Jonas Persson
Den klassiska p-automaten för mynt. Stadsbilden såg annorlunda ut och det var inte svårt att förstå var man fick parkera. Ibland satt det huvar över dem vid avstängda p-rutor.

Kommentaren, "jag måste ner och stoppa i mer pengar", var en klassiker.
En klassisk myntdriven parkeringsautomat på en gata.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Ettöressmällare, hundra explosioner för en krona, tanken svindlar. Även de större treöres, femöres (ryssar) och kina smällarna för tio öre var kul. Men när man var sju år var de för dyra... Man ville få så många smällar som möjligt. De som inte small bröt man av och svetsade.

Förpackning av "ETTÖRES" fyrverkerier med texten "POP-SKOTT akt för 400" och tre olika färgade smällare framför.

Ask med texten "KINA SPECIAL" och två röda smällare med tändsnören.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Arg
dicliff och 28 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ettöressmällare, hundra explosioner för en krona, tanken svindlar. Även de större treöres, femöres (ryssar) och kina smällarna för tio öre var kul. Men när man var sju år var de för dyra... Man ville få så många smällar som möjligt. De som inte small bröt man av och svetsade.

[bild]

[bild]
Den här tråden kombinerar en stor del av min ungdom, inser jag.
Jag byggde en massa plastmodeller, och när de inte var intressanta längre sprängde man dem med smällare - och filmade explosionerna i ultrarapid med en super-8-kamera...
 
  • Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
Maria T
Många fredagseftermiddagar som kön till stämpelklockan ringlade sig som en otålig orm enkom för att invänta när tiden övergick från att vara en röd stämpel till en svart.

Gammaldags stämpelklocka med analog urtavla i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen arbetade jag faktiskt på Ericssons huvudkontor 1987-88 och om den tiden har jag många anekdoter och roliga minnen. Det fanns, förutom personalmatsalen för vanliga dödliga, en matsal för direktionen och eventuella gäster, den serverade bättre mat, låg högre upp i byggnaden (bättre utsikt över det "vackra" industriområdet) och hade smeknamnet "Himmelska mumset" :giggle:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Långfarare och 13 till
  • Laddar…
Maria T
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Den klassiska p-automaten för mynt. Stadsbilden såg annorlunda ut och det var inte svårt att förstå var man fick parkera. Ibland satt det huvar över dem vid avstängda p-rutor.

Kommentaren, "jag måste ner och stoppa i mer pengar", var en klassiker.
[bild]
Lyckan av att upptäcka att många utländska mynt hade någorlunda samma storlek och tyngd som svenska enkronor :rofl:
 
  • Gilla
El-Löken66 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Rikskuponger på 70 och 80-talet innan de förmånsbeskattades. Familjen festade till på helgen med överskottet och beloppet pusslades ihop med kupongerna.

Gammal Ticket Rikskuponger matkupong med rosa och gula prickar och texten "Förmånligt & smart betalas min mat".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Tudor-batterier, ett vanligt brunstensbatteri. Mitt sista ex på hyllan har tyvärr passetst bäst före sedan länge...

Gammalt Tudor-batteri på hylla, används för radio, bandspelare och leksaker, 1,5 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla Tudor-batteriet med retro kattillustration och texten "Bör förbrukas före januari 1976" på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Långfarare och 11 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Att man måste sätta på TV:n några minuter innan programmet började. Rören måste bli varma och paniken när man missade början av programmet och den lilla lättnaden när ljudet kom några sekunder innan bilden är något som dagens moderna apparater, on demand sändningar och möjligheten att spela in programmet löst.
 
  • Gilla
Morgan St och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Maria T Maria T skrev:
Många fredagseftermiddagar som kön till stämpelklockan ringlade sig som en otålig orm enkom för att invänta när tiden övergick från att vara en röd stämpel till en svart.
Katjonk lät det när 16.35 blev 16.36 och man gjort sin dag, stämplade och fick gå hem. Nåde den som tog fel kort på tavlan!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
dicliff och 3 till
  • Laddar…
optimum
Glass
Viss saknar man vissa och gärna till det priset
88:an hade tidigare en kompis som hette 77:an och var med jordgubbsmak.

Storstrut mmmmmmmmm 2:75 kr


En reklambild från 1977 med olika glassar från HB Glace inklusive 88:an, med priser från 1 krona till 2:75.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morgan St och 3 till
  • Laddar…
Och 89an
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
raveper raveper skrev:
Och 89an
Ja det fanns det en också men 77:an fanns en kort tid,
89:an med svartvinbärsrippel
Jag gillade varken 89:an eller 77:an för 88:a var min favorit.:cool:

Men jag trodde 77:An kom efter 88:an men det är fel.
Se även länken nedan så ser man att 77:an fanns före

Glassen lanserades år 1964 av Trollhätteglass. 88:an hade en amerikansk förebild och hade kommit till Sverige genom Unilever. Året innan hade 77:an (vaniljglass med jordgubbssylt doppad i choklad med kaksmulor) lanserats; även den kom från Unilever. 77:an överlevde dock inte lika länge. 1965 gjordes även ett försök att lansera en större variant av 88:an, nämligen 99:an. 99:an bestod av vaniljglass med två strängar fransk toffee doppad i mörk choklad med knaprig kaksplitt. Försöket varade bara en säsong.

Reklamblad för olika glassar från Trollhätteglass, inklusive "88", "77", och nya produkter som "Splitt-is".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.unileverhistoria.se/Documents/PDF-Trollhatte/Trollhatte_Glass_Aktuellt_1964.pdf
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
GB glass 1967.
Reklamaffisch för GB Glace från 1967 med bilder av olika glassar och deras priser angivna med kolon istället för komma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man även ursprunget till :- efter priser. Då skrevs priser med kolon och inte komma. Så 75 öre blev -:75 och 1,50 skrevs som 1:50, men med tiden blev allt så dyrt att det blev t ex fem kronor 5:-, vilket är bekant än idag.
 
  • Gilla
Morgan St och 12 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Den klassiska p-automaten för mynt. Stadsbilden såg annorlunda ut och det var inte svårt att förstå var man fick parkera. Ibland satt det huvar över dem vid avstängda p-rutor.

Kommentaren, "jag måste ner och stoppa i mer pengar", var en klassiker.
[bild]
Man kunde även betala med de gamla ringarna från ölburkar.
Mycket praktiskt när man inte hade någon slant i fickan. För oftast låg det alltid någon gammal ring i rännstenen.

Gammal ölburksring liggande på en ljus bakgrund, använd som betalningsmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
88:an kom till GB 1973. Lustigt nog står det inte att den är en ny smak Året innan, 72, kom GB-sandwich.
Gammal reklamposter för GB Glace med olika glassorter och priser från 1973, inklusive 88:an glass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.