gilla
skogstomten
  • Laddar…
R Rosarosi skrev:
Jaa det riktiga visningen är nästa vecka så är så spännande. Hoppas dom inte får en krona över 3milj.

ska tillägga att insidan är av äldre standard och mycket behövs fixas och ändras.
Liknande hus helt nyrenoverade har gått för 4milj i området.
Anmäl mäklaren!
 
M MartinP666 skrev:
Anmäl mäklaren!
- vi missbedömde marknaden
- vi trodde säsongseffekten skulle vara starka än den var
- vi trodde renoveringsbehoven skulle avskräcka fler köpare
- vi räknade med fler konkurrerande försäljningar

Ett axplock av sådant som mäklaren kommer hävda gjorde att slutpriset blev högre än acceptpris. Sluta jaga väderkvarnar
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
- vi missbedömde marknaden
- vi trodde säsongseffekten skulle vara starka än den var
- vi trodde renoveringsbehoven skulle avskräcka fler köpare
- vi räknade med fler konkurrerande försäljningar

Ett axplock av sådant som mäklaren kommer hävda gjorde att slutpriset blev högre än acceptpris. Sluta jaga väderkvarnar
Ifall man lägger ut ett objekt för 2,8 men säger rakt ut när det kommer ett förhandsbud på 3,5 att det inte kommer att bli affär för under 4 miljoner så blir det svårt att snacka sig ur. Enda räddningen är att blåljuga och säga att det har jag inte alls sagt.
 
När vi pratar mäklare så undrar jag om någon vet hur enkelt det är att ta bort infon "budgivning pågår" på hemmet annonsen och vad som krävs. Mäklaren säger att det inte finns några bud men ändå så finns "budgivning pågår" kvar.
 
Redigerat:
M MartinP666 skrev:
Ifall man lägger ut ett objekt för 2,8 men säger rakt ut när det kommer ett förhandsbud på 3,5 att det inte kommer att bli affär för under 4 miljoner så blir det svårt att snacka sig ur. Enda räddningen är att blåljuga och säga att det har jag inte alls sagt.
Frustrerande, ja. Kan du göra något åt det? Nej.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Frustrerande, ja. Kan du göra något åt det? Nej.
Inte jag, men den som råkat ut för det kan anmäla mäklaren och få denne prickad.
 
M MartinP666 skrev:
Inte jag, men den som råkat ut för det kan anmäla mäklaren och få denne prickad.
Troligen inte. och även om denne mäklare skulle få en prick så vad händer ? Hade det varit ett reelt problem och "en prick" var lösningen så hade det varit löst redan. Tugga i sig situationen och rulla vidare är mitt råd.
 
Sir James Sir James skrev:
[bild]
Ett av barnen ska köpa lägenhet.
Hittade en som verkar mycket intressant och priset i annonsen är typ 1.675.000,-, legat ute i drygt en månad utan att bli såld.
Barnet ringer mäklaren och ställer lite frågor och undrar om det går att se lägenheten.
Får till svar " ingen idé om du inte är beredd att betala 1.800.000,-, det är det priset som säljaren lägst accepterar".

Tänk er samma scenario hos en bilhandlare eller hos en typ husleverantör.
Va fan håller dom på med!!!
Mäklare är enl mig parasiter, har många fall där dom beter sig väldigt olämpligt.
 
M MartinP666 skrev:
Ifall man lägger ut ett objekt för 2,8 men säger rakt ut när det kommer ett förhandsbud på 3,5 att det inte kommer att bli affär för under 4 miljoner så blir det svårt att snacka sig ur. Enda räddningen är att blåljuga och säga att det har jag inte alls sagt.

Budgivningen ligger uppe i 4,2 nu för tillfället.
Helt sjukt vilken marknad det är för tillfället.
 
M MartinP666 skrev:
Ifall man lägger ut ett objekt för 2,8 men säger rakt ut när det kommer ett förhandsbud på 3,5 att det inte kommer att bli affär för under 4 miljoner så blir det svårt att snacka sig ur. Enda räddningen är att blåljuga och säga att det har jag inte alls sagt.
Det betyder ju bara att säljaren hoppas att budgivningen skall gå upp över 3,5. Säljaren vill egentligen inte ha förhandsbud, men om någon envisas med att köpa före visning, så får de lägga upp minst 4 milj.

Det betyder ju inte att säljaren inte skulle nöja sig med 2,8. Om det är det enda bud som kommer in.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det betyder ju bara att säljaren hoppas att budgivningen skall gå upp över 3,5. Säljaren vill egentligen inte ha förhandsbud, men om någon envisas med att köpa före visning, så får de lägga upp minst 4 milj.

Det betyder ju inte att säljaren inte skulle nöja sig med 2,8. Om det är det enda bud som kommer in.
Då får du nog läsa om TS inlägg ett varv till!
 
L larka742 skrev:
Nu är det dock så att enligt mäklares regelverk skall de se till att säljaren får ett så högt pris som möjligt.
Alltså inte fullt ut oberoende.
Absolut inte! Var har du fått det ifrån?
 
P Pudweiler skrev:
Varför inte börja på ett på tok för högt pris och sedan backa 25-50 tusen varannan dag. Den första som säger köp får det.
Så går det oftast till i Spanien o Frankrike. Man sätter ett pris som man HOPPAS få, sen bjuder folk lite under det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.